Jag är långt ifrån nån Tolkienkännare, men jag är uppväxt med böckerna i hemmet och har läst dem ett par gånger - Ohlmarks omtvistade översättning...... som jag btw gillarLindir skrev:Just därför borde de väl ha gjort det enda raka, nämligen att inte visa hans gestalt så övertydligt på duken, utan lämna detta mer till tittarnas egen fantasi. Jag har i och för sig inte heller någon klar bild av hur han borde ha sett ut (vilket aldrig har stört mig), men en sak kan jag säga: åtmintone inte så som han gör i filmen ...Kapten_Gars skrev:Vad gäller Sauron och hans ev gestaltning så är det ett exempel på hur filmskaparna är "damned if you do, damned if you don't" eftersom fansen had klaagt på dem om de gett Sauron en fysisk gestalt i filmen, något som är mycket omtvistat om han har eller inte bland de Tolkien-lärde.
Jag tror att det hade varit betydligt mer både suggestivt och övertygande att inte ställa honom mitt framför kameran, utan låta honom agera mest med rösten och den omgivande miljön.
Men detta med övertydligheten är i och för sig ett genomgående tema i filmerna. Ack, hur mycket mer övertygande hade t ex inte de svarta ryttarna varit om de blott skymtat i fjärran (som i boken) i stället för att närbildas redan i början av första filmen!
Nu har jag gett mig in på Sillmarillion vilken jag aldrig läst, tänkte bli den förste i familjen som orkar läsa igenom hela. *lol*
Men angående gestaltningen av tornet och Sauron i filmerna tycker jag mig känna igen dem från en tecknad film om Lord of the rings från åttiotalet. Rena ripoffen alltså!
Annars vad gäller filmerna så tycker jag som måttligt Tolkienintreserad att de är bra, men de saknar enormt mkt jämfört med böckerna. Något som många går miste om tror jag. Filmerna är bra, men har man läst böckerna är filmen ännu bättre! Man förstår mer bakomliggande saker osv, för att inte tala om att man kan gotta sig åt vad som utelämnats osv.
Rotk var dock rena helgerånet! Så totalt forcerad att det var äckligt, de första filmerna höll nog ihop för de oinvigda men Rotk är så uppenbart forcerad, men det blir väl bättre iom denn förlängda versionen(Hur lång ska den bli???????????????).
Annars är väl det enda man kan klaga på de dödas armé, dels framställs det i filmen som om Tolkien hittat på en nödlösning i sista sekund för att jämna ut oddsen, dels ser det ut som om Ajax diskmedel sköljer över Saurons armé, något någon här på skalman så fyndigt påpekade. Jag höll på att skratta ihjäl mig! Kanske skulle herr Jackson sälja scenen till Ajax att använda som reklamfilm? En flaska räcker till 30.000 tallrikar eller 300.000 orcher
/B