MG42...bärhandtag?
MG42...bärhandtag?
Har en liten funderare, tex amerikanarnas 30.cal hade ju ett form av bärhandtag, Men tex MG42 hade det inte, säg att du ska byta eldställning...frågan kan verka mycket dum. Men iaf om du snabbt måste byta eldställning och inte har handskar på dig..vart lyfter man den...pipan måste ju vara rejält het.
Nej, att slänga upp den på axeln går inte, den är helt skollhet, det gäller även stackarn längst till höger, han kommer få ont i örat och brännskadorsnyde skrev:Apropå MG42:
Ont i öronen, någon
Annars kunde nog bipoden användas som handtag. Och manteln runt pipan skyddar ju, så att slänga upp den på axeln och springa iväg funkar nog det också.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Som du ser så håller han i benstödet och låter det vila mot axeln.
Manteln ligger inte emot kroppen någonstans.
Jag har själv inte skjutit med MG3 så jag vet inte hur varm manteln blir men jag har för mig att jag har sett bilder från VKII där ksp-skytten hade en tjock handske på vänsterhanden men jag kan minnas fel.
Jag vet att US har/hade det till M60.
Vapenrem fanns till både MG42 och MG34.
/Thord
Jag har själv inte skjutit med MG3 så jag vet inte hur varm manteln blir men jag har för mig att jag har sett bilder från VKII där ksp-skytten hade en tjock handske på vänsterhanden men jag kan minnas fel.
/Thord
Om det var bilder från II-vk så hade dom det inte...om det var re-enactors hade dom nog det med största sanolikhet!!banan skrev:Är bilden från "riktig", alltså från tiden? det ser ut som om det är re-enactors...bara undrade.
på en dokumentär jag såg var det ett par som sköt mg-34 på samma sätt fast stående...undrar om han hade hörselskydd för det var inga korta salvor de sköt!
/dan
Jag såg en filmsnutt från Discoverys program om tyska elitförband och där ser man 2 SS-män (tror jag. De hade dedär prickiga camouflageblusarna) och den ena har en MG (minns ej om det var en 34 eller 42) med pipan liggandes på axeln som stöd åt den andre som skjuter ett par skurar bort mot lite bocage.
Därav drar jag slutsatesn att man tydligen sköt på detta vis då och då men att det nog inte precis hörde till normen.
Emellertid håller jag med: Dåligt för hörseln.
Kids, don't try this at home.
Därav drar jag slutsatesn att man tydligen sköt på detta vis då och då men att det nog inte precis hörde till normen.
Emellertid håller jag med: Dåligt för hörseln.
Kids, don't try this at home.
Jeg har skutt med MG-3 som vel er ganske lik MG-42, og pipen (løpet) blir fryktelig varm, så varm at den ikke kan håndteres uten beskyttelse. Hansken som du har sett antar jeg var av samme type som vi brukte og hadde god nytte av. Denne hansken er ikke lenger i bruk for fredstidsformål, da den var laget av asbest. Vi måtte gå over til å bruke en type tang, men i en skarp situasjon så tror jeg hansken ville tas i bruk igjen. Jeg tror vi byttet etter ca. 200 skudd, hvilket var normal båndstørrelse.Thord Wedman skrev:Som du ser så håller han i benstödet och låter det vila mot axeln.
/Thord
En feil vi ble advart mot å gjøre, var å legge pipen i snøen om vinteren. Da ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen.
MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.