Kompaner,brigader,divisioner etc. vad är det?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Kompaner,brigader,divisioner etc. vad är det?

Inlägg av mrsund » 15 maj 2002, 12:50

Svenska Björnen skrev:Alltså.
Efter att har läst mycket av Tom Clanzy (undertecknads favoritförfattare).
Så har jag börjat undra hur mycket är en brigad, division, kår, regemente division etc. egentligen? :?

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara hur det ligger till och vad som ingår i vad liksom. Jag vill ha det enligt den "amerikanska modellen" om det nu är någon skillnad på begreppen i olika länder. :)
Visst är det skillnad mellan länder i länder mer dragna åt det kommunistiska hållet så kan en division vara på 8000 man.

även i amerikanska divisioner är det stora skillnader till exempel:
tung pansardivision 18000 luftburen 11000 man.

sen när man kommer ner på plutonnivå så blir det ett härligt virrvarr med oändliga kombinationer av vapenfördelning och ren manskapsstyrka.

Fråga: finns det nån "Bibel" man kan köpa?
Mvh ola

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 15 maj 2002, 12:50

Svenska Björnen skrev:Alltså.
Så har jag börjat undra hur mycket är en brigad, division, kår, regemente division etc. egentligen? :?

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara hur det ligger till och vad som ingår i vad liksom. Jag vill ha det enligt den "amerikanska modellen" om det nu är någon skillnad på begreppen i olika länder. :)
Visst är det skillnad mellan länder i länder mer dragna åt det kommunistiska hållet så kan en division vara på 8000 man.

även i amerikanska divisioner är det stora skillnader till exempel:
tung pansardivision 18000 luftburen 11000 man.

sen när man kommer ner på plutonnivå så blir det ett härligt virrvarr med oändliga kombinationer av vapenfördelning och ren manskapsstyrka.

Fråga: finns det nån "Bibel" man kan köpa?
Mvh ola

Orka
Medlem

Inlägg av Orka » 20 maj 2002, 19:27

Alltså.
Om inte jag har mins helt fel så har Tom Clancy i Rös Storm Skrivigt att de ryska Kategori A divitionerna 12-13,000 man!

GurraG
Ny medlem

Inlägg av GurraG » 28 augusti 2002, 11:38

En förklaring när det gäller skillnaden mellan fördelning (sv) och division (andra) var att fördelningarna var dynamiskt sammansatta till skillnad från divisonerna som var statiskt indelade.
En svensk brigad hade uppgifter inom flera olika fördelningar beroende av krigsfallet.
Om ett angrepp skedde över havet i Roslagen ingick brigaden exempelvis i 14. fördelningen. Vid ett annat krigsfall kunde det vara 4. fördelningen och så vidare.
Fördelningstaberna hade alltså inte per automatik tre fasta brigader underställda, i motsats till den gamla WP- eller Natoorganisationen.
Nu har en upplösning av detta skett, både i Sverige och utomlands.
Att Sverige har övergått till begreppet Division - en enda, 1. mekdiv - har antagligen att göra med både produktion av krigsförband och internationell anpassning av terminologin.
Fast resultatet har blivit kaotiskt och oöverskådligt. Det finns inte många som idag kan svara på hur den svenska hären är organiserad. Men det kanske är rätt ändå, det är ju krigsdugligheten som räknas. Den har kanske blivit högre... Inte vet jag

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 10 september 2002, 15:51

Inför Barbarossa dubblades antalet pansardivisioner, inte så mycket pga av de allierade skulle tro att det tyska pansarvapnet var förbubblat i styrka, utan pga organisationen ansågs bli mer optimerad med mindre antal stridsvagnar och en ökad andel motoriserat infanteri och ingenjörsförband etc.

Skillnaderna under WWII mellan olika divisioner var inte så stor, i synnerhet inte mellan infanteridivisionerna. SKillnaden låg framförallt i att i att de allierade hade en mycket större antal självständiga förband på kår- och arménivå medan tyskarna hade större delen av sin militära organisation inom divisionsramen.

De allierade divisionerna som stod redo för operation Overlord i södra England bestod av 39 divisioner, varav 20 var amerikanska, en fransk, 14 brittiska, tre kanadensiska och en polsk. Ytterligare drygt 30 amerikanska divisioner stod redo att i en andra omgång föras över till Frankrike direkt från USA. Av styrkorna i Storbritannien stod den polska pansardivisionen och de kanadensiska divisionerna under brittiskt befäl och var utrustade med brittisk materiel. Dessa divisioner hade alla samma organisation och var i det närmaste fulltaliga under större delen av kampanjen då det fanns gott om ersättningspersonal.

De brittiska styrkorna hade en stor andel av sitt manskap utanför divisionerna. Medan den tyska armén hade huvuddelen av sitt manskap organiserade inom divisionerna, hade den brittiska armén tvärtom. De sex pansardivisioner och elva infanteridivisioner som stod under brittiskt befäl understöddes av åtta pansarbrigader, fem pansarbilsregementen, 40 luftvärnsregementen , 32 artilleriregementen, fem pansarvärnsregementen och en infanteribrigad. Den amerikanska armén hade en liknande organisation. För understöd till de 7 amerikanska pansardivisionerna och de 14 infanteridivisionerna fanns 15 fristående stridsvagnsbataljoner, 20 stormkanonbataljoner, 8 pansarvärnsbataljoner, 15 kavalleribataljoner, 83 luftvärnsbataljoner och 93 artilleribataljoner. De brittiska regementena motsvarar ungefärligen en tysk eller amerikansk bataljon i storlek, men undantag för artilleri- och luftvärnsregementena som var något större än deras tyska eller amerikanska motsvarigheter.

Detta medförde att en majoritet av de brittisk-kanadensiska styrkorna inte ingick i divisionerna. Den totala divisionsklyftan uppgick till ca 41 000 man medan den tyska siffran var närmare en tredjedel av den brittisk-kanadensiska. Med divisionsklyfta menas det totala antalet soldater utslaget över antal divisioner. Den amerikanska uppgick till ca 42 000. Den fullt motoriserade och delvis mekaniserade brittiska armén tillsammans med det faktum att allt underhåll var tvunget att skeppas in via stränderna i Normandie gjorde att den brittiska armén hade en mycket högre grad av icke-stridande personal än den tyska. Endast 56% av förbanden klassificerades av brittiska armén som stridande personal.

Ett bra exempel är fördelningen av 21. armégruppens styrkor den 14 november 1944. Vid denna tidpunkt bestod styrkan av tio infanteri- och sex pansardivisioner vilka hade 254 829 man, den totala styrkan uppgick dock till 741 688 man. Utöver den personal som fanns inom divisionerna fanns ytterligare 200 497 man i förband direkt underställda armékårer eller arméer. Dessutom fanns ytterligare 286 362 man i "de bakre områdena" . Detta ger en bra bild över den fördelning av personal mellan förbanden som rådde inom 21. armégruppen. (SHAEF G-4 Records File No 320/2, British, Canadian and Polish Overlord Troops,
Strength on the Continent as of 14 November 1944
, WO 219/2982 )

/Forsberg

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 27 september 2002, 14:10

GurraG skrev:En förklaring när det gäller skillnaden mellan fördelning (sv) och division (andra) var att fördelningarna var dynamiskt sammansatta till skillnad från divisonerna som var statiskt indelade.
Fram tills efter andra världskriget var även de svenska fördelningarna fast indelade. En fördelning bestod då av tre infanteri- och ett artilleriregemente. Det var först när fältinfanteriregementena gjordes om till brigader som fördelningarna blev en ledningsresurs som tilldelades olika brigader beroende på läget.

För att ytterligare komplicera saken så kallades artilleriets bataljoner divisioner på den tiden :P

Zenior
Medlem

Inlägg av Zenior » 27 september 2003, 23:54

[
Regemente (3-4 bataljoner)
Brigad (ca 3 regementen, ca 5000 man)

:)[/quote]

En brigad består av ca 6-7 bat och trekompanier -- ca 5-6000man
//sven f d brigch

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 28 september 2003, 21:09

Zenior skrev:

En brigad består av ca 6-7 bat och trekompanier -- ca 5-6000man
//sven f d brigch
Beror på vilken organisation man talar om.
Som f.d brigadchef torde du veta att det ryska systemet var uppbyggt kring tre-principen dvs tre grp-plut--komp-bat-regementen.

:)

ipren
Medlem

Inlägg av ipren » 29 september 2003, 19:14

en 90/122 brigad enligt org 2004 är en bit över 8000 man..

Användarvisningsbild
wal
Ny medlem

Inlägg av wal » 29 september 2003, 22:53

Ska vi dra flygets förbandsindelning också så att förvirringen runt divisioner blir total:

Rote: 2 flygplan
Grupp: 2 rotar = 4 fpl
Division Krig: 2 grupper = 8 fpl
Division Fred: 16 fpl

Det här med krig- och fredsdivision gällde fram tills nyss åtminstonde, om det fortfarande gäller är jag osäker på. JAS39-divisionerna har dessutom berikats med några extra kärror till summa 20 st, för att Flygvapnet ska kunna hålla det av Riksdagen bestämda antalet divisioner.

Flygdivision motsvaras utomlands av squadron (väst) och eskadrilj (öst). Där kan även förband uppträda i högre förband typ wing/regemente.

Sune
Medlem

Inlägg av Sune » 6 december 2004, 01:04

Jag låg i artilleriet, och om jag inte missminner mig så använder man andra begrepp där.

tropp = pluton
batteri = battaljon (eller kompani? hjälp mig)

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 6 december 2004, 08:30

Batteri kvarstår, anat ordför kompani, precis som kavaleriets skvadron (också kompani). Artilleridivisoner varinteprecis så stora som man kan tro heller.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 6 december 2004, 22:16

wal skrev:Ska vi dra flygets förbandsindelning också så att förvirringen runt divisioner blir total:

Rote: 2 flygplan
Grupp: 2 rotar = 4 fpl
Division Krig: 2 grupper = 8 fpl
Division Fred: 16 fpl

Det här med krig- och fredsdivision gällde fram tills nyss åtminstonde, om det fortfarande gäller är jag osäker på. JAS39-divisionerna har dessutom berikats med några extra kärror till summa 20 st, för att Flygvapnet ska kunna hålla det av Riksdagen bestämda antalet divisioner.
Över tiden så är en krigsdivision av grupps storlek, alltså division är fyra flygplan. Flygplanbetjäningen i basbataljon 2004 klarar inte av mer, 10 troppar som skall betjäna åtta flygplan dygnet runt kommer att slitas ned ganska fort... Fredsdivisionen kommer att bestå upp till 22 flygplan.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem

Inlägg av Panzerschreck » 6 december 2004, 23:17

Vad i helvete (ursäkta språket) hände med dessa ärade divisioner?
Man hör aldrig nått om divisioner, bara om bataljoner och brigader.
Även om jag antar att det har med att dessa kalla krigets jätte arméer inte är av så stor faktor att tala om just nu.

Mvh John

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 7 december 2004, 00:25

Sune skrev:Jag låg i artilleriet, och om jag inte missminner mig så använder man andra begrepp där.

tropp = pluton
batteri = battaljon (eller kompani? hjälp mig)
Tropp är en halv pluton, det vill säga två eller flera grupper.

Batteri är motsvarigheten till kompani.

mvh/ Daniel

Skriv svar