Martin Lundvall skrev:Shiva skrev:
1. Människan söker hela tiden efter tillfredställelse.
2. Det finns inget som är så bra att det inte kan bli bättre.
3. Människan kommer alltid att hitta nya vägar att känna tillfredsställelse.
Jag köper en porslinshund, inte för att jag har användning av den utan därför att jag kan. Samma sak med andra onödiga prylar. Just det att jag kan ger mig kortvarig tillfredsställelse.
Så shopping, börsspekulation, spel och dobbel är bara en jakt på ovannämnda.
Varför är det mer tillfredställelse att köpa en poslinshund än att ge lite pengar till behövande? Jag påstår inte att jag är perfekt men är det för att ingen ser att jag har gett pengar till Rädda barnen, däremot kan alla som kommer hem till mig se att jag har köpt en porslinshund?
/Martin
Nej det är bara två sidor av samma sak. Se det så här:
1. Porslinshund, den finns där och jag kan köpa den, i det ligger den första tillfredsställelsen. Kort verkan.
Är det en berömd eller populär hund och jag är en socialt suktande person som söker tillfredsställelse i mina bekantas avundsjuka ögon, ja då har vi en Lång verkan.
2. Jag ger istället pengarna till Rädda barnen, och känner tillfredsställelse i hoppet att pengarna kommer någon annan till nytta. Längre verkan
Är jag då en socialt suktande person så omtalar jag detta naturligvis för alla och envar och känner tillfredsställelse i deras reaktioner vad än de må vara, för jag har gjort en god handling. Dubbel verkan
Så hur man bäst känner sig tillfreds med sina handlingar är upp till var och en.
Shiva förstöraren/nyskaparen