Släktingar i wwII

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 23 juli 2004, 23:39

Zagat skrev:en kompis till mig hadde en morfar som stred för tyskarna och en farfar som stred med amrikanerna. Båda stred vid d-dagen
Den släktträffen skulle jag vilja se :D

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 23 juli 2004, 23:41

Ryker ihop med handgranater och bajonetter mitt i julmiddagen. :D

Vore kul att veta om de träffade på varandra under striderna, fast chansen för det är nog minimal.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 24 juli 2004, 00:00

vet ej om dom var på samma plats under dagen-d :? men båda var i normandy och den ena skulle storma in och den andra försvara. skall fråga han om han kan fråga på vilken strand dom var av dom 5. men dom är bra vänner nu iallafal kan jag säga.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Re: Släktingar i wwII

Inlägg av Alabama Man » 24 juli 2004, 00:08

Star_of_Life skrev:Vilka av er har hade släktingar i wwII?
Min farfar var i Domobran. Vet dock inte så mycket vart i Jugoslavien han var och vad han gjorde. Han blev inkallad 1941-43 tror jag, från Fojnica i Bosnien.

(är inte 100% på årtalen)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 augusti 2004, 13:26

Har nu tack vare min morfars soldatbok (plus en dansk soldf 194?) fått reda på att han var pionjär i Jydske Ingeniørregemente. Grejen är att han verkar ha haft en lång värnplikt då han åkte hem 1952(!), och han var inte officer vad jag vet. Hans dog-tag finns f.ö. kvar i hans soldatbok. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 4 augusti 2004, 22:11

Det var ju för bövelen repmånad han var på -52! Ibland står det stillare ön vanligt uppe i huvet mitt... :roll: Får skylla det på värmen och fukten.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 4 augusti 2004, 22:46

Min morfar tjänstgjorde i 1:a Sydafrikanska divisionen (1:a SA Infanteribrigaden, "1st Transvaal Scottish regiment") 1940-1943
Hans bror tjänstgjorde i 3rd Transvaal Scottish i 5:e SA Infanteribrigaden och sårades och togs tillfånga av förband ur afrikakåren under striderna kring Sidi Rezegh 1941 (huvuddelen av brigaden gick förlorad)

Användarvisningsbild
Anders Johnson
Medlem

Inlägg av Anders Johnson » 5 augusti 2004, 00:38

Johan Elisson skrev:Min mormors far stred för Tyskland under WW2 och var med i Stalingrad. Han var lastbilschaufför och hamnade som alla andra i fångläger efter att sjätte armén givit upp. Han försökte rymma en gång men åkte fast. Andra gången han försökte rymma hade han med sig några andra kamrater, alla utom han blev fångade igen, och genom att bland annat hänga under tåg och gå så lyckades han ta sig till de egna linjerna igen. Han fick järnkorset (vet inte vilken grad) men nu är det försvunnet. :( Han dog i våras, innan jag hunnit få träffa honom. :cry:

/Johan
Dehär är min släkting också :D

Sten Silferlod
Ny medlem

Inlägg av Sten Silferlod » 5 augusti 2004, 20:43

Min morfar var frivillig i Finska Vinterkriget. Sedan deltog han i Petsamotrafiken.

Farfar var nere i ett bergrum i Sörmland och skruvade ihop J22-plan, om jag minns rätt de första i stor produktion svenskbyggda jaktflygplanen. Sedan blev han flygplansmekanikerlärare.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2004, 20:44

Sten Silferlod skrev:Min morfar var frivillig i Finska Vinterkriget. Sedan deltog han i Petsamotrafiken.
Vet Du vilket förband han tillhörde?

:)

Sten Silferlod
Ny medlem

Inlägg av Sten Silferlod » 8 augusti 2004, 11:26

Nej, det vet jag inte. Han deltog i transporter av livsmedel.

Användarvisningsbild
hotfire-man
Medlem

Inlägg av hotfire-man » 4 september 2004, 21:44

Jag har för mej att en släkting på farmors sida skörde lastbil på jänkarnas sida, hos dom finns det en 39-45-star Italy-star Africa-star och nån mer...

MorpH
Medlem

Inlägg av MorpH » 27 september 2004, 12:19

Kan också nämna några mer avlägsna släktingar som deltog i finska vinterkriget. Min mammas mosters pappa (långt bort, jag vet), finns avbildad på en minnesstaty som har en ganska intressant bakgund som jag kan dra om nån är intresserad.

Konstnären/skulptören som fick i uppgift att göra en minnesstaty hade problem med att komma på vad han skulle göra. En natt drömde han om en soldat som blev skjuten och föll baklänges, och halvlåg på marken och mumlade nåt om "Jag vill inte dö, jag vill strida för mitt land". Nästa dag berättade han om sin idé. Några av veteranerna berättade att exakt samma sak hade hänt i verkligheten, med undantag för något omplacerade ord, t.e.x så kan han istället ha sagt: "Jag vill strida för mitt land, och inte dö" eller liknande. Statyn av den mannen finns vid nån minnesplats i norra finland. Såg den i somras, minns dock inte direkt var. Nånstans nära Ranua har jag iallafall för mig. Det var alltså min mammas mosters pappa :) rätt intressant. Eftersom jag har så stor släkt i finland har jag många som deltog i kriget där. Dock är min morfars Waffen-SS karriär mest intressant imo :)

pandersson
Medlem

Inlägg av pandersson » 27 september 2004, 15:07

Kan bidraga med min frus morfar och farfar, båda i Lettland/Latgale.

Morfadern blev tvångsrekryterad av ryssarna, avvek från tåget och sedermera skickad 10 år till Sibirien. Farfadern blev skjuten av de lettiska partisanerna efter kriget.

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem

Inlägg av Zagat » 29 september 2004, 20:54

Zagat skrev:vet ej om dom var på samma plats under dagen-d :? men båda var i normandy och den ena skulle storma in och den andra försvara. skall fråga han om han kan fråga på vilken strand dom var av dom 5. men dom är bra vänner nu iallafal kan jag säga.
båda var vid omaha.

Skriv svar