MG42...bärhandtag?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

MG42...bärhandtag?

Inlägg av Leprazy » 9 januari 2004, 17:47

Har en liten funderare, tex amerikanarnas 30.cal hade ju ett form av bärhandtag, Men tex MG42 hade det inte, säg att du ska byta eldställning...frågan kan verka mycket dum. Men iaf om du snabbt måste byta eldställning och inte har handskar på dig..vart lyfter man den...pipan måste ju vara rejält het.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 9 januari 2004, 17:57

MG42 har en mantel runt pipan ungefär som kpist m/45. Därför håller man inte direkt i pipan.

Nechrom
Medlem

Inlägg av Nechrom » 10 januari 2004, 12:03

Använde man inte benstöden på MG42:an som "handtag"?

Användarvisningsbild
snyde
Medlem

Inlägg av snyde » 10 januari 2004, 12:10

Apropå MG42:
Bild

Ont i öronen, någon :)
Annars kunde nog bipoden användas som handtag. Och manteln runt pipan skyddar ju, så att slänga upp den på axeln och springa iväg funkar nog det också.

Användarvisningsbild
Gugge
Medlem

Inlägg av Gugge » 10 januari 2004, 12:34

snyde skrev:Apropå MG42:
Bild

Ont i öronen, någon :)
Annars kunde nog bipoden användas som handtag. Och manteln runt pipan skyddar ju, så att slänga upp den på axeln och springa iväg funkar nog det också.
Nej, att slänga upp den på axeln går inte, den är helt skollhet, det gäller även stackarn längst till höger, han kommer få ont i örat och brännskador :)

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 januari 2004, 12:37

Det sättet att skjuta ksp användes under kriget.
Jag har själv provat med ksp 58 och det funkar utmärkt, speciellt bra i djup snö.

/Thord

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 10 januari 2004, 12:53

Thord Wedman skrev:Det sättet att skjuta ksp användes under kriget.
Jag har själv provat med ksp 58 och det funkar utmärkt, speciellt bra i djup snö.

/Thord
Instämmer!

:)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 10 januari 2004, 14:10

Men som Gugge sa: pipan blir skollhet. Och som ni ser tex på bilden så hade man ju inte direkt "värmehandskar"...fast på den bilden så ser det väl ut som om det hänger en axelrem på?!

Men det e första gången jag ser det....nån annan?

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 10 januari 2004, 14:11

Men som Gugge sa: pipan blir skollhet. Och som ni ser tex på bilden så hade man ju inte direkt "värmehandskar"...fast på den bilden så ser det väl ut som om det hänger en axelrem på?!

Men det e första gången jag ser det....nån annan?

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 10 januari 2004, 14:55

Som du ser så håller han i benstödet och låter det vila mot axeln.
Manteln ligger inte emot kroppen någonstans.
Jag har själv inte skjutit med MG3 så jag vet inte hur varm manteln blir men jag har för mig att jag har sett bilder från VKII där ksp-skytten hade en tjock handske på vänsterhanden men jag kan minnas fel.
Jag vet att US har/hade det till M60.
Vapenrem fanns till både MG42 och MG34.

/Thord

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 10 januari 2004, 15:39

Är bilden från "riktig", alltså från tiden? det ser ut som om det är re-enactors...bara undrade.

på en dokumentär jag såg var det ett par som sköt mg-34 på samma sätt fast stående...undrar om han hade hörselskydd för det var inga korta salvor de sköt!

/dan

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 13 januari 2004, 16:17

banan skrev:Är bilden från "riktig", alltså från tiden? det ser ut som om det är re-enactors...bara undrade.

på en dokumentär jag såg var det ett par som sköt mg-34 på samma sätt fast stående...undrar om han hade hörselskydd för det var inga korta salvor de sköt!

/dan
Om det var bilder från II-vk så hade dom det inte...om det var re-enactors hade dom nog det med största sanolikhet!!

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 13 januari 2004, 17:40

Jag såg en filmsnutt från Discoverys program om tyska elitförband och där ser man 2 SS-män (tror jag. De hade dedär prickiga camouflageblusarna) och den ena har en MG (minns ej om det var en 34 eller 42) med pipan liggandes på axeln som stöd åt den andre som skjuter ett par skurar bort mot lite bocage.

Därav drar jag slutsatesn att man tydligen sköt på detta vis då och då men att det nog inte precis hörde till normen.
Emellertid håller jag med: Dåligt för hörseln.

Kids, don't try this at home.

King Kill
Medlem

Inlägg av King Kill » 14 januari 2004, 11:17

Om de sköt mha en kamrats axel måste ju bero på att de inte har fri sikt när de låg ner och ville komma upp lite. Kan tänka mig att MG42:an är lite tung att hålla i knästående anläggning.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 12 februari 2004, 09:22

Thord Wedman skrev:Som du ser så håller han i benstödet och låter det vila mot axeln.
Manteln ligger inte emot kroppen någonstans.
Jag har själv inte skjutit med MG3 så jag vet inte hur varm manteln blir men jag har för mig att jag har sett bilder från VKII där ksp-skytten hade en tjock handske på vänsterhanden men jag kan minnas fel.
Jag vet att US har/hade det till M60.
Vapenrem fanns till både MG42 och MG34.

/Thord
Jeg har skutt med MG-3 som vel er ganske lik MG-42, og pipen (løpet) blir fryktelig varm, så varm at den ikke kan håndteres uten beskyttelse. Hansken som du har sett antar jeg var av samme type som vi brukte og hadde god nytte av. Denne hansken er ikke lenger i bruk for fredstidsformål, da den var laget av asbest. Vi måtte gå over til å bruke en type tang, men i en skarp situasjon så tror jeg hansken ville tas i bruk igjen. Jeg tror vi byttet etter ca. 200 skudd, hvilket var normal båndstørrelse.

En feil vi ble advart mot å gjøre, var å legge pipen i snøen om vinteren. Da ville den bare forsvinne ned i snøen og bli et helvete å grave fram igjen. :-) Man kan jo bare forestille seg hvor frustrerende det er å måtte lete etter pipen i snøen når man virkelig har bruk for den.

MG-42/MG-3 er forøvrig en virkelig god våpenkonstruksjon! Litt tung for moderne infanterioppgaver, men svært virkningsfull.

Skriv svar