Utrustning i hemvärnet?!

Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

Utrustning i hemvärnet?!

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 13:46

Bara en kort fråga?!
Varför utrustar man inte hemvärnet med AK5.
Varför tjura med att ha kvar gamla AK4. Vore ju bättre om försvaret kunde koncentrera sig på ett vapenslag.....

Fk Johan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 13:49

Nix Hemvärnet kommer aldrig att få AK5..
AK4 fungerar väldigt bra vapen.
det är ett väldigt slitstarkt vapen som är i bättre skick en vad många AK5 i militären är.
Men nästa gång försvaret får ett nytt vapen så kommer även hemvärnet utrustas med det. och det är runt år 2015

Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

AK5

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 13:53

Det är ju synd för oss som redan använt AK5an i det ordinarie försvaret. Det va det bästa vapen jag nånsin skjutit med. AK4 framstår ju som en relik i jämförelse :p.....

Fk Johan

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Re: AK5

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 13:57

Fk_JohanAc skrev:Det är ju synd för oss som redan använt AK5an i det ordinarie försvaret. Det va det bästa vapen jag nånsin skjutit med. AK4 framstår ju som en relik i jämförelse :p.....

Fk Johan
jag förstår hur du tänker men underskatta inte AK4
det är ett väldigt bra vapen när du väll lär känna det. Handhavandet lär du dig snabbt men att skjuta bra med AK4 tar lite längre tid

Men Hemvärnet ska uppdatera sina AK4 nu . jag vet inte allt dom ska göra med dom men vapnet ska få ett nytt sikte vet jag det ryktas med på hemvärnsgården att det ska bli en ny kolv som går att fälla in :D

Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 14:00

det är ett väldigt bra vapen när du väll lär känna det. Handhavandet lär du dig snabbt men att skjuta bra med AK4 tar lite längre tid

Men Hemvärnet ska uppdatera sina AK4 nu . jag vet inte allt dom ska göra med dom men vapnet ska få ett nytt sikte vet jag det ryktas med på hemvärnsgården att det ska bli en ny kolv som går att fälla in
Jo det stämmer, AK4an vi kommer att få nu i oktober har Aimpoint.
Men hopfällbar kolv lär vi få se i stjärnorna efter :)
Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p[/quote]

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 14:04

Fk_JohanAc skrev:

Men Hemvärnet ska uppdatera sina AK4 nu . jag vet inte allt dom ska göra med dom men vapnet ska få ett nytt sikte vet jag det ryktas med på hemvärnsgården att det ska bli en ny kolv som går att fälla in
Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p
[/quote]

det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelista :D
Vi fick ut dom nya stridsvästarna 2000 och vilken skillnad det är på dom är stridsbälte 90 :-)
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas

Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 14:06

Luno skrev: det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelista :D
Vi fick ut dom nya stridsvästarna 2000 och vilken skillnad det är på dom är stridsbälte 90 :-)
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas

Ja du...vad skall man säga....snart är Hemvärnet likadant utrustad...de känns bra :)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 14:15

Ja hemvärnet börjar bli fruktansvärt slagkraftig med så mycket ny materiel som dom har fått
Prickskyttegevär m90 för dom gamla mauser gevären med kikarsikte är det skjutförbud på efter att en HV-ungdom fick ett slutstycke i ögat

Användarvisningsbild
Fk_JohanAc
Medlem
Kontakt:

PSG90

Inlägg av Fk_JohanAc » 16 september 2003, 14:17

Ja, prickskytt är nåt man vill bli...så är det bara :)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 16 september 2003, 14:32

Jag tycker gamla Mausern var roligare att skjuta med en med Prickskyttegevär m90 det är så mycket begränsningar om PSG 90 vad man får och inte får göra med vapnet pga att vapnet är se känsligt för stötar :?
Och man får väll bara skjuta begränsat antal lösa skott med vapnet

Användarvisningsbild
KA
Medlem

Re: Utrustning i hemvärnet?!

Inlägg av KA » 16 september 2003, 15:04

Fk_JohanAc skrev:Bara en kort fråga?!
Varför utrustar man inte hemvärnet med AK5.
Varför tjura med att ha kvar gamla AK4. Vore ju bättre om försvaret kunde koncentrera sig på ett vapenslag.....

Fk Johan
Hade antalet inköpta vapen varit fler ( ca 200 000 är inköpta från 1985 och framåt) så hade HV mycket troligt fått AK5.

Sedan så planerades och inköptes bla patronlägeslås + Aimpoint tidigare när FM var större. Hade man då vetat att AK5:or "blivit" över senare, skulle troligen patronlägeslåsen istället köpas in till AK5:orna.

103-Guru
Medlem

Inlägg av 103-Guru » 22 september 2003, 17:04

Luno skrev:
Fk_JohanAc skrev:

Däremot basker blir obligatorisk fredsmateriel i hela Armén och Hemvärnet :p
det hade ju varit underbart med en infällbar kolv till AK4 det står högt upp på min önskelista :D
Fast jag var tvungen att lämna in min Kpist nu ;-( det är skjutförbud på vapnen dom ska skrotas[/quote][/quote]

Vad är stridsbälte 90? Menar du 304K?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 22 september 2003, 17:19

103-Guru
Vad är stridsbälte 90? Menar du 304K?
ja det är 304K som vi har fått utbytt till Stridsväst 2000 :) och vilken skillnad det är , nu kan man sätta sig när utan att få en magasin fick i magen :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 september 2003, 18:00

Luno skrev:

ja det är 304K som vi har fått utbytt till Stridsväst 2000 :) och vilken skillnad det är , nu kan man sätta sig när utan att få en magasin fick i magen :D
Ändå har Du sluppit göra bekantskap med stridssele/S......

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 september 2003, 18:03

Om man är lite sarkastik så är inte Ak5 intressant i hv för kalibern är för klen. Man kan fråga sig varför kalibern 6.5 i älgjaktsammanhang byttes till 7.62 samtidigt som Hv bytte ut sina gevär m/96 til Ak 4.

:)

Skriv svar