Vapen inom Röda Armen
Vapen inom Röda Armen
Vilka typer av vapen(Gevär, K-pist, Maskingevär osv) använde man sig av inom Röda Armén?
Jag vet att dom använde Mosin-Nagant och PPSh41.
Fanns det fler?
/mvh Viktor
Jag vet att dom använde Mosin-Nagant och PPSh41.
Fanns det fler?
/mvh Viktor
Ni glömde bort lend-lease vapnen: Thopmson k-pisten, bazookan etc.
Samt erövrade vapen som MG42 och panzerfaust användes i ganska stora mängder. Razvedziki(eller hu det nu stavas), ryska fjärrspaningsförbanden brukade oftast ha MP40
PTRD41(Protivotankovyi ruzhe degtyareva obrazets): enkelskotts 14.5mm pansarvärnsgevär och PTRS41 halvautomaktiskt pansarvärnsgevär med 5 skottsmag.
Jag vill minnas att man även mot slutet hade RPG-1, en kopia på Panzerfaust.
Pistoler/Revolvrar: 1933 Tokarev, Nagant 1895.
Samt erövrade vapen som MG42 och panzerfaust användes i ganska stora mängder. Razvedziki(eller hu det nu stavas), ryska fjärrspaningsförbanden brukade oftast ha MP40
PTRD41(Protivotankovyi ruzhe degtyareva obrazets): enkelskotts 14.5mm pansarvärnsgevär och PTRS41 halvautomaktiskt pansarvärnsgevär med 5 skottsmag.
Jag vill minnas att man även mot slutet hade RPG-1, en kopia på Panzerfaust.
Pistoler/Revolvrar: 1933 Tokarev, Nagant 1895.
Javisst Jofredes anvande dom erovrade tyska vapen,men var det inte mest ett 'frontarrangemang' dar de fanns tillgangliga och behovdes. Jag namnde ovan att amerikanska k-pistar sparsamt forekom. De allra flesta publicerade ryska bilder, som studenter av dem sakert redan vet - finsilades av TASS innan de frigavs for publicering. I möjligaste mån undvek TASS att publicera bilder som visade sovjetisk trupp med annan, än sovjetisk material. Vad betraffar amerikanska lastbilar, Shermantanks och en del flygplanstyper, var dom saa talrika att det blev svaart. Men i fraaga om infanterivapen (utom naagra tyska) har jag knappast sett naagra bilder, där bevapningen varit annan an rysk. Jag vore intresserad hora om forummedlemmarna har sett maanga bilder med 'lend-lease' vapen i handerna paa rysk trupp och i saa fall vilka vapen. En annan aspekt av det enorma bildmaterialet fraan Moskva under krigsaaren var, att minst halften av 'frontbilderna' inte ar tagna under strid - utan under fältövningar och manövrer med truppen bakom fronten, där TASS-fotograferna kunde faa den rätta 'vinklingen' paa bildmaterialet.
Jag har sett en filmsekvens av sovjetiska marinsoldater från norra flottan beväpnade med Thompsonkpistar. Det kan vara värt att notera att Thompsonkpisten var hjärtligt avskydd av de sovjetiska soldaterna.varjag skrev:Javisst Jofredes anvande dom erovrade tyska vapen,men var det inte mest ett 'frontarrangemang' dar de fanns tillgangliga och behovdes. Jag namnde ovan att amerikanska k-pistar sparsamt forekom. De allra flesta publicerade ryska bilder, som studenter av dem sakert redan vet - finsilades av TASS innan de frigavs for publicering. I möjligaste mån undvek TASS att publicera bilder som visade sovjetisk trupp med annan, än sovjetisk material. Vad betraffar amerikanska lastbilar, Shermantanks och en del flygplanstyper, var dom saa talrika att det blev svaart. Men i fraaga om infanterivapen (utom naagra tyska) har jag knappast sett naagra bilder, där bevapningen varit annan an rysk. Jag vore intresserad hora om forummedlemmarna har sett maanga bilder med 'lend-lease' vapen i handerna paa rysk trupp och i saa fall vilka vapen. En annan aspekt av det enorma bildmaterialet fraan Moskva under krigsaaren var, att minst halften av 'frontbilderna' inte ar tagna under strid - utan under fältövningar och manövrer med truppen bakom fronten, där TASS-fotograferna kunde faa den rätta 'vinklingen' paa bildmaterialet.
- Panzerschreck
- Medlem
Bland annat ja. Dessutom var den för stor och dessutom ansågs den för klen. Däremot älskade de sovjetiska soldaterna den tyska MP40 för sin kompakthet.Panzershreck skrev:Jasså varför? var den för tung?Boroda skrev: Det kan vara värt att notera att Thompsonkpisten var hjärtligt avskydd av de sovjetiska soldaterna.
Under kriget? Nej. Den ursprungliga versionen blev väl klar -47 om jag inte minns fel, men tillverkning i större skala blev det inte förrän senare som du själv skriver.Stefan skrev:Kalashnikov kulsprutepistol; den konstuerades ju under krigsåren, men kom det någon produktion igång? Jag har för mig att de började produceras i stor skala i en förbättrad version 1949; men innan dess??
Tack Boroda för svaret. Nu när minnet börjar klarna fylls detaljer på.
Den BLEV i princip konstruerad under kriget, men så Kalashnikov hade inga större formella meriter utom sin begåvning, och huvudkonkurrenten var den utmärkta pepeshan (PPSH-kulsprutepistolen). Det brådskade då ju inte heller att införa alternativ. Jag antar att hans arbete var så pass bra att man inte ville avbryta honom, men satsade inte heller.
Den BLEV i princip konstruerad under kriget, men så Kalashnikov hade inga större formella meriter utom sin begåvning, och huvudkonkurrenten var den utmärkta pepeshan (PPSH-kulsprutepistolen). Det brådskade då ju inte heller att införa alternativ. Jag antar att hans arbete var så pass bra att man inte ville avbryta honom, men satsade inte heller.