Kan tilläggas att användaren hette Allen MilcicThe Francetic text reads:
"Poglavnik Dr. Ante Pavelic, Zagreb
Danas 27. kolovoza u tri sata i pedeset minuta sa ustasama i jednim vodom vojnika uspostavio promet Sarajevo Doboj stop
Vulin(?) ranjen stop
Za dom spremni
Francetic"
Poglavnik Dr. Ante Pavelic, Zagreb
Today 27 August at 3:50 am with ustasa and one platoon of soldiers established traffic connection Sarajevo to Doboj STOP
Vulin(?) wounded STOP
Standing ready for the Homeland
Francetic
The text by the telegraph operator reads:
"Predao brzoglasno u 1656 predstojniku postaje Lipljanica.
Doboj 27/VIII 41
Predst. postaje
(potpis)"
Received at 4:56 pm by the Station Supervisor of the Lipljanica station.
Doboj August 27, 1941
Stat. Supervisor
(signature)
Kroatiska Nazister
- Alabama Man
- Medlem
Det var en på Axis History Forum som kunde översätta brevet som Kroatiche369 postade, jag kopierar in hans översättning direkt:
-
Kroatiche369
- Utsparkad
- Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php
I nästan varje bok om andra världskriget jag läst där Kroatien har nämts så har det stått att Kroaterna var än värre än tyskarna vad gällde mördandet av zigenare och judar. Att tyskar i vissa fall även skulle ha blivit "chockade".
I boken "3:e riket, dödsapparaten" t ex står det...
Otroligt vad grymma människor var...sjukt.
I boken "3:e riket, dödsapparaten" t ex står det...
Jag fattar inte var hatet emot zigenare och judar kom ifrån i Kroatien. Det verkar ha varit så starkt. Vad hade dem gjort Kroaterna?I Jugoslavien överträffade Kroatiska katolska ustasja rentav SS i sina grymheter mot zigenarna
Otroligt vad grymma människor var...sjukt.
- Alabama Man
- Medlem
Dom hade väl inte gjort tyskarna någonting heller, det var ju Hitler som använde dom som "syndabockar" och sådant.Vad hade dem gjort Kroaterna?
Det kan väl ha varit liknande i NDH?
Zigenare verkar alltid ha varit förföljda, varför vet jag inte, kanske har med att göra att dom har rykte om sig att vara tjuvaktiga och vilja stå utanför samhället?
-
Kroatiche369
- Utsparkad
-
Kroatiche369
- Utsparkad
har köpt den på Amazon.com, här kommer länken:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
du anar inte hur bra boken är,fick svar på många av mina frågor och då har jag hälften av boken kvar att läsa.Det tog nästan 3 veck. i leverans tid men det var värt det.Ska söka efter boken som du nämde,låter interessant,återkommer så fort jag hittar något,tack för ditt svar föresten
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/de ... ce&s=books
du anar inte hur bra boken är,fick svar på många av mina frågor och då har jag hälften av boken kvar att läsa.Det tog nästan 3 veck. i leverans tid men det var värt det.Ska söka efter boken som du nämde,låter interessant,återkommer så fort jag hittar något,tack för ditt svar föresten