Disneyimperiet!

hazze9999
Medlem

Inlägg av hazze9999 » 26 augusti 2003, 08:02

Scrooge_McDuck skrev: Och det där med indonesiskabarn-arbetare är ju bara larvigt. Medan du (hazze9999) sitter framför din dator och har ett bra jobb eller studerar på en bra skola så har de indonesiskabarnen det mycket svårare. De är nog mycket glada över att få jobba på Disney, som ändå är en symbol för lycka och glädje. Det jobbet betyder nog mycket för dem. Sedan är Disney inte det enda företaget som tillverkar saker i indonesien. Det råkar nämligen av en konstig anledning finnas billigare arbetskraft där. Nog om det.

Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck" koll. 2678

För att inga missförstånd ska uppstå ska naturligtvis INGA barn arbeta som inte uppnått rimligålder för att arbeta, för dessa barn som tyvärr måste arbeta är knappast detta arbete en symbol för "lycka o glädje".
Att det sedan finns andra företag där försvarar inte varje enskilt företag dess närvaro.
I övrigt är Kalle Anka överreklamerad, kan ju bero på att många av oss är uppväxta med Kalle utan konkurens, så även jag, men visst finns det bättre, typ Simpson....

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 26 augusti 2003, 08:25

Var det inte en italiensk pirat (företag som inte betalade licens till disney)kalle anka som skapade en massa nya figurer som Gulan, Magika de hex osv

Disny och företaget förlikades i alla fall och började samarbeta laglikt.

Någon som vet?

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 26 augusti 2003, 08:38

Gullan skapades av Romano Scarpa, en italiensk tecknare som inte på långa vägar är något piraut utan hat ett kontrakt med Egmont (?). Magica de Hex, Alexander Lukas, Björnligan, Joakim von Anka och GuldIvar Flinthjärta är alla skapade av Carl Barks som inte heller är något pirat. Så vitt jag vet ska ingen figur ha skapats på sådan väg.

Mvh/Fredrik
Senast redigerad av 1 Scrooge_McDuck, redigerad totalt 26 gånger.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 26 augusti 2003, 08:43

Då hadde jag helt fel för mig.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 26 augusti 2003, 08:44

Gröfaz skrev:Jag glömde en sak. Jag tycker inte jag har fått svar på min inlednade fråga. Vad är det som gjorde Kalle Anka och hans vänner så speciella? Helt enkelt varför ska man se på Disneys serier?

/Martin
Det som gör Kalle Anka så speciell är att han är så extremt rolig. När de första Kalle Anka filmerna skapades på 30-talet så var han Musse Piggs motsats. Han hade extremt kort stubin och retade alltid upp sig på små saker. Det är det som gör honom så tilltalande. Han är helt kolerisk. Varför man ska se Disneys filmer eller läsa deras serier? Det ska man göra för att man vill. Jag tycker att de är roliga. Framför allt musiken i filmerna är bra och det fungerar bra med röster och skådespelare i filmerna. Enda anledningen till att man ska läsa/titta på Disney är att det är roligt. Och det är det förmodligen många som tycker eftersom Disney är ett av världens mest kända varumärken.

Mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 26 augusti 2003, 08:45

Ereyk skrev:Scrooge_McDuck: Du har ännu inte svarat på min första fråga. Har du läst boken "Ankismen" av Jon Gisle som kom ut på 70-talet? Om du inte har rekommenderar jag dig att läsa den, den är lite gammeldags (den är skriven innan man visste hur stor betydelse Carl Barks hade haft på Kalle Ankaseriens utveckling) men är fortfarande väldigt läsvärd.

/Erik, alias Ereyk

Jag har itne läst den boken än. Är lite upptagen just nu med "Sagan om Walt Disney" och "Den fantastiske Walt Disney". Men sedan ska det nog bli tid för den också.

Mvh/Fredrik

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 26 augusti 2003, 08:47

hazze9999 skrev:
Scrooge_McDuck skrev: Och det där med indonesiskabarn-arbetare är ju bara larvigt. Medan du (hazze9999) sitter framför din dator och har ett bra jobb eller studerar på en bra skola så har de indonesiskabarnen det mycket svårare. De är nog mycket glada över att få jobba på Disney, som ändå är en symbol för lycka och glädje. Det jobbet betyder nog mycket för dem. Sedan är Disney inte det enda företaget som tillverkar saker i indonesien. Det råkar nämligen av en konstig anledning finnas billigare arbetskraft där. Nog om det.

Mvh/Fredrik "Scrooge McDuck" koll. 2678

För att inga missförstånd ska uppstå ska naturligtvis INGA barn arbeta som inte uppnått rimligålder för att arbeta, för dessa barn som tyvärr måste arbeta är knappast detta arbete en symbol för "lycka o glädje".
Att det sedan finns andra företag där försvarar inte varje enskilt företag dess närvaro.
I övrigt är Kalle Anka överreklamerad, kan ju bero på att många av oss är uppväxta med Kalle utan konkurens, så även jag, men visst finns det bättre, typ Simpson....
Jag sa aldrig att arbetet var en symbol för lycka och glädje. jag sa att Disney var det! Sedan finns det ju visst många andra saker att läsa förutom Disney. Det är inget fel på Simpsons men jag föredrar vissa Disney serier.

hazze9999
Medlem

Inlägg av hazze9999 » 26 augusti 2003, 09:04

Vad är det som gör Kalle Anka att vara så populär en figur som ständigt (nästan i alla fall) misslyckas med allt han företar sig? Tänk så många olika jobb han haft eller prövat på och hur kommer det sig att han i sin röriga personlighet ändå lyckas uppfostra K, F, T till ordentliga barn?

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 26 augusti 2003, 09:51

Jag måste säga att jag tycker den här debatten är en gnutta, gnutta onyanserad! :)

Allvarligt talat, jag tycker själv att Walt Disney (och flera av hans tecknare) är genier, och det går knappast att överskatta Disneyimperiets betydelse för nöjesindustrin, men det kan finnas en anledning till att exempelvis Lejonkungen är mer känd än sin förlaga (om det nu finns någon sådan, jag måste bekänna att jag inte har sett den) som inte har med konstnärlig kvalité att göra, nämligen marknadsföring.

Bara det faktum att Lejonkungen kommer från Disney (och USA) gör ju att den automatiskt blir en enorm företeelse och knockar alla animerade konkurrenter i första ronden, trots att de inte egentligen behöver vara sämre.

Hollywood har ju en lång historia av att låna in storys från andra länders filmer och göra egna versioner av dem (Tre män och en baby, Insomnia, The Ring, för att nämna blott tre) eller för den delen nyproduktioner av äldre amerikanska filmer (Psycho, Ocean's Eleven etc.) och alla dessa filmer är inte bättre än originalen, även om de ofta blir större kassasuccéer.

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Inlägg av Scrooge_McDuck » 26 augusti 2003, 21:37

Jag håller med Danne även om jag själv är en av "upprors" makarna". Min idé med själva inlägget var att folk med frågor om Walt Disney, Disneyland, Carl Barks, Kalle Ankas värld. Ja i princip allt som rör Amerikansk animation. Men nån gång på vägen kom någon med en dum kommentar som inledde en serie av dumma kommentarer och jag är medbeten om att jag är lite smått manisk när de gäller mitt intresse för Disney. Jag blir inte precis överlycklig när någon säger något negativt om Disney. Så om vi kan återgå till det som var själva meningen med denna tråd. Nämligen att forska och dela med sig av erfarenheter som gäller animationens och underhållningens (enligt mig) obestridde mästare.
Med sin otroligt talangfulla stab animerade Disney otroliga film stycken varav mina personliga favoriter är Pinocchio. Titta bara på bakgrunderna. Går det att få något mer detaljrikt? Och allt är för hand. Multiplankameran (som utvecklades av Disney) kommer till sin rätt i första scenen när man sveper ner över den lilla staden. Och vem kan glömma musiken "When you wish upon a star". Pinoccio är nog så fulländad som en tecknad film kan bli. Min andra favorit är utan tvivel Fantasia. Det är en otrolig skaparkraft bakom de talangfullt ritade bilderna och musiken, dirigerad av Leopold Stokowski, är helt otrolig. Sedan om man såg filmen i Los Angeles så kunde man till och med få höra allt i stereo (också utvecklat av Disney). Hela filmen, som det stod i Esquire 1940, "kan inte beskrivas den måste ses." Men den dateringen kan fortfarande vara från idag. Ett sant Disney mästerverk.

Mvh/Fredrik
Bild Pinnocchio släpptes 1940 Amerika och 1941 i Sverige
Bild Fantasia släpptes också 1940 i amerika men i Sverige fick vi vänta till 1942.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 26 augusti 2003, 22:49

Jag måste säga att jag gillar de mer tradionella Kalle filmerna mer än Disneys långfilmer. Pinochio är bra men Lejonkungen är jag inte så förtjust i. Men Kalle Anka är och förblir en odödlig klassiker för mig.

/Jonathan

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 26 augusti 2003, 23:03

Scrooge_McDuck skrev:Med sin otroligt talangfulla stab animerade Disney otroliga film stycken varav mina personliga favoriter är Pinocchio. Titta bara på bakgrunderna. Går det att få något mer detaljrikt? Och allt är för hand. Multiplankameran (som utvecklades av Disney) kommer till sin rätt i första scenen när man sveper ner över den lilla staden.
Ja, och en betydelsefull roll spelade ju den svenske illustratören Gustaf Tenggren som var ateljéchef hos Disney vid denna tid och i hög grad bidrog till att skapa den "europeiska" och lite ålderdomliga sagostämningen i dessa filmer - något som ju inte alls kännetecknat Disneys tidigare kortfilmer som närmast var modernistiska till stil och tempo. Tenggren hade ju efterträtt John Bauer som illustratör till Bland tomtar och troll i Sverige, men hans mer eleganta stil gick inte hem lika bra som Bauers murriga, och det var nog på den amerikanska marknaden han kunde hävda sig bäst. Jag har för mig att jag läst att någon bilderbok av Tenggren fortfarande tillhör de mest sålda barnböckerna i USA genom tiderna.

Vad gäller Walt Disney personligen så känner jag mig lite kluven. Det är visserligen helt klart att han efter sin död blivit offer för någon sorts legenda negra och blivit ensidigt svartmålad som enbart smart affärsman, högerextremist, psykiskt sjuk etc. Faktum är att då jag för några år sedan läste den klassiska "uppgörelsen" med Disney, Richard Schickels The Disney Version från 1968, så blev jag närmast förvånad över hur mild den var i sin kritik, jämfört med det mörka rykte som Disney senare fick under 70-talet.

Trots att han förvisso var en driftig företagare och själv varken kunde rita eller berätta särskilt bra, så var han nog ändå "konstnär" i någon bemärkelse. De vinster företaget drog in gick till stor del till nya projekt snarare än till företagets kassakista, och han var duktig på att hela tiden få fatt på nya medarbetare som verkligen var hängivna sin uppgift.

Dessutom var han väl tidig med idén att själv bedriva vidareutbildning för sina anställda - företaget inte bara anställde skickliga tecknare, utan såg också till att de hela tiden blev bättre och bättre på att skapa just tecknad film, med alla de särskilda kunskaper som detta fordrar. Detta innebar att Disneystudion fick ett gott rykte inom branschen, och att många unga tecknare gärna frivilligt sökte sig dit även om lönerna inte alltid var de bästa.

Samtidigt är det väl klart att han var en "patriark" på gott och ont, vilket ju med tiden också ledde till stora konflikter på företaget, med strejker och uppsägningar. Han var nog en ganska dålig chef på den tiden då företaget blivit så stort att det inte längre bara utgjordes av en krets av hängivna kreatörer. Och fokuseringen på namnet "Disney" som varumärke ledde ju till att t.ex. Carl Barks' och Floyd Gottfredsons namn länge var okända annat än för en liten krets av fans, och det dröjde väl ända in på 90-talet innan tecknare och författare av Disneyserier fick sina namn publicerade tillsammans med sina verk.

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 27 augusti 2003, 22:12

Hmm, höll du verkligen med om allt jag skrev, Scrooge?

Användarvisningsbild
Scrooge_McDuck
Tidigare medlem

Walt Disney

Inlägg av Scrooge_McDuck » 27 augusti 2003, 22:38

Till Danne: Jag håller med om nästan allt du sa. Sedan är det så att Walt hade varit med i Hollywood sedan hans studio bara var en liten strunt studio och all arbetade nära varandra. Det var därför han kallade animatörerna för "his boys". 1941 ledde låga löner och inget omnämnade i filmerna till att animatörerna gick ut i strejk. Men i serie tidningarna så dröjde det ända till 1990-talet tills man fick reda på vilkan tecknare som gjort serien. Men efter strejken fick de sitt omnämnade och högre löner. Visst var Walt en konstnär i den bemärkelsen att han alltid visste vad som passade rätt vid just det tillfället i en film. Alltid vilket musikstycke eller vilken teckning. Han kunde säga vad som fattades men inte rita det själv.

Mvh/Fredrik (som inte orkar göra stycke indelningar)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 27 augusti 2003, 23:23

Scrooge_McDuck blev inte disney sur på teknarna och helet enkelt slutade med teknade filmer under en lång tid....kan du fyla i.

Skriv svar