Flyget i Sverige på SVT

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Flyget i Sverige på SVT

Inlägg av Anton Severin » 17 december 2003, 21:07

Såg någon på första delen av Flyget i Sverige idag på SVT2? Mycket intressant men jag hade ingen aning om att Herman Göring var verksam i Sverige under Mellankrigstiden. Hade heller inte hört att Junkers utgav sig för att vara ett helsvenskt företag. Måste ha sett ganska genomskinligt ut tycker jag, med tyska piloter och allt. :idea:

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 17 december 2003, 21:48

Det var intressant. Anekdoten som den där piloten berättade var rätt skoj.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 17 december 2003, 23:02

Intresant att se foto på Göring.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 december 2003, 00:26

Såg någon på första delen av Flyget i Sverige idag på SVT2? Mycket intressant men jag hade ingen aning om att Herman Göring var verksam i Sverige under Mellankrigstiden.

Jepp, det var där han träffade sin första fru Karin.
Hade heller inte hört att Junkers utgav sig för att vara ett helsvenskt företag. Måste ha sett ganska genomskinligt ut tycker jag, med tyska piloter och allt.
Kanske för att kringå det förbud som gjorde så att tyskarna inte fick framställa militära flygplan?

/Anno

Etcetera.
Medlem

Inlägg av Etcetera. » 18 december 2003, 13:01

Intressant också på flygplatsen i Bromma tror jag det var, där tyskar och engelsmän landade samtidigt.

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 18 december 2003, 13:50

Någon som uppsnappade när del två (millitärflyget) skulle sändas?

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 18 december 2003, 17:11

Söndag 21/12 20.00

Yonazarith
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Yonazarith » 18 december 2003, 22:55

Verkade bra, kommer helt klart se resten om jag kommer ihåg det! :)

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 18 december 2003, 23:35

Solitaire skrev:Det var intressant. Anekdoten som den där piloten berättade var rätt skoj.
Iaf så berättade en pilot om tiden efter kriget då kvällstidningarna började skicka ut sina upplagor från Stockholm med flygplan. Eftersom planen gick tomma tillbaka så kom piloterna på att börja plocka upp passagerare för färden tillbaka till Stockholm.
Efter starten gick mekanikern runt och tog betalt (25 kronor kostade det) och en dag så var den en äldre herre som frågade: "Har ni verkligen tillstånd till det här?" Varvid mekanikern svarade: "Betala gubbe eller också slänger vi av dig." "Det går inte så bra det för jag luftfartsinspektör Ljung."
Hehe.

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem

Inlägg av Anton Severin » 21 december 2003, 22:05

Nu har den andra delen visats, militärflyget i Sverige. Bilderna från den där journalfilmen från 20-30 talet var ganska roliga. Man hade dragit ut modeller av byggnader och träd på en is och simulerade där ett anfall med bombplan. Byggnaderna sprängdes trots att man såg att bomberna missade grovt. Typisk propaganda.

Hade inte heller hört talas om att Sverige låg i spetsen för utvecklingen av dykbombning under 30 talet. Någon som har mer info om detta?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 december 2003, 12:14

Hartman skrev:
Hade inte heller hört talas om att Sverige låg i spetsen för utvecklingen av dykbombning under 30 talet. Någon som har mer info om detta?
Störtbombnings tekniken utvecklades i samarbete med tyska flyget trots officiella svenska försäkringar om neutralitet sa de i filmen iaf. Kanske det är riktigare att säga att Tyskland låg i spetsen för utvecklingen och Sverige fick åka med för att vi upplät övningsområde åt dem.

Stege
Medlem

Inlägg av Stege » 22 december 2003, 20:03

Hartman skrev:Nu har den andra delen visats, militärflyget i Sverige. Bilderna från den där journalfilmen från 20-30 talet var ganska roliga. Man hade dragit ut modeller av byggnader och träd på en is och simulerade där ett anfall med bombplan. Byggnaderna sprängdes trots att man såg att bomberna missade grovt. Typisk propaganda.

Jag vet inte hur mycket jag får berätta om det här igentligen men, En av mina bästa vänners farfar som var svensk flygförare tjänstgjorde i tyskland med att utbilda tyska stuka piloter. Han fick till och med medalj av tyskarna för det. Jag har fått löfte om att få ta ett foto av medaljen och lovar att posta här så fort jag har gjort det.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 december 2003, 20:14

Någon som vet vad den flygvapenchefen som följde med på ett spaningsuppdrag efter DC:3an hette? Han var iallafall en riktig man en sån anda skulle vara roligt att se bland dagens politiker och höjdare, men det kommer vi knappast att få se :x .

Användarvisningsbild
Endor
Medlem

Inlägg av Endor » 23 december 2003, 12:41

En sak till att han höll det hemligt så länge också för regeringen :D

Användarvisningsbild
Raskolnikov
Medlem

Inlägg av Raskolnikov » 23 december 2003, 12:56

Hette inte flygvapenchefen Nordenskiöld??? han var stentuff,härligt med höga herrar som inte drar sig för att göra skitjobbet själva!

Skriv svar