Om ni skulle välja handeldvapen för krig?

Skriv svar
Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Om ni skulle välja handeldvapen för krig?

Inlägg av KarralMedvied » 4 juni 2004, 22:34

Kanske inte alldeles historisk tråd men jag har sett massor av liknande trådar gällande pansarvagnar, medeltida favoritvapen och liknande.

Så vilka vapen skulle ni välja om ni tvingades gå i krig?

Mina val för strid i stad först; (det var vad vi talade om i den andra tråden)

AK-47 funktionssäker bössa med tung kula med hög anslagsenergi till följd av kulvikt snarare än hastighet (jämf 5,6 NATO/Ak-5 ). Byggd för automateld med möjlighet till halvautomatik. Innfällbar kolv... och igen funktionssäker. Tung? litet magasin? Jepp! so what?! :lol:

Granater! Har noll koll! Men det är klart man ska ha granater.

En kort hagelpump... igen tänker jag på funktionssäkerheten. Pålitligare än en automat men mer magasinkapacitet än ett brytvapen. Grovkalibrig med grovt hagel och stor spridning ska det vara -Buckshots kanske?

En pistol.... här blir det krångligare! och jag väntar med att svara tills jag tänkt till lite. Men spontant tänker jag Colt

En kniv - smalt blad utan att vara flexibel...den ska passa mellan revbenen i båda vinklarna så att säga.

Fullständigt makabert fick jag det att låta nu samt att macho-stämpeln flög upp genom taket nu. Men anledningen att jag startar tråden är att vi spårade ur då vi talade om hemvärnet i en annan tråd och jag tyckte det var en rolig hjärngympa.

Blir det krig är jag den första att lägga svansen mellan benen och fly all världens väg med min familj.

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Om ni skulle välja handeldvapen för krig?

Inlägg av KA » 4 juni 2004, 22:54

AK-47 funktionssäker bössa med tung kula med hög anslagsenergi till följd av kulvikt snarare än hastighet (jämf 5,6 NATO/Ak-5 ). Byggd för automateld med möjlighet till halvautomatik. Innfällbar kolv... och igen funktionssäker. Tung? litet magasin? Jepp! so what?! :lol:
AK-47 använder en kort hylsa, och har kalibern 7,62*39 - istället för AK4:ans 7,62*51 NATO.
Kulan väger 7,9 gram och har en utgångshastighet på 715 m/sek och en mynningsenergi på 2000 J. AK4 har en mynningsenergi på över 3200 J och AK5 har 1750 J.

Precisionen på AK-47 är inte heller den bästa, byggd för att skjuta automateld......

Det finns inte heller så många AK-47, utan de flesta 'Kalashnikov' i kaliber 7,62*39 är AKM som kom i slutet av 1950-talet, och har en låda av pressad plåt istället för gjuten.

Ett magasin med 30 patroner är väl inte litet.......

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Re: Om ni skulle välja handeldvapen för krig?

Inlägg av KarralMedvied » 4 juni 2004, 23:03

KA skrev:
AK-47 använder en kort hylsa, och har kalibern 7,62*39 - istället för AK4:ans 7,62*51 NATO.
Kulan väger 7,9 gram och har en utgångshastighet på 715 m/sek och en mynningsenergi på 2000 J. AK4 har en mynningsenergi på över 3200 J och AK5 har 1750 J.

Precisionen på AK-47 är inte heller den bästa, byggd för att skjuta automateld......

Det finns inte heller så många AK-47, utan de flesta 'Kalashnikov' i kaliber 7,62*39 är AKM som kom i slutet av 1950-talet, och har en låda av pressad plåt istället för gjuten.

Ett magasin med 30 patroner är väl inte litet.......
Men sluta nu, svara istället vad du skulle välja..... Jag kan mina vapen om du fortfarande inte förstått det.

Jag väljer Ak-47 just för att den är byggd för automateld och för att den är funktionssäker och ja jag menar en Kalashnikov med gjuten låda. En som man kan hammra på, köra genom sandlådan och den fungerar fortfarande.
Precisionen? Vad ska jag med den till i en stad där avståndet inte kommer bli nämnvärt stort? Eller överhuvudtaget på ett automatvapen? Jag är en van skytt och vågar lova att jag träffar bättre med Ak-47an än medelsvenson med ett jaktgevär (utan optiskt riktmedel).

Litet magasin är väl fel av mig att säga, snarare tvärtom - stort magasin med lite ammo i förhållande till storlek= jag kan inte bära med mig lika mycket magasin.... det var så jag menade.

Och nu du då?

Sedan kan vi ta olika scenarion om du eller någon annan har lust för det här var störtkul tyckte jag :)

Mvh
Björn

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 4 juni 2004, 23:15

Jag hade valt en M4.......

Angående AK-47.....pressad plåtlåda borde tåla mer än den gjutna. AKM är även drygt 1 kilo lättare.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 4 juni 2004, 23:17

(Tillbaks från kvällspromenaden med hundarna där jag i mitt upprörda tillstånd glömde bajspåsar och fick plocka skit med löv *urk*)

Men så här är det jag är så urbota trött på alla småfashister på det här forumet som helt uppenbart letar "fakta" och lägger ner en dags arbete för att hänvisa till NE och säga att andra har fel och de har rätt för så står det i NE.
Nu säger jag inte att KA är en av dem det är första gången jag talat med KA på skalman så mitt utbrott var helt obefogat och jag ber om ursäkt för det. Förlåt.

Men tillbaks till ämnet (du kanske har svarat redn? jag har inte tryckt refresh sedan jag postade det senaste). Jag tycker du hade RIKTIGT bra funderingar till varför du skulle välja AK-5 och k-pist. Det där om att skjuta de egna, lättare vapen osv... det efterlyser jag. För jag tyckte du hade rätt! Jag hade bara valt ett annat alternativ

/B

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 4 juni 2004, 23:19

KA skrev:Jag hade valt en M4.......

Angående AK-47.....pressad plåtlåda borde tåla mer än den gjutna. AKM är även drygt 1 kilo lättare.
Valet är ditt... men varför? Du hade ju riktigt bra tankar i den andra tråden... återigen jag ber om ursäkt för utbrottet det var totalt obefogat och jag skäms...

Pressat bättre än gjutet? Jo det har du rätt i. My mistake :oops:

Edit; Eller förresten är det bättre? Jag tänker på de rigorösa tester som Kalashnikov utsatte sina vapen för.... därför satsade jag på en gjuten låda. JAg tror du har rätt, men det känns liksom lite plagiat och inte fullt lika "toktestat" för funktionssäkerhet? Men det vet jag faktiskt inget om och som du säger borde ju en pressad låda tåla mer? och bli lättare framför allt.

/B

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Inlägg av KA » 4 juni 2004, 23:38

KarralMedvied skrev:

Valet är ditt... men varför? Du hade ju riktigt bra tankar i den andra tråden... återigen jag ber om ursäkt för utbrottet det var totalt obefogat och jag skäms...

Edit; Eller förresten är det bättre? Jag tänker på de rigorösa tester som Kalashnikov utsatte sina vapen för.... därför satsade jag på en gjuten låda. JAg tror du har rätt, men det känns liksom lite plagiat och inte fullt lika "toktestat" för funktionssäkerhet? Men det vet jag faktiskt inget om och som du säger borde ju en pressad låda tåla mer? och bli lättare framför allt.

/B
Det blir nog svårt att hitta en AK-47.....AKM med pressad låda är billigare och lättare att tillverka, därför finns det ett antal världen över ( tillverkats i drygt 40 år).

En gjuten låda spricker förmodligen lättare än den pressade i plåt.....

Jag väljer M4 för jag vill ha ett bra, kort och lätt vapen i 5,56*45......

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 00:04

En dag i skogen då? ;)

Och döm om förvåning men nu skulle jag välja M4-A1 med allt lull-lull och granatkastare.

Sedan colten -i brist på eftertanke väljer jag det spontana- Colt Gouvernment 9mm

kniven med det smala bladet

(Men fortfarande skulle jag tycka Ak-47an vara en potent och pålitlig bössa. Men tegelväggarna är borta och 223an duger bra.) Precissionen? Tycker jag fortfarande är en bisak faktiskt. Terrängen är skymd och motståndarna lär ändå inte sticka upp huvudet för mig att prickskjuta på.

Prickskytte?

Steyr Mannlicher Scoutrifle är ju en klar favorit! Och det är valet om jag skulle ut i bushen. Med integrerat benstöd fulladdat och med ett extra magasin i kolven väger bössan mindre än 3 kilo och det med monterat optiskt sikte.
Kikaren sitter långt fram som det sig bör på ett scoutrifle...bössan är utrustat med ett ghostsight om man mot förmodan skulle behöva klämma iväg ett snabbskott på korta avstånd -bättre än rödpunkt! (personlig åsikt)
Friliggande pipa av högsta kvalité - finns inget att klaga på utom att det ser löjligt ut. och jo! Nu väljer jag 223! Bättre kulbana och MYCKET värre skottverkan vid träff eftersom effekten blir explosionsartad. Dessutom så är kulan snabb och målet får mindre tid att reagera på knallen. Ute i skogen skulle jag vilja ha backupvapen helst en M4A1 men man kan ju inte släpa med sig hur mkt som helst... men en halvautomatisk pistol allra minst!

Men stod jag på ett hustak så där som i filmens värld, då skulle jag välja en tung och stadig bössa och varför inte ta det vanligaste vapnet för ändamålet; nämligen Steyr Mannlicher och något av SSG Police gevären? Igen hade jag velat välja 223 och fortfarande av samma anledning...men skulle jag skjuta igenom en gardin eller ett glasfönster eller liknande hade jag önskat att jag hade valt en 308:a och det är nog just därför de här vapnen endast kommer i 308 (7,62 NATO) Ett alternativ vore det nya vapnet Steyr Mannlicher Tactical Elite som är någon form av hybrid mellan dessa beprövade vapnen och nämnda scoutrifle. Den bössan finns i båda NATOammunitionerna.

Men skulle jag få välja fritt?
Då blir det Tikka T3 Tactical, den finns i de flesta standardkalibrarna men jag väljer 338Laupa alt. 340 Wetherby. En 14-16 grams kula med 223ans prestanda och hastighet samt att den tack vare sin vikt klarar just hastigheten mkt bättre.

/B *skrattar för sig själv över dessa vansinniga föreställningar... skulle ALDRIG skjuta mot en annan människa!*
Senast redigerad av 2 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 00:09

KA skrev:
KarralMedvied skrev:

/B
Det blir nog svårt att hitta en AK-47.....AKM med pressad låda är billigare och lättare att tillverka, därför finns det ett antal världen över ( tillverkats i drygt 40 år).

En gjuten låda spricker förmodligen lättare än den pressade i plåt.....

Jag väljer M4 för jag vill ha ett bra, kort och lätt vapen i 5,56*45......
M4an är ju också framtagen just för att klara allt en "fullvuxen" karbin klarar och samtidigt fungera som ett "submachinegun/rifle" (vad kallas de?) Mer allsidigt vapen för krig får man nog leta efter! Så jag håller med dig och faktum är att efter det där du sa om att riskera kamraterna så håller jag med dig.... Men jag är egoistisk och tänker på min egen säkerhet så jag vill ha ett grövre vapen som klarar väggar och korta avstånd bättre - bara ren tjurskallighet att jag vill ha ett grövre vapen i stadsmiljö. :oops: Men det står jag fast vid.

/B
Senast redigerad av 1 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 5 juni 2004, 01:18

En Khukuri, allt en soldat behöver.

Och som reservvapen skulle jag ha en KPV-14,5mm :D

P.S Och såhär ska det gå till. 8)

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 08:18

Way to go Panzerschreck! :lol: Men har du inte glömt just Panzerschrecken? ;)

Till Bonn´versionen då... dvs vad jag skulle plocka ut ur skåpet inför min resa med familjen till gränsen inför flykten till fredligare land (Civila vapen som är fullt realistiska för en som mig som aldrig tänker delta i krig och som har vapnen hemma);

Marlin 1894 - bygelrepeter i 357Mag 10patroner i magasinet. Potent snabb bössa med tillräcklig precission om det skulle behövas.

Whisco Smith & Wesson 686 Power-Port med rödpunktsikte kal.357 revolver - Vet egentligen inte om jag verkligen skulle vilja släpa runt på den här klumpen i verkligheten ("skarpt läge") Vad väger den? Massor! och relativt klumpig dessutom.... men samma kaliber som geväret och en grov revolver är aldrig fel.

Pardini HP kal.22 - tävlingspistol med 6 skottsmagasin..... Skulle ju bli utskrattad av fienden kanske men en 22 räcker för mkt och den ligger ju i skåpet och är faktiskt ett smidigare alternativ till jätterevolvern.

/B
Senast redigerad av 3 KarralMedvied, redigerad totalt 5 gång.

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 08:29

Angående pistolen jag lovade återkomma med svar om vilken jag skulle välja;

Beretta 92 Combat - kal. 9x19 och 15 patroner i mag.

alt. Heckler & Koch mark 23 - kal. 45ACP - 13 patroner (12+1)
Us Army Special operations commands tjänstevapen och de måste ju valt puffran av en anledning ;)

Colt Gouvernment är förresten i kal. 38super alt. 45 Auto så jag hade fel förut då jag spontan nämnde den som mitt pistolval och sa kaliber 9mm.

/B

Användarvisningsbild
KarralMedvied
Medlem

Inlägg av KarralMedvied » 5 juni 2004, 09:31

Panzerschreck skrev:En Khukuri, allt en soldat behöver.

Och som reservvapen skulle jag ha en KPV-14,5mm :D

P.S Och såhär ska det gå till. 8)
Rolig sida btw! :) KPV-14,5mm

/B

Skriv svar