MG42...bärhandtag?

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 12 februari 2004, 12:38

Da ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen.
Det blir samma 'effekt' vid pipbyte av 58:an efter några hundra bulor kan jag lova ;)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 12 februari 2004, 20:15

frodeh skrev:
Jeg har skutt med MG-3 som vel er ganske lik MG-42, og pipen (løpet) blir fryktelig varm, så varm at den ikke kan håndteres uten beskyttelse. Hansken som du har sett antar jeg var av samme type som vi brukte og hadde god nytte av. Denne hansken er ikke lenger i bruk for fredstidsformål, da den var laget av asbest. Vi måtte gå over til å bruke en type tang, men i en skarp situasjon så tror jeg hansken ville tas i bruk igjen. Jeg tror vi byttet etter ca. 200 skudd, hvilket var normal båndstørrelse.

En feil vi ble advart mot å gjøre, var å legge pipen i snøen om vinteren. Da ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen. :-) Man kan jo bare forestille seg hvor frustrerende det er å måtte lete etter pipen i snøen når man virkelig har bruk for den.

MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.
Var gjorde du förste-tjenesten?

:)

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 13 februari 2004, 12:37

MD650 skrev:
frodeh skrev:

MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.
Var gjorde du förste-tjenesten?

Førstegangstjenesten gjorde jeg på Hønefoss, men det tok meg ytterligere 6 år å bli sivil. ;-) (MG-3-erfaring har jeg fra Golsfjellet (Geilo-traktene) og Indre Troms i Brig N).

Frode

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 13 februari 2004, 17:08

frodeh skrev:
Førstegangstjenesten gjorde jeg på Hønefoss, men det tok meg ytterligere 6 år å bli sivil. ;-) (MG-3-erfaring har jeg fra Golsfjellet (Geilo-traktene) og Indre Troms i Brig N).

Frode
Inget i Setermoen?

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 14 februari 2004, 00:11

MD650 skrev:
frodeh skrev:

Frode
Inget i Setermoen?

Nei. Var på Skjold - 4-5 mil unna.

Frode

Skriv svar