Möjligen då detta (kunde inte hålla mig).SolitaryMan skrev:Men ser man sig om i världen finns det inget som kräver en Gud (eller gröna giraffer för den delen) för att förklaras.
Henrik
Möjligen då detta (kunde inte hålla mig).SolitaryMan skrev:Men ser man sig om i världen finns det inget som kräver en Gud (eller gröna giraffer för den delen) för att förklaras.
Jovisst kan man det, vittnesbörd om Guds existens i den materiella världen kryllar det av i Bibeln.Lindir skrev:Det vi kallar Gud är något som inte kan påvisas materiellt
Det där är att vända upp och ned på logiken. Den "lilla oväsentliga bifunktionen" är i själva verket vad som fört Gud till denna världen. Gud har inte uppenbarat sig i form av etiska och moraliska regler för människan. Gud har manifesterat sig i åskväder, jordbävningar och brinnande buskar, människan har sedan antagit att "Gud" föredrar vissa levnadsregler.Lindir skrev:- att reducera Gud till något vi griper till för att förklara de delar av den fysiska världen som vi (ännu) inte har någon vetenskaplig förklaring till, är att bara se en liten oväsentlig bifunktion hos gudsbegreppet. Gud är enligt kristen (m m) uppfattning i första hand upphov till världen, den som skapar mening i världen, och den som ger standarden för kärlek, etik, moral och i vissa fall sociala mönster. Det är allt frågor som inte ens tangerar vetenskapens uppgifter.
Det var inte vad jag talade om. Visst finns det åtskilliga materiella företeelser som tolkas som vittnesbörd om Gud, men det finns inga materiella företeelser som oberoende av vår tolkning visar på Guds existens.Widsith skrev:Jovisst kan man det, vittnesbörd om Guds existens i den materiella världen kryllar det av i Bibeln.Lindir skrev:Det vi kallar Gud är något som inte kan påvisas materiellt
Den där tolkningen förutsätter a priori att Gud inte existerar av egen kraft utan är en mänsklig uppfinning. Ska en teori om detta fungera (dvs vinna allmänt bifall) bör den vara oberoende av om Gud existerar eller ej.Widsith skrev:Det där är att vända upp och ned på logiken. Den "lilla oväsentliga bifunktionen" är i själva verket vad som fört Gud till denna världen.
Det påminner mig spontant om en känd passage ur första Konungaboken (19:11-13):Widsith skrev:Gud har inte uppenbarat sig i form av etiska och moraliska regler för människan. Gud har manifesterat sig i åskväder, jordbävningar och brinnande buskar, människan har sedan antagit att "Gud" föredrar vissa levnadsregler.
Javisst. Jag förstår inte riktigt din poäng med det påpekandet.Widsith skrev:Etik och moral har det för övrigt skrivits ett flertal vetenskapliga verk om.
Nej, nu missuppfattar du helt min poäng. Frågan om Guds och den Stora Gröna Giraffens existens skiljer sig helt av det enkla skäl att de Stora Gröna Giraffen är en materiell, inomvärldslig företeelse (åtminstone om vi ska tolka "stor", "grön" och/eller "giraff" konkret). "Gud" (enligt bl a kristet synsätt) är däremot något helt och hållet icke-materiellt och utomvärldsligt. Vår vetenskap och vårt förnuft har en mängd redskap för att både förnuftspröva och lägga fram sannolikheter för Stora Gröna Giraffers existens eller icke-existens. Däremot har vi inga som helst redskap för att pröva frågan om det finns något icke beskrivbart som motsvarar vår idé "Gud" utanför vårt materiella universum.Rob Graves skrev:För att bringa lite ordning i diskussionen, ni talar om olika saker. Lindir anlägger ett sociologiskt synsätt på religion och vilken roll den har/haft inom kulturen, vilket är en annan diskussion än den om Gud existerar som något utöver en religiös övertygelse om Guds existens. Ett utifrånperspektiv som förhåller sig agnostiskt till frågan som diskuteras kan naturligtvis aldrig avgöra sanningshalten i ett påstående (om Guds existens) eller ens avgöra varför en viss ståndpunkt intogs (jfr vetenskapskriget och SSK). Att upplevelsen av Gud har haft en otroligt mycket större kulturell betydelse än upplevelsen av den Gröna Giraffen (som kan vara nog så påträngande efter några puffar på den magiska draken) säger oss alltså ingenting om huruvida Gud existerar, ontologiskt är frågorna om Guds och den Gröna Giraffens existens likställda.
Just där har vi alltså själva kärnpunkten. Vetenskapens syfte handlar precis som du skriver "om världen", och sträcker sig alltså inte utanför vårt universum, utanför tiden och rummet. Om Gud existerar och motsvarar den kristna definitionen på Gud, existerar han däremot "utanför" såväl tiden som rummet (dvs utanför vårt kända universum), och faller därför helt och hållet utanför vetenskapens domäner.Rob Graves skrev:Om frågan förstås så har ett påstående om Guds existens med vetenskap att göra, förutsatt att vetenskapens syfte är att söka den approximativa sanningen om världen.
Gissa om jag blev förvånad när jag slog upp otologi och hittade "läran om örats sjukdomar" 8)otologiskt objektivt