Djinghis Khan skrev
Det är läkaren Bengt Lagerkvist som lanserat teorin. Låter ganska troligt att han hade det, eller ngn liknande åkomma,
Varför skulle det vara troligt? Det hela låter sanslöst långsökt och jag anar att den här Lagerkvist inte hade något emot att göra sig ett namn på kuppen.
Dalmas skrev
Oftast bara intresserad av en sak och som de dessutom blir duktiga på och svårt att knyta an till andra människor och är indifferent till andra människors känslor.
Och vilken sak skulle det vara? Menar du krigandet? eller matematiken? eller jagandet? osv osv...det är sant att hans mest förhärskande intresse var fältlivet men mitt är historia (även om jag naturligtvis också har andra), och mig veterligen har jag inte Asperger

.
Indifferent till andra människors känslor? och vad ska det betyda? Att han inte brydde sig om andra? Denna galna myt kommer sig av att stackaren inte hade lika lätt att tala för sig som andra kungar eller regenter i historien. Han led visst det med andra, men var inte lika dramatisk och utslungade inte ofta några tragiska ord när eländet var överhängande. Han var tyst och inåtvänd, är det då rätt att någon hipp läkare kommer 300 år senare och ställer en diagnos på hans personlighet, herregud. Hans ihärdiga kärlek till sina systrar är känd, att han grät som ett barn och var otröstlig då han fick beskedet om sin äldre syster Hedvig Sofias död osv.