Det blir samma 'effekt' vid pipbyte av 58:an efter några hundra bulor kan jag lovaDa ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen.
MG42...bärhandtag?
Var gjorde du förste-tjenesten?frodeh skrev:
Jeg har skutt med MG-3 som vel er ganske lik MG-42, og pipen (løpet) blir fryktelig varm, så varm at den ikke kan håndteres uten beskyttelse. Hansken som du har sett antar jeg var av samme type som vi brukte og hadde god nytte av. Denne hansken er ikke lenger i bruk for fredstidsformål, da den var laget av asbest. Vi måtte gå over til å bruke en type tang, men i en skarp situasjon så tror jeg hansken ville tas i bruk igjen. Jeg tror vi byttet etter ca. 200 skudd, hvilket var normal båndstørrelse.
En feil vi ble advart mot å gjøre, var å legge pipen i snøen om vinteren. Da ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen.Man kan jo bare forestille seg hvor frustrerende det er å måtte lete etter pipen i snøen når man virkelig har bruk for den.
MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.
Førstegangstjenesten gjorde jeg på Hønefoss, men det tok meg ytterligere 6 år å bli sivil.MD650 skrev:Var gjorde du förste-tjenesten?frodeh skrev:
MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.
Frode