Utrustning i hemvärnet?!
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
Utrustning i hemvärnet?!
Bara en kort fråga?!
Varför utrustar man inte hemvärnet med AK5.
Varför tjura med att ha kvar gamla AK4. Vore ju bättre om försvaret kunde koncentrera sig på ett vapenslag.....
Fk Johan
Varför tjura med att ha kvar gamla AK4. Vore ju bättre om försvaret kunde koncentrera sig på ett vapenslag.....
Fk Johan
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
AK5
Det är ju synd för oss som redan använt AK5an i det ordinarie försvaret. Det va det bästa vapen jag nånsin skjutit med. AK4 framstår ju som en relik i jämförelse :p.....
Fk Johan
Fk Johan
Re: AK5
jag förstår hur du tänker men underskatta inte AK4Fk_JohanAc skrev:Det är ju synd för oss som redan använt AK5an i det ordinarie försvaret. Det va det bästa vapen jag nånsin skjutit med. AK4 framstår ju som en relik i jämförelse :p.....
Fk Johan
det är ett väldigt bra vapen när du väll lär känna det. Handhavandet lär du dig snabbt men att skjuta bra med AK4 tar lite längre tid
Men Hemvärnet ska uppdatera sina AK4 nu . jag vet inte allt dom ska göra med dom men vapnet ska få ett nytt sikte vet jag det ryktas med på hemvärnsgården att det ska bli en ny kolv som går att fälla in
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
Jo det stämmer, AK4an vi kommer att få nu i oktober har Aimpoint.jag förstår hur du tänker men underskatta inte AK4
det är ett väldigt bra vapen när du väll lär känna det. Handhavandet lär du dig snabbt men att skjuta bra med AK4 tar lite längre tid
Men Hemvärnet ska uppdatera sina AK4 nu . jag vet inte allt dom ska göra med dom men vapnet ska få ett nytt sikte vet jag det ryktas med på hemvärnsgården att det ska bli en ny kolv som går att fälla in
Men hopfällbar kolv lär vi få se i stjärnorna efter
Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p[/quote]
[/quote]Fk_JohanAc skrev:Jo det stämmer, AK4an vi kommer att få nu i oktober har Aimpoint.jag förstår hur du tänker men underskatta inte AK4
Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p
det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelista
Vi fick ut dom nya stridsvästarna 2000 och vilken skillnad det är på dom är stridsbälte 90
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
Luno skrev: det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelista![]()
Vi fick ut dom nya stridsvästarna 2000 och vilken skillnad det är på dom är stridsbälte 90
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas
Ja du...vad skall man säga....snart är Hemvärnet likadant utrustad...de känns bra
- Fk_JohanAc
- Medlem
- Kontakt:
PSG90
Ja, prickskytt är nåt man vill bli...så är det bara 
Re: Utrustning i hemvärnet?!
Hade antalet inköpta vapen varit fler ( ca 200 000 är inköpta från 1985 och framåt) så hade HV mycket troligt fått AK5.Fk_JohanAc skrev:Bara en kort fråga?!
Fk Johan
Sedan så planerades och inköptes bla patronlägeslås + Aimpoint tidigare när FM var större. Hade man då vetat att AK5:or "blivit" över senare, skulle troligen patronlägeslåsen istället köpas in till AK5:orna.
det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelistaLuno skrev:Fk_JohanAc skrev:Jo det stämmer, AK4an vi kommer att få nu i oktober har Aimpoint.jag förstår hur du tänker men underskatta inte AK4
Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas[/quote][/quote]
Vad är stridsbälte 90? Menar du 304K?