Radioteater

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Radioteater

Inlägg av larsleo » 15 juni 2002, 16:44

Nån här som hört SR dramatisering av SoR.... Grym..särskilts ernst gunter
som lavskägge.....undrar vad ni tycker om den...

Someone
Medlem

Re: Radioteater

Inlägg av Someone » 15 juni 2002, 17:11

larsleo skrev:Nån här som hört SR dramatisering av SoR.... Grym..särskilts ernst gunter
som lavskägge.....undrar vad ni tycker om den...
har den på band.. mycket bra faktiskt.. typ ngt man kan ha med sig i bilen på långturer :)

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 15 juni 2002, 17:23

jo på långa turer typ 13 timmars.. :D

Användarvisningsbild
Ioreth
Medlem

jo, MEN ...

Inlägg av Ioreth » 15 juni 2002, 19:15

jag är INTE förtjust i Radioteaterns version ... Fast jag har den på CD och lyssnar till den någon gång ibland ...
Kanske beroende på att jag i MÅNGA år lyssnade till BBCs excellenta version, förmodligen till stor del beroende på att jag läst SoR för ofta under 20 års tid ...
(som jämförelse: BBCs version lyssnar jag på åtminstone en gång per år! bitvis mera :) ...)

huvudkritik:
- FÖR MYCKET omstrukturering/sammanslagning/ändring
- för lite känsla av "rik värld" - inte EN enda referens till Mithrandir som alternativnamn till Gandalf etc ... bara ett exempel ...
- ibland känns det lite forcerat spelat ...
- Sam (Peter Harryson) är dock mycket bra spelad

Har skrivit en del kommentarer för ca. 1 år sedan på den engelska TORC/TOL-sajtens messageboard (tolkienonline.com), kanske Danne kan plocka fram en referenslänk? Med den här 486:an jag har just nu eftersom min hårddisk trasslar är det INTE kul att leta efter sidor så där :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 16 juni 2002, 11:00

Jag ska leta, Ioreth... :P

Jag tycker bra om den svenska dramatiseringen, och har både den och den brittiska på CD. Det jag tycker mycket om med den svenska är att det finns ett enormt lugn, som ger en djup Tolkienkänsla. Till detta bidrar naturligtvis Entelis underbara musik (som jag föredrar framför Stephen Olivers till den engelska).
Jag gillar även Krister Henriksson som Frodo. Ett udda val, som jag tycker fungerar bra. Rolf Skoglund som Gollum är underbar, Harrysons Sam känns väldigt äkta.
- FÖR MYCKET omstrukturering/sammanslagning/ändring
Stör inte mig särskilt mycket. Fungerar bra enligt min mening. Saknar exempelvis inte Bombadil. Men slaget om Hornborgen? Jag kan förstå tanken, det är ganska mycket slagsmål ändå, men den luckan känns onekligen ganska konstig.
- för lite känsla av "rik värld" - inte EN enda referens till Mithrandir som alternativnamn till Gandalf etc ... bara ett exempel ...
Håller inte riktigt med. Den typen av "rikedomar" skulle nog i för stor utsträckning bara ha förvirrat Tolkienoskulderna bland lyssnarna. Jag tycker Tomas Blom gjort en ganska bra avvägning. Dessutom tycker jag att det lugn jag pratar om innan, tillsammans med musiken ger ett djup i sig.
- ibland känns det lite forcerat spelat ...
Håller med...

Men den brittiska slår den svenska på nästan alla punkter. Ljudeffekter och musik är undantag (även om Olivers också är bra). Och Ernst Günthers Lavskägge förstås...

Användarvisningsbild
larsleo
Medlem

Inlägg av larsleo » 16 juni 2002, 15:24

Danne skrev:Och Ernst Günthers Lavskägge förstås...
Att det går att prata så långsamt...han gjorde en suprb tolking där..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 25 augusti 2002, 22:03

Tanken var från början att det skulle bli 12 delar, men Ernst Günther pratade så långsamt att de var tvungna att dela upp den på 13 i stället (för övrigt lika många som den engelska)! :lol:

Och detta är inte ett skämt...

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 26 augusti 2002, 22:20

kan man låna banden på bibliotek? finns alla 3 böckerna med eller bara första? vet nån vem som spelar bombadill eller e han borttagen där också som vanligt? :o
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 augusti 2002, 23:35

kan man låna banden på bibliotek?
Avsnitten är på CD, och ja, de finns på bibliotek (i alla fall i Stockholm), men det brukar vara lång kö på dem.
finns alla 3 böckerna med eller bara första?
Det är alla 3 böckerna.
vet nån vem som spelar bombadill eller e han borttagen där också som vanligt?
Han är borttagen där också.

Användarvisningsbild
Bombadill_dyrkaren
Medlem

Inlägg av Bombadill_dyrkaren » 27 augusti 2002, 07:44

ok tack så mycket ja de kunde man tro! :(
Tom Bombadill är coolast i Sagan om ringen...

Skriv svar