Vapen inom Röda Armen

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Vapen inom Röda Armen

Inlägg av mrvector » 9 november 2003, 03:04

Vilka typer av vapen(Gevär, K-pist, Maskingevär osv) använde man sig av inom Röda Armén?

Jag vet att dom använde Mosin-Nagant och PPSh41.

Fanns det fler?

/mvh Viktor

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 november 2003, 03:10

jag tror jag fick med dom flesta vapnen här som röda armen använda :-)

gevär
Mosin-Nagant M1930
Simonov Model 1936 AVS
Tokarev M1940G SVT
Karbin M1938G
Karbin M1944G

MG
Degtyarev DP 1928
Maxim 1910 SPM
DShK M1938
Goryunov SG 1943

Kpist
PPD 1940G
PPSh 1941G
PPS 1943G

MVH
Olof

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 9 november 2003, 03:14

oj tackar så jättemycket :) skulle det vara en omöjlighet att skaffa fram bilder? det skulle jag uppskatta!

/mvh Viktor

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2003, 03:23

Dom hade aven PPD 1934 (en dyrare variant av M1940) och tro det eller ej (kom fram paa Third Reich f. ngn maanad sedan...) sma kvantiteter av amerikanska K-pistar, Thompson och Reising i .45 kalibern.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 november 2003, 03:24

titta på http://world.guns.ru så har du bilder på dom flesta

här har du en bild på Tokarev SVT-40
Bild

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 9 november 2003, 03:26

varjag
ja jag glömde ju PPD 1934 men ska jag göra en 100% lista så blir jag sitande här tills imorn :D

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 09:42

Ni glömde bort lend-lease vapnen: Thopmson k-pisten, bazookan etc.
Samt erövrade vapen som MG42 och panzerfaust användes i ganska stora mängder. Razvedziki(eller hu det nu stavas), ryska fjärrspaningsförbanden brukade oftast ha MP40
PTRD41(Protivotankovyi ruzhe degtyareva obrazets): enkelskotts 14.5mm pansarvärnsgevär och PTRS41 halvautomaktiskt pansarvärnsgevär med 5 skottsmag.
Jag vill minnas att man även mot slutet hade RPG-1, en kopia på Panzerfaust.
Pistoler/Revolvrar: 1933 Tokarev, Nagant 1895.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2003, 11:24

Javisst Jofredes anvande dom erovrade tyska vapen,men var det inte mest ett 'frontarrangemang' dar de fanns tillgangliga och behovdes. Jag namnde ovan att amerikanska k-pistar sparsamt forekom. De allra flesta publicerade ryska bilder, som studenter av dem sakert redan vet - finsilades av TASS innan de frigavs for publicering. I möjligaste mån undvek TASS att publicera bilder som visade sovjetisk trupp med annan, än sovjetisk material. Vad betraffar amerikanska lastbilar, Shermantanks och en del flygplanstyper, var dom saa talrika att det blev svaart. Men i fraaga om infanterivapen (utom naagra tyska) har jag knappast sett naagra bilder, där bevapningen varit annan an rysk. Jag vore intresserad hora om forummedlemmarna har sett maanga bilder med 'lend-lease' vapen i handerna paa rysk trupp och i saa fall vilka vapen. En annan aspekt av det enorma bildmaterialet fraan Moskva under krigsaaren var, att minst halften av 'frontbilderna' inte ar tagna under strid - utan under fältövningar och manövrer med truppen bakom fronten, där TASS-fotograferna kunde faa den rätta 'vinklingen' paa bildmaterialet.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 9 november 2003, 11:43

Just bazookan har jag sett en del bilder på, jag tror det var på discovery när de visade slaget om Berlin.

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 9 november 2003, 11:49

varjag skrev:Javisst Jofredes anvande dom erovrade tyska vapen,men var det inte mest ett 'frontarrangemang' dar de fanns tillgangliga och behovdes. Jag namnde ovan att amerikanska k-pistar sparsamt forekom. De allra flesta publicerade ryska bilder, som studenter av dem sakert redan vet - finsilades av TASS innan de frigavs for publicering. I möjligaste mån undvek TASS att publicera bilder som visade sovjetisk trupp med annan, än sovjetisk material. Vad betraffar amerikanska lastbilar, Shermantanks och en del flygplanstyper, var dom saa talrika att det blev svaart. Men i fraaga om infanterivapen (utom naagra tyska) har jag knappast sett naagra bilder, där bevapningen varit annan an rysk. Jag vore intresserad hora om forummedlemmarna har sett maanga bilder med 'lend-lease' vapen i handerna paa rysk trupp och i saa fall vilka vapen. En annan aspekt av det enorma bildmaterialet fraan Moskva under krigsaaren var, att minst halften av 'frontbilderna' inte ar tagna under strid - utan under fältövningar och manövrer med truppen bakom fronten, där TASS-fotograferna kunde faa den rätta 'vinklingen' paa bildmaterialet.
Jag har sett en filmsekvens av sovjetiska marinsoldater från norra flottan beväpnade med Thompsonkpistar. Det kan vara värt att notera att Thompsonkpisten var hjärtligt avskydd av de sovjetiska soldaterna.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 9 november 2003, 11:53

Boroda skrev: Det kan vara värt att notera att Thompsonkpisten var hjärtligt avskydd av de sovjetiska soldaterna.
Jasså varför? var den för tung?

P.S Maxim 1910 SPM :D

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 9 november 2003, 11:55

Panzershreck skrev:
Boroda skrev: Det kan vara värt att notera att Thompsonkpisten var hjärtligt avskydd av de sovjetiska soldaterna.
Jasså varför? var den för tung?
Bland annat ja. Dessutom var den för stor och dessutom ansågs den för klen. Däremot älskade de sovjetiska soldaterna den tyska MP40 för sin kompakthet.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 november 2003, 11:58

Kalashnikov kulsprutepistol; den konstuerades ju under krigsåren, men kom det någon produktion igång? Jag har för mig att de började produceras i stor skala i en förbättrad version 1949; men innan dess??

Användarvisningsbild
Boroda
Medlem

Inlägg av Boroda » 9 november 2003, 12:00

Stefan skrev:Kalashnikov kulsprutepistol; den konstuerades ju under krigsåren, men kom det någon produktion igång? Jag har för mig att de började produceras i stor skala i en förbättrad version 1949; men innan dess??
Under kriget? Nej. Den ursprungliga versionen blev väl klar -47 om jag inte minns fel, men tillverkning i större skala blev det inte förrän senare som du själv skriver.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 9 november 2003, 16:08

Tack Boroda för svaret. Nu när minnet börjar klarna fylls detaljer på.
Den BLEV i princip konstruerad under kriget, men så Kalashnikov hade inga större formella meriter utom sin begåvning, och huvudkonkurrenten var den utmärkta pepeshan (PPSH-kulsprutepistolen). Det brådskade då ju inte heller att införa alternativ. Jag antar att hans arbete var så pass bra att man inte ville avbryta honom, men satsade inte heller.

Skriv svar