Kroatiska Nazister

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 26 februari 2004, 21:05

Det var en på Axis History Forum som kunde översätta brevet som Kroatiche369 postade, jag kopierar in hans översättning direkt:
The Francetic text reads:

"Poglavnik Dr. Ante Pavelic, Zagreb

Danas 27. kolovoza u tri sata i pedeset minuta sa ustasama i jednim vodom vojnika uspostavio promet Sarajevo Doboj stop

Vulin(?) ranjen stop

Za dom spremni
Francetic"

Poglavnik Dr. Ante Pavelic, Zagreb

Today 27 August at 3:50 am with ustasa and one platoon of soldiers established traffic connection Sarajevo to Doboj STOP

Vulin(?) wounded STOP

Standing ready for the Homeland
Francetic

The text by the telegraph operator reads:

"Predao brzoglasno u 1656 predstojniku postaje Lipljanica.

Doboj 27/VIII 41
Predst. postaje
(potpis)"

Received at 4:56 pm by the Station Supervisor of the Lipljanica station.

Doboj August 27, 1941
Stat. Supervisor
(signature)
Kan tilläggas att användaren hette Allen Milcic

Kroatiche369
Utsparkad
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 28 februari 2004, 17:24

I nästan varje bok om andra världskriget jag läst där Kroatien har nämts så har det stått att Kroaterna var än värre än tyskarna vad gällde mördandet av zigenare och judar. Att tyskar i vissa fall även skulle ha blivit "chockade".

I boken "3:e riket, dödsapparaten" t ex står det...
I Jugoslavien överträffade Kroatiska katolska ustasja rentav SS i sina grymheter mot zigenarna
Jag fattar inte var hatet emot zigenare och judar kom ifrån i Kroatien. Det verkar ha varit så starkt. Vad hade dem gjort Kroaterna?

Otroligt vad grymma människor var...sjukt.

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 29 februari 2004, 00:37

Vad hade dem gjort Kroaterna?
Dom hade väl inte gjort tyskarna någonting heller, det var ju Hitler som använde dom som "syndabockar" och sådant.
Det kan väl ha varit liknande i NDH?

Zigenare verkar alltid ha varit förföljda, varför vet jag inte, kanske har med att göra att dom har rykte om sig att vara tjuvaktiga och vilja stå utanför samhället? :?

Kroatiche369
Utsparkad

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 14:59

Jovisst det förstår jag också men i Tyskland fanns det en lång historia av judeförföljelser, det var inget nytt bara för att nazisterna kom till makten medans jag inte kan se ett liknande mönster i den kroatiska historien.

Användarvisningsbild
Alf
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Alf » 3 mars 2004, 22:19

kanon bra bilder 369,vill du byta?har en del själv.Just nu håller jag på och läser en bok som varmt rekomenderas:"Himmler's Bosnian Division: The Waffen-SS Handschar Division 1943 - 1945".har du läst den?mycket info om just den frågan som du undrade över.

Kroatiche369
Utsparkad

Inlägg av Kroatiche369 » 3 mars 2004, 22:53

Nej har inte läst den, vart kan jag få tag på den?? Jag vet att det finns en annan bra bok som heter "Croatian WWII, for god and country" eller något liknande!

Användarvisningsbild
Alf
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av Alf » 3 mars 2004, 23:01

har köpt den på Amazon.com, här kommer länken:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books

du anar inte hur bra boken är,fick svar på många av mina frågor och då har jag hälften av boken kvar att läsa.Det tog nästan 3 veck. i leverans tid men det var värt det.Ska söka efter boken som du nämde,låter interessant,återkommer så fort jag hittar något,tack för ditt svar föresten :)

Skriv svar