Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning*

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem

Inlägg av UrsusRex » 10 januari 2004, 10:43

Lindir skrev:
Kapten_Gars skrev:Vad gäller Sauron och hans ev gestaltning så är det ett exempel på hur filmskaparna är "damned if you do, damned if you don't" eftersom fansen had klaagt på dem om de gett Sauron en fysisk gestalt i filmen, något som är mycket omtvistat om han har eller inte bland de Tolkien-lärde.
Just därför borde de väl ha gjort det enda raka, nämligen att inte visa hans gestalt så övertydligt på duken, utan lämna detta mer till tittarnas egen fantasi. Jag har i och för sig inte heller någon klar bild av hur han borde ha sett ut (vilket aldrig har stört mig), men en sak kan jag säga: åtmintone inte så som han gör i filmen ...

Jag tror att det hade varit betydligt mer både suggestivt och övertygande att inte ställa honom mitt framför kameran, utan låta honom agera mest med rösten och den omgivande miljön.

Men detta med övertydligheten är i och för sig ett genomgående tema i filmerna. Ack, hur mycket mer övertygande hade t ex inte de svarta ryttarna varit om de blott skymtat i fjärran (som i boken) i stället för att närbildas redan i början av första filmen!
Jag är långt ifrån nån Tolkienkännare, men jag är uppväxt med böckerna i hemmet och har läst dem ett par gånger - Ohlmarks omtvistade översättning...... som jag btw gillar :P.
Nu har jag gett mig in på Sillmarillion vilken jag aldrig läst, tänkte bli den förste i familjen som orkar läsa igenom hela. *lol*

Men angående gestaltningen av tornet och Sauron i filmerna tycker jag mig känna igen dem från en tecknad film om Lord of the rings från åttiotalet. Rena ripoffen alltså!

Annars vad gäller filmerna så tycker jag som måttligt Tolkienintreserad att de är bra, men de saknar enormt mkt jämfört med böckerna. Något som många går miste om tror jag. Filmerna är bra, men har man läst böckerna är filmen ännu bättre! Man förstår mer bakomliggande saker osv, för att inte tala om att man kan gotta sig åt vad som utelämnats osv. ;)

Rotk var dock rena helgerånet! Så totalt forcerad att det var äckligt, de första filmerna höll nog ihop för de oinvigda men Rotk är så uppenbart forcerad, men det blir väl bättre iom denn förlängda versionen(Hur lång ska den bli???????????????).

Annars är väl det enda man kan klaga på de dödas armé, dels framställs det i filmen som om Tolkien hittat på en nödlösning i sista sekund för att jämna ut oddsen, dels ser det ut som om Ajax diskmedel sköljer över Saurons armé, något någon här på skalman så fyndigt påpekade. Jag höll på att skratta ihjäl mig! Kanske skulle herr Jackson sälja scenen till Ajax att använda som reklamfilm? En flaska räcker till 30.000 tallrikar eller 300.000 orcher ;)

/B

Ailios
Medlem

Inlägg av Ailios » 10 januari 2004, 15:06

Jag tror ingen har klagat på det ännu men spökarmen skall
ju överhuvudtaget inte ens vara med vid Pelennor!!!
Klantigt av PJ. Att de sen såg ut som diskmedel gjorde ju inte saken
bättre.
Varför har han tagit bort 50% av alla personer i boken:
Imrahil, Beregond, Bergil, Elladan, Elrohir, Elfhelm, Forlong, Hirluin
Halbarad, Hurin, Ghan-Buri-Ghan, Ingold, Ioreth, Angbor

Användarvisningsbild
SolitaryMan
Medlem

Inlägg av SolitaryMan » 10 januari 2004, 15:38

Ailios skrev:Varför har han tagit bort 50% av alla personer i boken:
Imrahil, Beregond, Bergil, Elladan, Elrohir, Elfhelm, Forlong, Hirluin
Halbarad, Hurin, Ghan-Buri-Ghan, Ingold, Ioreth, Angbor
Just därför att det är en film och inte en bok. Man är helt enkelt tvungen att begränsa persongalleriet för att även oinvigda ska ha en sportslig chans att hänga med i intrigen. En bok och en film är dramaturgiskt olika uppbyggda - det är både förbannelsen och välsignelsen när man filmatiserar litteratur.

Jag tyckte personligen väldigt mycket om filmen. Det har framförts en hel del kritik här som jag inte alls håller med om - men det är ju var och ens rättighet att ha en åsikt. Masscenerna vid slaget på Pelennors slätter (och i synnerhet Rohans ryttare) var rent makalösa.

/Martin

Användarvisningsbild
LunQan
Medlem

Re: Åsikter om sagan om konungens återkomst *spoiler varning

Inlägg av LunQan » 10 januari 2004, 17:19

L. Josephson skrev:Vad tycker ni? Gillade filmen skarpt men varför har de klippt bort så mycket i slutet? Saruman försvinner bara i tvåan, blev förvånad när jag insåg att hoberna inte behövde strida mot honom och börja bygga upp Fylke igen.
Jag tyckte att filmen var fenomenal, men bäst är fortfaradne Sagan om Ringen. Jag tycker som du och verkligen älskade att de tog bort det där med Saruman i Fylke. PJ kände sig nog tvungen att ta med det om han inte klippt borg Saruman helt.

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 10 januari 2004, 17:49

L. Josephson skrev:
Aeglos skrev:
L. Josephson skrev:En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?
Han är med i Extended Version.
Han spelas av samme man som är tunnelbane-vakten i Matrix Revolutions.
Han som slår in Neo i väggen.
Är det Bruce Spence du menar?
Kan stämma..
Är inte så bra på skådisar..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 10 januari 2004, 19:24

Aeglos skrev:
L. Josephson skrev:
Aeglos skrev:
L. Josephson skrev:En sak till jag blev lite fundersam över, varför är inte Sauron's "diplomat" med? Jag trodde att han skulle vara, till och med sett bilder på det från filmen?
Han är med i Extended Version.
Han spelas av samme man som är tunnelbane-vakten i Matrix Revolutions.
Han som slår in Neo i väggen.
Är det Bruce Spence du menar?
Kan stämma..
Är inte så bra på skådisar..
Samme kille som spelade the Gyro Captain i Mad Max 2 (The Road Warrior). Bra val!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 10 januari 2004, 19:43

Han är lysande i madmax 2 och 3 :)

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 10 januari 2004, 23:12

L. Josephson skrev:Han är lysande i madmax 2 och 3 :)
underbara filmer!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 10 januari 2004, 23:23

Jupp, fyran är påväg :)

Användarvisningsbild
Aeglos
Medlem

Inlägg av Aeglos » 10 januari 2004, 23:50

Va trevligt att ni blev glada av den nyheten:D

Backstugusittaren
Ny medlem

Inlägg av Backstugusittaren » 11 januari 2004, 02:41

Skulle gissa att det kommer en "super extended version" om några år, där samtliga extended versions är ihopslagna och ytterligare material lagts till. Tror t o m PJ nämner den möjligheten på kommentatorspåret till TTT.

Sista filmen var bäst enligt min mening. Men precis som Orvar i filmkrönikan uttryckte det så gick den ju i mål på "ren muskelkraft". Det var tätt mellan alla emotionella klimax och man hann liksom inte med att hämta andan ibland. En del effekter kunde ha tonats ned eller gjorts bättre, men detta är inte så viktigt för mig. När man ser på en sån här film så ska man se den med "högra hjärnhalvan", d v s skippa ett alltför analytiskt/rationellt tänkande. Då får man också ut mest av filmen. :)

Användarvisningsbild
Desert_Fox
Medlem

...

Inlägg av Desert_Fox » 13 januari 2004, 14:15

Den näst bästa delen av Filmen Härskarringen. Tycker att ettan är bättre.
Denna avslutande del på triologin är enastående, men inte fantastiskt. Gillade inledning, man fick mer info om hur ringen hammande hos Gollum. Slaget vid Pelanors fält är mäktig, men inte riktig som jag hade tänkt mig. Slutet är en av de bästa slut jag nånsin har sett, en avkylning.
De saker jag som jag blev förvånad var det här med spökerana att de var med i Slaget i Pelanors fält, som nån sa i detta forum, Yes eller Ajax fungerar lika bra på orcher som på tallrikar.
En sak saknade jag i filmen, det är när Aragorn använder Palanthrir och visar sig för Sauron och konfronterar honom.
En sak som störde mig väldigt mycket var den dåliga klippningen när Sam springer in i Domedagsberget.
Man lägger ner mycket pengar, men kan inte klippa bra 8O
Längtar till Extended Version.

Jag lite frågor som jag vill ställa här, och kan vara vänligen svara på de.
1. Sauron är ju en maiar, det är också Gandalf borde inte Gandalf typ kicka Sauron.
2. Gandalf säger att han var Sauron stora fiende, varför?
3. Narsil, vem tillverkade svärdet? Var det Alverna eller Dvärgarna?
4. Dör alla Nagúlzs efter att rigen förstörs?
5. Nån som vet PJ address?
6. Blir det en filmatiserig av The Hobbit?
7. Nån som såg PJ i filmen, kunde inte hitta honom.
8. Nån som kände lite tomhet när Sagan om Rigen är slut nu?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 13 januari 2004, 14:54

1: Sauron verkar vara allmänt ungefär så mäktig som en maiar kan bli så i en "mano-a-mano" fajt så får jag intrycket av att Sauron skulle vinna (givet att de alls skulle slåss fysiskt. Jag har för mig att Gandalf kollar i en eller annan palantir och slåss lite psykiskt mot Sauron och det slutar ungeför oavgjort, men jag kan ha fel i det minnet.)

2: För att Sauron är den ende som är kvar av De Stora fienderna och Gandalf är den ende av Istari som fortfarande är på plats och kan bekämpa honom?

3: Narsil är ett alvbygge har jag för mig.

4: Nazgûl i både singular och plural. Ja, alla går under när Ringen förstörs. Deras existens upprätthålls endast via de 9 ringarna som i sin tur hålls aktiva av Den Enda Ringen.

5: Någon vet säkert, men inte jag.

6: Bara rykten än så länge, men jag hoppas att PJ gör den.

7: Han är piratkaptenen som går och härjar på "The Corsairs". Åtminstone sägs det så. Jag kände inte igen honom till utseendet.

8: Jag var mest kissnödig. Men jag kände en enorm längtan efter Extended Version. Efter den kan jag kanske svara på om jag känner tomhet eller ej.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 13 januari 2004, 19:04

"3. Narsil, vem tillverkade svärdet? Var det Alverna eller Dvärgarna?"

Dvärgsmide. Läs mer här: http://bjorn.foxtail.nu/a_midgard3.htm

"5. Nån som vet PJ address?"

Testa att gå via hans produktionsbolag:

Wingnut Films Ltd
Att: Peter Jackson
PO Box 15208
Miramar
Wellington 6003

"7. Nån som såg PJ i filmen, kunde inte hitta honom. "

Han var mycket riktigt piratkapten. Flashade förbi i några sekunder. Det spelades in en längre scen med Aragorns övertagande av piratflottan, och där han och PJ fäktas. Kan komma med i ROTK: EE.

"8. Nån som kände lite tomhet när Sagan om Rigen är slut nu?"

Första gången kände jag litet av en "jaha"-känsla, men andra gången blev upplevelsen starkare (det s.k. SVS - second viewing syndrome). Nu väntar jag på EE.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 13 januari 2004, 22:11

jag kände mest en väldigt stor längtan efter att se EE...ååhh..vad jag längtar!!!

Skriv svar