Gutekrigaren skrev:
Ja, inte vet jag. Jag gjorde ett litet räkneexperiment dock. Under 1900-talet (eller ja, 1901-2004) har USA haft 18 presidenter.
Om man tittar pa de presidenter som ansags vara battre an genomsnittet sa hittar man 10 presidenter fran 17- och 1800 talet (George Washington, Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, Andrew Jackson, James Polk, Grover Cleveland, John Adams, William McKinley, James Madison, James Monroe) medans man aterfinner 8 presidenter fran 1900 talet (Franklin Roosevelt, Theodore Roosevelt, Harry Truman, Ronald Reagan, Dwight Eisenhower, Woodrow Wilson, Lyndon Johnson, och John Kennedy).
Man kan darmed med ratta saga att de presidenter som fick hoga betyg (battre an genomsnittet) var tamligen jamnt fordelat mellan de som tjanstgjorde forre 1900 och de som kom efterat.
1900-talet räcker eftersom alla snubbarna på 1800-talet med undantag av de tre första+Lincoln kanske inte ger så stort genomslag utan vi får räkna med att de senare tillmäts större betydelse än de kanske borde ha. Då hamnar Reagan alltså på åttonde plats, dvs i mitten.
Om man endast raknar in 1900-talet sa hamnar Ronald Reagan pa en 4:e plats (utav 18 st) vilket nog kan anses vara tamligen hedrande.
Jag tycker du gor ett litet tokigt antagande nar du raknar med att presidenter pa 1900-talet tillmats storre betydelse an de fortjanade. Det hade kanske varit korrekt om man hade fragat vanligt folk (det finns en del som pa allvar tror att Bill Clinton var en av USAs basta presidenter). I denna undersokning var det dock fragan om "experter" (historiker, juristprofessorer, och samhallsvetare) som gjorde den har bedomningen av presidenterna.
DN brukar ju å andra sidan vara USA-vänliga så...
Att man ar USA-vanlig betyder inte att man ar vanligt sinnat till Ronald Reagan eller det Republikanska partiet i allmanhet.
I avdelningen "Pinnsam Kuriosa": Jag ar genom giftemal slakt med James Buchanan (som anses vara som USAs samste president genom tiderna).