Ngn som lyssnat på denna och isf vad tyckte ni?
/karlis
Radioteaterns LOTR
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag har själv inte hört denna, tyvärr. (Däremot kan jag, och brukar också ofta på det här forumet, å det varmaste rekommendera Robert Inglis inläsning av verket i sin helhet på engelska. Alltså ingen dramatisering utan bara högläsning, men Inglis lyckas göra varenda röst så unik och trovärdig att man nästan tror att det är flera personer som läst.)
Så här skrev Danne på det gamla forumet om Radioteaterns version. Det hade han väl i och för sig kunnat tala om själv, men nu råkade jag hinna först! 8)
Så här skrev Danne på det gamla forumet om Radioteaterns version. Det hade han väl i och för sig kunnat tala om själv, men nu råkade jag hinna först! 8)
Danne skrev:Radioteaterversionen av Sagan om Ringen sändes för ett par somrar sen, och var till stor del lysande tycker jag, med många kända svenska skådespelare, och musik av Enteli. I rollerna bl.a:
Frodo - Krister Henriksson
Sam - Peter Harryson
Gandalf - Per Myrberg
Galadriel - Helena Bergström
Aragorn - Anders Ahlbom
Gimli - Tomas Hellberg
Merry - Anders Ekborg etc etc etc
Tyvärr finns den inte att få tag på i affärerna längre... tyvärr, tyvärr... Själv har jag den bara på kassett.
Den finns att låna (på CD) på Stockholms Stadsbibliotek däremot. Försök där!
Den har ju för övrigt kommit på CD igen... Annars har vi även diskuterat detta ämne i den här tråden. Använd helst sökfunktionen, om det går.
Jag låser den här tråden.
Jag låser den här tråden.