Den släktträffen skulle jag vilja seZagat skrev:en kompis till mig hadde en morfar som stred för tyskarna och en farfar som stred med amrikanerna. Båda stred vid d-dagen
Släktingar i wwII
- Alabama Man
- Medlem
Re: Släktingar i wwII
Min farfar var i Domobran. Vet dock inte så mycket vart i Jugoslavien han var och vad han gjorde. Han blev inkallad 1941-43 tror jag, från Fojnica i Bosnien.Star_of_Life skrev:Vilka av er har hade släktingar i wwII?
(är inte 100% på årtalen)
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Kapten_Gars
- Medlem
Min morfar tjänstgjorde i 1:a Sydafrikanska divisionen (1:a SA Infanteribrigaden, "1st Transvaal Scottish regiment") 1940-1943
Hans bror tjänstgjorde i 3rd Transvaal Scottish i 5:e SA Infanteribrigaden och sårades och togs tillfånga av förband ur afrikakåren under striderna kring Sidi Rezegh 1941 (huvuddelen av brigaden gick förlorad)
Hans bror tjänstgjorde i 3rd Transvaal Scottish i 5:e SA Infanteribrigaden och sårades och togs tillfånga av förband ur afrikakåren under striderna kring Sidi Rezegh 1941 (huvuddelen av brigaden gick förlorad)
- Anders Johnson
- Medlem
Dehär är min släkting ocksåJohan Elisson skrev:Min mormors far stred för Tyskland under WW2 och var med i Stalingrad. Han var lastbilschaufför och hamnade som alla andra i fångläger efter att sjätte armén givit upp. Han försökte rymma en gång men åkte fast. Andra gången han försökte rymma hade han med sig några andra kamrater, alla utom han blev fångade igen, och genom att bland annat hänga under tåg och gå så lyckades han ta sig till de egna linjerna igen. Han fick järnkorset (vet inte vilken grad) men nu är det försvunnet.Han dog i våras, innan jag hunnit få träffa honom.
/Johan
-
Sten Silferlod
- Ny medlem
-
Sten Silferlod
- Ny medlem
- hotfire-man
- Medlem
Kan också nämna några mer avlägsna släktingar som deltog i finska vinterkriget. Min mammas mosters pappa (långt bort, jag vet), finns avbildad på en minnesstaty som har en ganska intressant bakgund som jag kan dra om nån är intresserad.
Konstnären/skulptören som fick i uppgift att göra en minnesstaty hade problem med att komma på vad han skulle göra. En natt drömde han om en soldat som blev skjuten och föll baklänges, och halvlåg på marken och mumlade nåt om "Jag vill inte dö, jag vill strida för mitt land". Nästa dag berättade han om sin idé. Några av veteranerna berättade att exakt samma sak hade hänt i verkligheten, med undantag för något omplacerade ord, t.e.x så kan han istället ha sagt: "Jag vill strida för mitt land, och inte dö" eller liknande. Statyn av den mannen finns vid nån minnesplats i norra finland. Såg den i somras, minns dock inte direkt var. Nånstans nära Ranua har jag iallafall för mig. Det var alltså min mammas mosters pappa
rätt intressant. Eftersom jag har så stor släkt i finland har jag många som deltog i kriget där. Dock är min morfars Waffen-SS karriär mest intressant imo 
Konstnären/skulptören som fick i uppgift att göra en minnesstaty hade problem med att komma på vad han skulle göra. En natt drömde han om en soldat som blev skjuten och föll baklänges, och halvlåg på marken och mumlade nåt om "Jag vill inte dö, jag vill strida för mitt land". Nästa dag berättade han om sin idé. Några av veteranerna berättade att exakt samma sak hade hänt i verkligheten, med undantag för något omplacerade ord, t.e.x så kan han istället ha sagt: "Jag vill strida för mitt land, och inte dö" eller liknande. Statyn av den mannen finns vid nån minnesplats i norra finland. Såg den i somras, minns dock inte direkt var. Nånstans nära Ranua har jag iallafall för mig. Det var alltså min mammas mosters pappa
-
pandersson
- Medlem