Radioteater
Radioteater
Nån här som hört SR dramatisering av SoR.... Grym..särskilts ernst gunter
som lavskägge.....undrar vad ni tycker om den...
Re: Radioteater
har den på band.. mycket bra faktiskt.. typ ngt man kan ha med sig i bilen på långturerlarsleo skrev:Nån här som hört SR dramatisering av SoR.... Grym..särskilts ernst gunter
jo, MEN ...
jag är INTE förtjust i Radioteaterns version ... Fast jag har den på CD och lyssnar till den någon gång ibland ...
Kanske beroende på att jag i MÅNGA år lyssnade till BBCs excellenta version, förmodligen till stor del beroende på att jag läst SoR för ofta under 20 års tid ...
(som jämförelse: BBCs version lyssnar jag på åtminstone en gång per år! bitvis mera
...)
huvudkritik:
- FÖR MYCKET omstrukturering/sammanslagning/ändring
- för lite känsla av "rik värld" - inte EN enda referens till Mithrandir som alternativnamn till Gandalf etc ... bara ett exempel ...
- ibland känns det lite forcerat spelat ...
- Sam (Peter Harryson) är dock mycket bra spelad
Har skrivit en del kommentarer för ca. 1 år sedan på den engelska TORC/TOL-sajtens messageboard (tolkienonline.com), kanske Danne kan plocka fram en referenslänk? Med den här 486:an jag har just nu eftersom min hårddisk trasslar är det INTE kul att leta efter sidor så där
Kanske beroende på att jag i MÅNGA år lyssnade till BBCs excellenta version, förmodligen till stor del beroende på att jag läst SoR för ofta under 20 års tid ...
(som jämförelse: BBCs version lyssnar jag på åtminstone en gång per år! bitvis mera
huvudkritik:
- FÖR MYCKET omstrukturering/sammanslagning/ändring
- för lite känsla av "rik värld" - inte EN enda referens till Mithrandir som alternativnamn till Gandalf etc ... bara ett exempel ...
- ibland känns det lite forcerat spelat ...
- Sam (Peter Harryson) är dock mycket bra spelad
Har skrivit en del kommentarer för ca. 1 år sedan på den engelska TORC/TOL-sajtens messageboard (tolkienonline.com), kanske Danne kan plocka fram en referenslänk? Med den här 486:an jag har just nu eftersom min hårddisk trasslar är det INTE kul att leta efter sidor så där
Jag ska leta, Ioreth... 
Jag tycker bra om den svenska dramatiseringen, och har både den och den brittiska på CD. Det jag tycker mycket om med den svenska är att det finns ett enormt lugn, som ger en djup Tolkienkänsla. Till detta bidrar naturligtvis Entelis underbara musik (som jag föredrar framför Stephen Olivers till den engelska).
Jag gillar även Krister Henriksson som Frodo. Ett udda val, som jag tycker fungerar bra. Rolf Skoglund som Gollum är underbar, Harrysons Sam känns väldigt äkta.
Men den brittiska slår den svenska på nästan alla punkter. Ljudeffekter och musik är undantag (även om Olivers också är bra). Och Ernst Günthers Lavskägge förstås...
Jag tycker bra om den svenska dramatiseringen, och har både den och den brittiska på CD. Det jag tycker mycket om med den svenska är att det finns ett enormt lugn, som ger en djup Tolkienkänsla. Till detta bidrar naturligtvis Entelis underbara musik (som jag föredrar framför Stephen Olivers till den engelska).
Jag gillar även Krister Henriksson som Frodo. Ett udda val, som jag tycker fungerar bra. Rolf Skoglund som Gollum är underbar, Harrysons Sam känns väldigt äkta.
Stör inte mig särskilt mycket. Fungerar bra enligt min mening. Saknar exempelvis inte Bombadil. Men slaget om Hornborgen? Jag kan förstå tanken, det är ganska mycket slagsmål ändå, men den luckan känns onekligen ganska konstig.- FÖR MYCKET omstrukturering/sammanslagning/ändring
Håller inte riktigt med. Den typen av "rikedomar" skulle nog i för stor utsträckning bara ha förvirrat Tolkienoskulderna bland lyssnarna. Jag tycker Tomas Blom gjort en ganska bra avvägning. Dessutom tycker jag att det lugn jag pratar om innan, tillsammans med musiken ger ett djup i sig.- för lite känsla av "rik värld" - inte EN enda referens till Mithrandir som alternativnamn till Gandalf etc ... bara ett exempel ...
Håller med...- ibland känns det lite forcerat spelat ...
Men den brittiska slår den svenska på nästan alla punkter. Ljudeffekter och musik är undantag (även om Olivers också är bra). Och Ernst Günthers Lavskägge förstås...
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem
Avsnitten är på CD, och ja, de finns på bibliotek (i alla fall i Stockholm), men det brukar vara lång kö på dem.kan man låna banden på bibliotek?
Det är alla 3 böckerna.finns alla 3 böckerna med eller bara första?
Han är borttagen där också.vet nån vem som spelar bombadill eller e han borttagen där också som vanligt?
- Bombadill_dyrkaren
- Medlem