Andy McNab eller Chris Ryan?
Andy McNab eller Chris Ryan?
Vet att McNab och Ryan var med SAS-styrkan Bravo två noll under Kuwaitkriget, men vems bok skildrar händelsen bäst.
McNabs "Bravo två noll" eller Ryans "Den ende som kom undan".
Har den sistnämnde, men har inte hunnit läsa den.
/ Martin.
McNabs "Bravo två noll" eller Ryans "Den ende som kom undan".
Har den sistnämnde, men har inte hunnit läsa den.
/ Martin.
Mcnab har störst detaljrikedom dock får han allt att verka som det var så välplanerat och välskött(i synnerhet hans egen insats) Ryan för fram en massa kritik som t.ex. att de var för tungt packade och att Mcnab försökte föra sitt eget krig mot irakierna och gällande order, Ryan skryter förståss väldigt mycket om sina egna bragder. Jag läste en synopsis på en bok som nån som inte var med hade skrivit och han sa att det i böckerna helt plötsligt har lagts till en massa saker som inte skrevs i rapporten efteråt, jag tror det var påståendet om att de slog ut bmp:na och att Ryan skar halsen av nån.
Bravo två nolls uppdrag måste vara ett av de mest kommersiellt uttnytjade i historien, jag tyckte verkligen det var droppen när Mcnabs fru gav ut en bok om hur det var att vara gift med en SAS soldat(var det nån som köpte den?).
Bravo två nolls uppdrag måste vara ett av de mest kommersiellt uttnytjade i historien, jag tyckte verkligen det var droppen när Mcnabs fru gav ut en bok om hur det var att vara gift med en SAS soldat(var det nån som köpte den?).
Mcnab sa att de hade 90kg och att det var normalt och gick jättebra, Ryan sa att de hade 90 kg och knappt kunde resa på sig än mindre röra på sig. Varje person som har ngn som helst erfarenhet från det militära eller från friluftsliv vet att maxvikten för vad som är praktiskt möjligt borde ligga nånstans i 40-50kg klassen.
Läste Connors bok om SAS, han är en av de mest meriterade SASarna med 23 år tjänstgöring bakomsig (bästa SAS boken hittils enligt mig). Han kritiserar McNab därför han gav sig av i öknen utan tillräcklig utrustning och kallar han macho, men avfärdar Ryans bok som skräp. Ryan är ensam och söker strid vid flera tillfällen -högst osannolikt.
- Mikael Eklund
- Medlem
De var inte territoriella, däremot användes territoriella förband ur SAS som också ville vara med och leka. Nån chef i SAS sade ung. att : Irak finns här bara för er, se det som en stor lekpark..... I reguljära SAS finns ju G-svadronen, där de bara tar soldater från Guards-regementet, något som tydligen retar vanliga sassare. Enligt Connor var gulfkriget SAS största fiasko trots att de fick så mycket beröm från olika håll. De användes taktiskt -kuskade runt och letade scudmissiler istället för att användas strategiskt.
/Jetski
/Jetski
- Mikael Eklund
- Medlem