Flyget i Sverige på SVT
- Anton Severin
- Medlem
Flyget i Sverige på SVT
Såg någon på första delen av Flyget i Sverige idag på SVT2? Mycket intressant men jag hade ingen aning om att Herman Göring var verksam i Sverige under Mellankrigstiden. Hade heller inte hört att Junkers utgav sig för att vara ett helsvenskt företag. Måste ha sett ganska genomskinligt ut tycker jag, med tyska piloter och allt. 
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Såg någon på första delen av Flyget i Sverige idag på SVT2? Mycket intressant men jag hade ingen aning om att Herman Göring var verksam i Sverige under Mellankrigstiden.
Jepp, det var där han träffade sin första fru Karin.
Kanske för att kringå det förbud som gjorde så att tyskarna inte fick framställa militära flygplan?Hade heller inte hört att Junkers utgav sig för att vara ett helsvenskt företag. Måste ha sett ganska genomskinligt ut tycker jag, med tyska piloter och allt.
/Anno
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
-
Yonazarith
- Medlem
- Kontakt:
Iaf så berättade en pilot om tiden efter kriget då kvällstidningarna började skicka ut sina upplagor från Stockholm med flygplan. Eftersom planen gick tomma tillbaka så kom piloterna på att börja plocka upp passagerare för färden tillbaka till Stockholm.Solitaire skrev:Det var intressant. Anekdoten som den där piloten berättade var rätt skoj.
Efter starten gick mekanikern runt och tog betalt (25 kronor kostade det) och en dag så var den en äldre herre som frågade: "Har ni verkligen tillstånd till det här?" Varvid mekanikern svarade: "Betala gubbe eller också slänger vi av dig." "Det går inte så bra det för jag luftfartsinspektör Ljung."
Hehe.
- Anton Severin
- Medlem
Nu har den andra delen visats, militärflyget i Sverige. Bilderna från den där journalfilmen från 20-30 talet var ganska roliga. Man hade dragit ut modeller av byggnader och träd på en is och simulerade där ett anfall med bombplan. Byggnaderna sprängdes trots att man såg att bomberna missade grovt. Typisk propaganda.
Hade inte heller hört talas om att Sverige låg i spetsen för utvecklingen av dykbombning under 30 talet. Någon som har mer info om detta?
Hade inte heller hört talas om att Sverige låg i spetsen för utvecklingen av dykbombning under 30 talet. Någon som har mer info om detta?
Störtbombnings tekniken utvecklades i samarbete med tyska flyget trots officiella svenska försäkringar om neutralitet sa de i filmen iaf. Kanske det är riktigare att säga att Tyskland låg i spetsen för utvecklingen och Sverige fick åka med för att vi upplät övningsområde åt dem.Hartman skrev:
Jag vet inte hur mycket jag får berätta om det här igentligen men, En av mina bästa vänners farfar som var svensk flygförare tjänstgjorde i tyskland med att utbilda tyska stuka piloter. Han fick till och med medalj av tyskarna för det. Jag har fått löfte om att få ta ett foto av medaljen och lovar att posta här så fort jag har gjort det.Hartman skrev:Nu har den andra delen visats, militärflyget i Sverige. Bilderna från den där journalfilmen från 20-30 talet var ganska roliga. Man hade dragit ut modeller av byggnader och träd på en is och simulerade där ett anfall med bombplan. Byggnaderna sprängdes trots att man såg att bomberna missade grovt. Typisk propaganda.
- Raskolnikov
- Medlem