Det s.k. "Slaget vid Gestilren" 17 juli 1210

Skriv svar
Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 juni 2004, 11:01

Christer Samuelsson skrev:Då får man nog säja att källäget är ganska gott och det kan anses som bevisat att det verkligen funnits ett Gestilren i Uppland.
Det kan man inte.

Det finns inget Gestilren i Uppland idag, så vad är det då som säger att det fanns ett där 1210 ?

Enligt Fröshults kyrkoböcker skall det ha funnits något snarlikt där, men åtskilliga århundraden senare. Vad jag förstår, är det "Gästre" och "Gestilren" man hänvisar till inget annat än namn på små torpställen. Dessa namn har en mycket begränsad livslängd och kan ha som upphov naturformationer, inflyttade torpares öknamn, eller rent av anspela på den inflyttade torparens hembygd...

Man kan säkert hitta gamla torp med namn som "Himmelriket" osv. Men därmed kan man inte säga att Sankte Pär bott där...

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 juni 2004, 11:17

Det kan man inte.

Det finns inget Gestilren i Uppland idag, så vad är det då som säger att det fanns ett där 1210 ?
Fröshults kyrkoböcker underrättar oss om att det funnits en plats i Uppland vid namn Gestilren från sent 1500 tal till tidigt 1600 tal. Vill du mena att det är någon sorts förfalskning?
1581 nämns ’Oluf Persson i Gestillren’, 1596 blev ’Joen Nilsson i
Gestillreen’ utsedd till kyrkvärd och 1628 nämns slutligen
’HansOlufzson i
Gestilren’ Sammanlagt blev det femton belägg för namnet Gestilren fram
till 1628 sedan försvinner det.

Detta bevisar självfallet endast att det funnits en plats vid namn Gestilren i Uppland, från det att kyrkoherdarna började föra bok över sin församling. Inte att det stått ett slag där, vilket jag alldrig hävdat.
Hälsningar
Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 juni 2004, 13:03

Christer Samuelsson skrev:Vill du mena att det är någon sorts förfalskning?
Absolut inte, med reservation för de ofta fantasifulla stavningar man kan återfinna i kyrkoböcker m.m. Prästerna var sannerligen inga objektiva krönikörer...

Det fanns enligt kyrkoböckerna ett Gestilren i Uppland från sent 1500-tal till tidigt 1600-tal. Det är allt man kan hävda. Dess existens före dess är okänt. Men det tror jag vi är överens om.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 juni 2004, 13:32

Widsith skrev:
Christer Samuelsson skrev:Vill du mena att det är någon sorts förfalskning?
Absolut inte, med reservation för de ofta fantasifulla stavningar man kan återfinna i kyrkoböcker m.m. Prästerna var sannerligen inga objektiva krönikörer...

Det fanns enligt kyrkoböckerna ett Gestilren i Uppland från sent 1500-tal till tidigt 1600-tal. Det är allt man kan hävda. Dess existens före dess är okänt. Men det tror jag vi är överens om.
Nja
Man bör i sammanhanget notera att det är först i slutet av 1500 talet som våra kära präster börjar registrera sina församlingsmedlemmar, det blir lag på det då.
Desutom bör man betänka att Lars Otto Berg påstår att uppgifterna om de boende i Gestilren i Frösthult härör från församlingens kyrkoräkenkskaper de brukar med all rätt anses som förstklassiga källor-
Varför i hela friden skulle någon plita in 15 namn tillhörande Gestilren i Fröshults kyrkoräkenskaper.
Jag håller inte med dej.
Jag anser fortfarande att en plats vid namn Gestilren är belagd i Uppland.
Om ett slag har stått där är en helt annan sak.
Hälsningar
Christer Samuelsson

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 24 juni 2004, 22:16

Jag påstår helt enkelt att man inte kan lita på stavningen i kyrkoböcker. Inklusive kyrkoräkenskaperna.
Jag skulle vara mycket nöjdare om man kunde konstatera namnet i jordeböcker t.ex. Men vad jag förstår tar inte Berg upp någon jordebok som källa.

15 förekomster till trots - man kan inte lita på att det är så namnet verkligen stavas. Och varför försvinner namnet så totalt senare, i formen Gestilren, utan att lämna något slags spår efter sig?

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 25 juni 2004, 00:18

15 förekomster till trots - man kan inte lita på att det är så namnet verkligen stavas
Jag tycker inte alls om detta, men nu får du nog redogöra för hur namnet Gestilten i Fröshults kyrkoböcker varierar. Jag vet inte, jag är en fånig typ som litar på en fd landsatikvaries uppgifter och uppriktigt sagt kan jag inte begripa varför du inte gör det.
Underrätta oss nu om vad som är fel.

Hälsningar
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 25 juni 2004, 01:21

Utan att vilja avbryta er intressanta diskussion om varför det inte kan ha funnits ett Gestilren i just Uppland - trots att folk enligt kyrkoböckerna fötts och dött där - och det vid denna tid saknas nagon uppgift om ett Gestilren i Västergötland, dessa uppgifter dyker upp langt senare? kommer jag lite naivt med en förklaring till prepositionen (Gestilren):
Lindir skrev:Jag har intrycket att prepositionen "på" användes oftare även på svenska förr om åren. Rester av det har vi ju i t ex dalslänningarnas uttryck att de bor "på Dal" (när andra säger "i Dalsland"). "På sta'n" är förresten ett exempel som väl de flesta har i sitt språkbruk.

Själv har jag fått det från både mors- och farssidan, eftersom den ene växte upp på Dal (=i Dalsland) och den andra på Flata (=i Strömsund) ... :)

Ju mer man skrapar på prepositionernas yta, desto svårare brukar det bli att se logiken i dem. Och det tycks gälla de flesta språk.

Sade man inte alltid om större gardar som innehades av storbönder under denna tid?

Dog inte Magnus Birgersson på Visingsöhus? Gavs inte ett gästabud Nyköpingshus?

Har inte tänkt på detta förut, men jag tycker prepositionen på möjligen kan ge en indikation om en ort som varit en ett gods/storgard eller i alla fall en betydelsefull specifik byggnad. Man handlar än idag intressanta böcker Bra Stormarknad i Täby.

Detta passar mycket bra in på en gammal storgård. Det förklara också möjligen varför det är så svårt att få fram uppgifter om detta "slag", därför att det mer var ett led i inbördeskrig än ett regelrätt slag?

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 26 juni 2004, 17:39

Christer Samuelsson skrev:Jag tycker inte alls om detta, men nu får du nog redogöra för hur namnet Gestilten i Fröshults kyrkoböcker varierar.
Det enda jag har påstått är att stavningen inte behöver ha med verkligheten att göra. Jag förstår inte på vad sätt kyrkoräkenskaper skulle räknas som förstklassiga källor, eller varför man skall gapa i beundran inför allt en f d landsantikvarie häver ur sig.
Dan Koehl skrev:Utan att vilja avbryta er intressanta diskussion om varför det inte kan ha funnits ett Gestilren i just Uppland - trots att folk enligt kyrkoböckerna fötts och dött där - och det vid denna tid saknas nagon uppgift om ett Gestilren i Västergötland, dessa uppgifter dyker upp langt senare?
Det handlar om att ifrågasätta underrättningar av den här typen, inte för att på något sätt utkämpa något slags Västgöta-Mälardalskrig, utan helt enkelt för att det är på det sättet man bedriver historieforskning.
Alltså: exakt vilket källvärde har Lars Otto Bergs kyrkoböcker? Och vad i hela friden är det för källor karln har, då de egentliga kyrkoarkiven inte började bildas förrän i slutet av 1600-talet?

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 26 juni 2004, 19:07

Kan någon lämna en någorlunda exakt uppgift om var det uppländska Gestre ligger/låg? Jag åker förbi Enköpingstrakten på måndag, som alltid med kamera och en familj som nu är avtrubbad med diverse fotoutflykter :-) (Om det inte finns användbar lägesuppgift kommer jag nog välja en avstickare till Härkeberga kyrka istället)

Jag har just inga upplandskartor med mig alls, så alla detaljer som finns mottages tacksamt!

Meningen är inte att finna "bevis" eller något, jag är bara nyfilken. Personligen är jag rätt skeptisk till upplandsteorin i den här frågan och tror nog att Västergötland är den rätta platsen men jag tar mig gärna en titt om det är möjligt.

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 26 juni 2004, 19:35

Gästre ligger efter väg 70 (enligt min gamla kartbok), strax norr om Frösthult och söder om Simtuna, någon dryg mil NV Enköping.

Bengt

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juni 2004, 11:43

Widsith skrev:
Christer Samuelsson skrev:Jag tycker inte alls om detta, men nu får du nog redogöra för hur namnet Gestilten i Fröshults kyrkoböcker varierar.
Det enda jag har påstått är att stavningen inte behöver ha med verkligheten att göra. Jag förstår inte på vad sätt kyrkoräkenskaper skulle räknas som förstklassiga källor, eller varför man skall gapa i beundran inför allt en f d landsantikvarie häver ur sig.
Dan Koehl skrev:Utan att vilja avbryta er intressanta diskussion om varför det inte kan ha funnits ett Gestilren i just Uppland - trots att folk enligt kyrkoböckerna fötts och dött där - och det vid denna tid saknas nagon uppgift om ett Gestilren i Västergötland, dessa uppgifter dyker upp langt senare?
Det handlar om att ifrågasätta underrättningar av den här typen, inte för att på något sätt utkämpa något slags Västgöta-Mälardalskrig, utan helt enkelt för att det är på det sättet man bedriver historieforskning.
Alltså: exakt vilket källvärde har Lars Otto Bergs kyrkoböcker? Och vad i hela friden är det för källor karln har, då de egentliga kyrkoarkiven inte började bildas förrän i slutet av 1600-talet?
Jag noterar att detta inte handlar särskilt mycket om historia.

Tillåt mej påpeka att i alldeles civiliserade kretsar, kallar man folk för lögnare när man kommit på dem med att ljuga. Jag finner inte att du inte gjort det. Du anser att man inte skall,

"gapa i beundran inför allt en f d landsantikvarie häver ur sig"

Den f.d. landsantikvarien har såvitt jag kan bedöma inte hävt ur sig någonting. Han har gjort en anmärkningsvärd observation Här fösöker du enbart vara oförskämd, varför då, du är för höge bövelen en synnerligen kunnig och värdefull debatör på dessa sidor.

Mer citat:
"Det handlar om att ifrågasätta underrättningar av den här typen, inte för att på något sätt utkämpa något slags Västgöta-Mälardalskrig, utan helt enkelt för att det är på det sättet man bedriver historieforskning."

Ja det var då högst märkliga underrättelser
"det är på det här sättet man bedriver historiefoskning."

Människor är människor, historiker eller inte, lögnare är man inte föränn man ertappats med att ljuga. Vår fd landsantikvarie är inte ertappad, och kan knappast därmed vara någon lögnare.
Fröshults kyrkoböcker finns kvar och är allmängods. Du eller precis vem som helst kan uppsöka kyrkan och ta del av vad där står. Gör du det och finner att vår fd antikvarie, ljugit oss rakt upp i ansiktet, skall jag tro dej!

Detta är en grundbult i vad vi emellanåt kallar vetenskap. Det tror jag du är alldeles medveten om.
Så detta med Västergötland och historia:
Vi vet i egentlig mening inte hur nationalstaten Sverige grundades och formades, åtminstone jag har inte den blekaste, med tanke på att jag har ett antal vänner som anser detsamma så känns det rätt bekvämt.

Vi vet t.ex. att Saxo skrivit följande:

Interea Sueticarum partium rege absumpto, Gothi summam, cuius omne
penes Sueones arbitrium erat, Magno deferre ausi, alieni privilegii
detrimento dignitatis sibi incrementa quaerebant. Quorum Sueones
auctoritate contempta, veterem gentis suae praerogativam in aliquanto
obscurioris populi invidia deponere passi non sunt. Igitur antiquae
dignitatis speciem intuentes, titulum iniusta collatione praereptum
novi regis electu cassarunt. Qui mox a Gothis trucidatus, morte Magno
imperium cessit.

Vilket Henrik Janson vid Göteborgs universitet ansar betyder följande:

Under tiden, sedan en kung över svenskarnas områden dött, ville
götarna ge tronen åt Magnus, vilket dock helt och hållet var svearnas
rättighet (egentligen 'dom', 'beslut'). Götarna ville öka sin egen
värdighet genom att minska andras rättigheter. Svearna ignorerade
dock deras beslut fullständigt, ty de ville inte tillåta att ett mer
obemärkt folks avundsjuka på något sätt skulle inkräkta på deras
släktes gamla företrädesrätt. Med hänvisning till sin gamla
hedersposition omintetgjorde de genom att välja en ny kung den titel
som Magnus på olaglig väg fått. Då denne dock genast dödades av
götarna, tillföll imperiet Magnus."

Det är ett vittnesmål,om att det framför allt funnits både Götar och Svear, något som kamraterna sunnanskogs hanterar synnerligen valhänt.
Jag har inte sett en kotte ta ställning till detta, har du?

God fortsättning på helgen!
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 27 juni 2004, 12:12

Jag har inte för avsikt att reta upp någon, ej heller att gå över gränsen till rena personangrepp. Mitt yttrande:

var provokativt och onödigt. Jag ber om ursäkt för detta.

Vad jag tycker är detta:
1. Den före detta landsantikvarien är inte någon lögnare. Däremot kan han vara felinformerad.
2. Man bör ifrågasätta alla påståenden om historien, utan tanke på om detta påstående yttrats av någon välmeriterad person eller inte.
3. Information i kyrkoböcker skall alltid tas med en nypa salt.
4. Gestilren borde vara lätt att hittta, då slaget om det pågår ännu :)

Lee
Ny medlem

Inlägg av Lee » 27 juni 2004, 15:01

Slaget vid Gestilren stod i Västergötland
Den gängse uppfattningen från Lagman Eskil till Alf Henriksson
är att slaget stod helt nära den plats där föregående slag 1208 stod.
Varför ska man ändra på det? Är det för att Jan Guillou är kontroversiell?
Varför inte hålla oss till historiskt sett vedertagna slutsatser och utesluta
tokerierna? Lagman Eskil som själv var med vid slaget överlämnade
baneret som fördes av Kung Eriks svenska här till Snorre som
hedersgåva enbart 9 år efter slaget.
Bild
Bild
Bild

Saxa Getiliu Slaget vid Gestilren tilldöms en större betydelse än alla andra slag.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juni 2004, 16:57

Widsith skrev:Jag har inte för avsikt att reta upp någon, ej heller att gå över gränsen till rena personangrepp. Mitt yttrande:

var provokativt och onödigt. Jag ber om ursäkt för detta.

Vad jag tycker är detta:
1. Den före detta landsantikvarien är inte någon lögnare. Däremot kan han vara felinformerad.
2. Man bör ifrågasätta alla påståenden om historien, utan tanke på om detta påstående yttrats av någon välmeriterad person eller inte.
3. Information i kyrkoböcker skall alltid tas med en nypa salt.
4. Gestilren borde vara lätt att hittta, då slaget om det pågår ännu :)
Det var väl alldeles utmärkt. Då kan vi rent av ta och besinna oss något och njuta av midsommaren,
Hälsningar
Christer Samuelsson.

Christer Samuelsson
Medlem

Inlägg av Christer Samuelsson » 27 juni 2004, 18:03

Lee ( Håkan Larsson)
Den gängse uppfattningen från Lagman Eskil till Alf Henriksson
är att slaget stod helt nära den plats där föregående slag 1208 stod.
Varför ska man ändra på det?

Därför att en viss nykter och tillsynes klok fd landsantikvarie hävdar det. Han har belägg för att det funnits ett Gestiren i Uppland. Uppgifterna är fullständigt tillgänliga för vem som helst. Det är bara att åka till Fröshult och be den gode kyrkoherden att få se.
Därmed är det möjligt att slaget faktiskt kunnat stått någonstans i Fröshults socken.För att begripa en sådan sak behöver man knappast vara atomklyvre.
Jag har alldrig hävdat att det möjliga slaget vid Gestilren stod i Uppland, ej heller Västergötland, om det är möjligt, försök förstå det.
Christer Samuelsson.

Skriv svar