Widsith skrev:Christer Samuelsson skrev:Jag tycker inte alls om detta, men nu får du nog redogöra för hur namnet Gestilten i Fröshults kyrkoböcker varierar.
Det enda jag har påstått är att stavningen inte behöver ha med verkligheten att göra. Jag förstår inte på vad sätt kyrkoräkenskaper skulle räknas som förstklassiga källor, eller varför man skall gapa i beundran inför allt en f d landsantikvarie häver ur sig.
Dan Koehl skrev:Utan att vilja avbryta er intressanta diskussion om varför det inte kan ha funnits ett Gestilren i just Uppland - trots att folk enligt kyrkoböckerna fötts och dött där - och det vid denna tid saknas nagon uppgift om ett Gestilren i Västergötland, dessa uppgifter dyker upp langt senare?
Det handlar om att ifrågasätta underrättningar av den här typen, inte för att på något sätt utkämpa något slags Västgöta-Mälardalskrig, utan helt enkelt för att det är på det sättet man bedriver historieforskning.
Alltså: exakt
vilket källvärde har Lars Otto Bergs kyrkoböcker? Och vad i hela friden är det för källor karln har, då de egentliga kyrkoarkiven inte började bildas förrän i slutet av 1600-talet?
Jag noterar att detta inte handlar särskilt mycket om historia.
Tillåt mej påpeka att i alldeles civiliserade kretsar, kallar man folk för lögnare när man kommit på dem med att ljuga. Jag finner inte att du inte gjort det. Du anser att man inte skall,
"gapa i beundran inför allt en f d landsantikvarie häver ur sig"
Den f.d. landsantikvarien har såvitt jag kan bedöma inte hävt ur sig någonting. Han har gjort en anmärkningsvärd observation Här fösöker du enbart vara oförskämd, varför då, du är för höge bövelen en synnerligen kunnig och värdefull debatör på dessa sidor.
Mer citat:
"Det handlar om att ifrågasätta underrättningar av den här typen, inte för att på något sätt utkämpa något slags Västgöta-Mälardalskrig, utan helt enkelt för att det är på det sättet man bedriver historieforskning."
Ja det var då högst märkliga underrättelser
"det är på det här sättet man bedriver historiefoskning."
Människor är människor, historiker eller inte, lögnare är man inte föränn man ertappats med att ljuga. Vår fd landsantikvarie är inte ertappad, och kan knappast därmed vara någon lögnare.
Fröshults kyrkoböcker finns kvar och är allmängods. Du eller precis vem som helst kan uppsöka kyrkan och ta del av vad där står. Gör du det och finner att vår fd antikvarie, ljugit oss rakt upp i ansiktet, skall jag tro dej!
Detta är en grundbult i vad vi emellanåt kallar vetenskap. Det tror jag du är alldeles medveten om.
Så detta med Västergötland och historia:
Vi vet i egentlig mening inte hur nationalstaten Sverige grundades och formades, åtminstone jag har inte den blekaste, med tanke på att jag har ett antal vänner som anser detsamma så känns det rätt bekvämt.
Vi vet t.ex. att Saxo skrivit följande:
Interea Sueticarum partium rege absumpto, Gothi summam, cuius omne
penes Sueones arbitrium erat, Magno deferre ausi, alieni privilegii
detrimento dignitatis sibi incrementa quaerebant. Quorum Sueones
auctoritate contempta, veterem gentis suae praerogativam in aliquanto
obscurioris populi invidia deponere passi non sunt. Igitur antiquae
dignitatis speciem intuentes, titulum iniusta collatione praereptum
novi regis electu cassarunt. Qui mox a Gothis trucidatus, morte Magno
imperium cessit.
Vilket Henrik Janson vid Göteborgs universitet ansar betyder följande:
Under tiden, sedan en kung över svenskarnas områden dött, ville
götarna ge tronen åt Magnus, vilket dock helt och hållet var svearnas
rättighet (egentligen 'dom', 'beslut'). Götarna ville öka sin egen
värdighet genom att minska andras rättigheter. Svearna ignorerade
dock deras beslut fullständigt, ty de ville inte tillåta att ett mer
obemärkt folks avundsjuka på något sätt skulle inkräkta på deras
släktes gamla företrädesrätt. Med hänvisning till sin gamla
hedersposition omintetgjorde de genom att välja en ny kung den titel
som Magnus på olaglig väg fått. Då denne dock genast dödades av
götarna, tillföll imperiet Magnus."
Det är ett vittnesmål,om att det framför allt funnits både Götar och Svear, något som kamraterna sunnanskogs hanterar synnerligen valhänt.
Jag har inte sett en kotte ta ställning till detta, har du?
God fortsättning på helgen!
Christer Samuelsson.