Panzerschreck skrev:Vilka är tidernas mest framgångsrika skjutvapen? (modern historia)
kategorierna är...
Gevär/karbin:
Mauser 96/98
K-pist:
ppsh-41
Automatkarbin:
AK-47
Lätt maskingevär:
MG42
Tungt maskingevär:
Vickers
Prickskyttegevär:
SVD Draganov
Pistol/revolver:
Colt 1911 kanske?
Jag har säkert missat 100 kategorier och sagt något fel, snälla gnäll inte men rätta gärna. alla säger varsitt av de olika kategorierna och så lägger vi ihop poängen vid ett senare tillfällen.

Ah!

Underbart! Tackar Panzershreck för tipset om tråden.
Johan Elisson skrev:Jag tycker att vi bör enas om ett gemensamt kategorisystem, innan vi börjar utnämna kandidater (det är stora problem med kulspruteutnämningen...). Mina kategorier skulle se ut som följer. Klassificeringen är väl lite bristfällig, men jag tror att de flesta förstår.
Repetergevär
Klassificering: Ett gevär där man manuellt måste ladda om vapnet efter varje skott med en mekanismrörelse.
Exempel: Mauser K 98k, Mosin-Nagant m1891/30, Lee-Enfield No 4.
Mitt val: Mauser K98k.
Automatgevär
Klassificering: Ett gevär som man kan avfyra halvautomatiskt.
Exempel: M1 Carbine, Gewehr 43.
Mitt val: M1 Carbine.
Kulsprutepistol
Klassificering: Ett litet vapen med helautomatisk eldgivning, tillverkat för pistolammunition, relativt låg utgångshastighet.
Exempel: Thompson, MP40, kpist m/45, Walther MPL.
Mitt val: PPSh 41.
Automatkarbin
Klassificering: Ett gevär som man kan avfyra helautomatiskt.
Exempel: StG44, AK-47, M16.
Mitt val: AK-47.
Lätt kulspruta
Klassificering: Ett vapen med hög eldhastighet, men inte mycket tyngre än ett vanligt gevär.
Exempel: FN Minimi, RPK-74, BAR.
Mitt val: Bren Gun.
Kulspruta
Klassificering: Ett vapen med hög eldhastighet, tyngre än ett vanligt gevär, kan användas i flera roller (General Purpose Machine Gun, GPMG).
Exempel: MG42, M60, FN MAG.
Mitt val: MG42.
Tung kulspruta
Klassificering: Ett vapen med hög eldhastighet, (ofta) grövre kaliber och (oftast) stationärt.
Exempel: Vickers, Browning .50 cal, DShK m1938.
Mitt val: Browning .50 cal.
Prickskyttegevär
Klassificering: Ett vapen med främsta uppgift att skjuta långt och träffa rätt.
Exempel: SVD Dragunov, PSG-1, Barret M82A1.
Mitt val: Barret M82A1.
Pistol/revolver
Klassificering: Ett lätt enhandsvapen, kan vara halvautomatiskt.
Exempel: Colt 1911, Walther P38, Tokarev TT33.
Mitt val: Colt 1911.
Om jag inte får ändra kategorierna, så är det Mauser K98k som tar gevär/karbin-platsen, MG42 som har både lätt och tung kulspruta-platserna (i version med två- respektive trebenslavett).
/Johan
mina val; (måste det vara millitära vapen?)
Repetergevär Sauer 202 lawgiver 30-06? Godkänns det? Civilt!Funderade på en rakrepeter men för mig känns dom bara knöliga och ovana = jag tjänar ingen tid på rak repetering. Mauser 98 är väl annars favoriten för mig bland millitära vapen av den här typen.
Automatgevär Heckler & Koch SL8 civilt tävlingsvapen baserad på millitära G36.
Kulsprutepistol m/45:an 
Mest för att den är enkel och för mig kultstatus. Men kanske skulle den nya Metal storm Smart gun passa in här? UZI har ingen nämnt? Varför?
Automatkarbin AK-47 Funktionssäker.. fast snarare ett helautomat gevär som kan avfyras som ett gevär än tvärtom se bara till eldvalsknappen. Så efter ovanstående kriterier för en AK så väljer jag Colt-
M4A1 utan tvekan.
Lätt kulspruta Bren GunBara för att 8) Vet inget om alternativen ärligt talat.
Kulspruta Mg42 för den verkar lättare och enklare än M60? Har inte en aning!
Tung kulspruta Browning M2 HB Hög genomslags kraft, pålitlig, pricksäker -besatt tills nyligen rekordet för längsta avstånd av en konfirmerad "kill" -ett rekord som inte slogs förrän nyligen av ett par kanadensiska prickskyttar i afghanistan
Prickskyttegevär Steyr Mannlicher SSG Police-serien. Men sedan undrar jag över Tikkas nya T3 Tactical? och BÄTTRE Ammo än 7,62 NATO Plus en uppsjö civila bänkskyttevapen som sopar banan men väger bly.
Pistol/revolver:
Heckler & Koch Mark.23 så det så

Den är bäst helt enkelt Colt Gouwernment i all ära men den sjunger på sista versen.
/B