Ronald Reagan Död

Gutekrigaren
Medlem

Re: Ronald Reagan Död

Inlägg av Gutekrigaren » 6 juni 2004, 20:49

GERO skrev:Förra seklets kanske störste amerikanske president har gått ur tiden. Mannen som genom sin politik vann en fullständig seger för demokratin och friheten i det kalla kriget.
Enligt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=273588 lär han enligt "presidentforskarna" varit "en av USA:s mer mediokra presidenter".

Slaktandet av fattiga befolkning i Nicaragua var alltså en seger för demokratin och friheten? Eller gör inte det nåt eftersom de aldrig tillfrågats i popularitetsmätningar?

Jag har svårt för hyllningsinlägg av det här slaget, men om Reagan skall räknas som hjälte tycker jag att det bör skrivas ett lika skönmålande inlägg om Gorbatjov när han trillar av pinn.

För övrigt har Martin Lundvall som vanligt klara papper, självfallet hade SSSR rasat samman utan Reagan.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 juni 2004, 09:42

Tja, en del kallar ju honom "the man who won the Cold War".
Om det ska anses vara korrekt eller inte vete sjutton. Kanske det att han genon upprustningen påskyndade SSSR:s kollaps?

Men sedan var väl hans politk sisådär på hemmaplan. Men det beror ju som alltid på vem man frågar, och jag är inte så insatt i hans ekonomiska politik så att jag kan uttala mig med enorm säkerhet.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juni 2004, 11:11

Jag minns honom som president.
När han installerades som president för första gången så var det en del som fruktade att USA skulle dras ut i storkrig kom jag ihåg. Men jag var ju ganska så liten då.

Stefan

erik_nils
Medlem

Inlägg av erik_nils » 9 juni 2004, 01:07

Sovjet hade som sagt rasat ihop men en knall eller bara ett långsamt döende oavsett Reagan. Men förmodligen skyndades förfallet på av ryssarnas försök att hålla samma takt som USA och dessutom lyckades ju Reagan och Gorby få en bra relation som underlättade avvecklingen av imperiet.

Den ekonomiska politiken, den sk utbudsekonomin, byggde på den sk Lafferkurvan, som säger att skatteintäkterna ökar till en viss gräns för att sedan minska och sjunka mot noll då skattesatsen ökar. Genom kraftigt sänkta skatter ökade utbudet i ekonomin och tillväxten tog fart. Samtidigt växte underskotten. Faktum är dock att den kraftiga tillväxten på sikt ledde till att underskotten eliminerades, vilket skedde under Clintons period och kanske samma sak sker för John Kerry om några år.

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 9 juni 2004, 09:09

Gutekrigaren skrev:
GERO skrev:Förra seklets kanske störste amerikanske president har gått ur tiden. Mannen som genom sin politik vann en fullständig seger för demokratin och friheten i det kalla kriget.
Enligt http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=273588 lär han enligt "presidentforskarna" varit "en av USA:s mer mediokra presidenter".
Lustigt! Jag undrar vilka "presidentforskare" det ar som DN hanvisar till. Jag har inte lyckats hitta nagon undersokning pa natet som skulle stodja denna information.

En undersokning som sponsrades av Federalist Society och Wall Street Journal gav ett helt annat resultat. I denna undersokning fick 30 st historiker, 25 st samhallsvetare, och 23 st juridikprofessorer ge betyg pa USAs presidenter. Ronald Reagan hamnade pa en ratt sa hedrande 8:e plats (efter Truman men forre Eisenhower).

http://www.ragz-international.com/pres.pdf

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 juni 2004, 21:38

Legoknekten skrev:Lustigt! Jag undrar vilka "presidentforskare" det ar som DN hanvisar till. Jag har inte lyckats hitta nagon undersokning pa natet som skulle stodja denna information.

En undersokning som sponsrades av Federalist Society och Wall Street Journal gav ett helt annat resultat. I denna undersokning fick 30 st historiker, 25 st samhallsvetare, och 23 st juridikprofessorer ge betyg pa USAs presidenter. Ronald Reagan hamnade pa en ratt sa hedrande 8:e plats (efter Truman men forre Eisenhower).

http://www.ragz-international.com/pres.pdf
Ja, inte vet jag. Jag gjorde ett litet räkneexperiment dock. Under 1900-talet (eller ja, 1901-2004) har USA haft 18 presidenter. 1900-talet räcker eftersom alla snubbarna på 1800-talet med undantag av de tre första+Lincoln kanske inte ger så stort genomslag utan vi får räkna med att de senare tillmäts större betydelse än de kanske borde ha. Då hamnar Reagan alltså på åttonde plats, dvs i mitten.

DN brukar ju å andra sidan vara USA-vänliga så...

Mvh Petter

Legoknekten
Medlem

Inlägg av Legoknekten » 10 juni 2004, 08:01

Gutekrigaren skrev: Ja, inte vet jag. Jag gjorde ett litet räkneexperiment dock. Under 1900-talet (eller ja, 1901-2004) har USA haft 18 presidenter.
Om man tittar pa de presidenter som ansags vara battre an genomsnittet sa hittar man 10 presidenter fran 17- och 1800 talet (George Washington, Abraham Lincoln, Thomas Jefferson, Andrew Jackson, James Polk, Grover Cleveland, John Adams, William McKinley, James Madison, James Monroe) medans man aterfinner 8 presidenter fran 1900 talet (Franklin Roosevelt, Theodore Roosevelt, Harry Truman, Ronald Reagan, Dwight Eisenhower, Woodrow Wilson, Lyndon Johnson, och John Kennedy).

Man kan darmed med ratta saga att de presidenter som fick hoga betyg (battre an genomsnittet) var tamligen jamnt fordelat mellan de som tjanstgjorde forre 1900 och de som kom efterat.
1900-talet räcker eftersom alla snubbarna på 1800-talet med undantag av de tre första+Lincoln kanske inte ger så stort genomslag utan vi får räkna med att de senare tillmäts större betydelse än de kanske borde ha. Då hamnar Reagan alltså på åttonde plats, dvs i mitten.
Om man endast raknar in 1900-talet sa hamnar Ronald Reagan pa en 4:e plats (utav 18 st) vilket nog kan anses vara tamligen hedrande.

Jag tycker du gor ett litet tokigt antagande nar du raknar med att presidenter pa 1900-talet tillmats storre betydelse an de fortjanade. Det hade kanske varit korrekt om man hade fragat vanligt folk (det finns en del som pa allvar tror att Bill Clinton var en av USAs basta presidenter). I denna undersokning var det dock fragan om "experter" (historiker, juristprofessorer, och samhallsvetare) som gjorde den har bedomningen av presidenterna.
DN brukar ju å andra sidan vara USA-vänliga så...
Att man ar USA-vanlig betyder inte att man ar vanligt sinnat till Ronald Reagan eller det Republikanska partiet i allmanhet.

I avdelningen "Pinnsam Kuriosa": Jag ar genom giftemal slakt med James Buchanan (som anses vara som USAs samste president genom tiderna). 8O

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 10 juni 2004, 22:20

Aha, jag missade att det var alla presidenter och inte bara de under 1900-talet din undersökning behandlade...

Vad hade de för kriterier för en framstående president?

Mvh Petter

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 11 juni 2004, 01:04

avdelningen "Pinnsam Kuriosa": Jag ar genom giftemal slakt med James Buchanan (som anses vara som USAs samste president genom tiderna).
Ursäkta men som den sämsta presidenten i Usas historia brukar välan
alltid Warren Harding räknas, denne mycket inkompetene passive
president, som lät sig omges av korrupta medarbetare.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juni 2004, 07:18

I dag är det nationell sorgedag i USA.
:cry:
Alltså jag anser väl att det börjar bli överdrivet. Så himla bra var ju inte enligt min mening, men jag är ju inte republikan.
Jag tror det mest handlar om en patriotisk symbol man kan samlas kring i tider som krig och abu Graib och annat skit.

Sonderling

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 11 juni 2004, 08:38

Enligt en CIAchef som var med i dokumentären igår hade Reagan ingen större betydelse för Sovjetunionens fall. Han hävade snarare att det Sovjetiska korhuset rasade av sig själv.

Dock sa han detta innan Reagas död,

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 juni 2004, 11:25

Orlando skrev:Enligt en CIAchef som var med i dokumentären igår hade Reagan ingen större betydelse för Sovjetunionens fall. Han hävade snarare att det Sovjetiska korhuset rasade av sig själv.

Dock sa han detta innan Reagas död,
Jag såg bara lite av dokumentären, men utrikespolitiken kritiserades också. De erkände att de hade varit lite omdömeslösa när de valde sina allierade.

/Martin

Användarvisningsbild
Rimbaud65
Medlem

Alexander Haig

Inlägg av Rimbaud65 » 11 juni 2004, 15:10

Det var f. d. utrikesministern Alexander Haig, som efterträddes av Schultz, som tydligt menade att Reagans roll i Sovjetunionens kollaps var överdriven. Det som har den uppfattningen 'förstår inte historia'. "Sovjet föll ihop på grund av sin marxist-leninistiska ideologi."

Vad jag kommer ihåg från dokumentären så vad den ingen i CIA som uttryckte Haigs uppfattning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 11 juni 2004, 15:21

Legoknekten skrev: I avdelningen "Pinnsam Kuriosa": Jag ar genom giftemal slakt med James Buchanan (som anses vara som USAs samste president genom tiderna). 8O
Han var väl aldrig president? Var han möjligen vicepresident?
Eller också är det jag som börjar bli senil.... :oops:

Hartmann1943-45
Medlem

Inlägg av Hartmann1943-45 » 11 juni 2004, 16:49

Buchanan(d) var president 1857-1861

Skriv svar