Scrooge_McDuck skrev:Med sin otroligt talangfulla stab animerade Disney otroliga film stycken varav mina personliga favoriter är Pinocchio. Titta bara på bakgrunderna. Går det att få något mer detaljrikt? Och allt är för hand. Multiplankameran (som utvecklades av Disney) kommer till sin rätt i första scenen när man sveper ner över den lilla staden.
Ja, och en betydelsefull roll spelade ju den svenske illustratören
Gustaf Tenggren som var ateljéchef hos Disney vid denna tid och i hög grad bidrog till att skapa den "europeiska" och lite ålderdomliga sagostämningen i dessa filmer - något som ju inte alls kännetecknat Disneys tidigare kortfilmer som närmast var modernistiska till stil och tempo. Tenggren hade ju efterträtt John Bauer som illustratör till
Bland tomtar och troll i Sverige, men hans mer eleganta stil gick inte hem lika bra som Bauers murriga, och det var nog på den amerikanska marknaden han kunde hävda sig bäst. Jag har för mig att jag läst att någon bilderbok av Tenggren fortfarande tillhör de mest sålda barnböckerna i USA genom tiderna.
Vad gäller Walt Disney personligen så känner jag mig lite kluven. Det är visserligen helt klart att han efter sin död blivit offer för någon sorts
legenda negra och blivit ensidigt svartmålad som
enbart smart affärsman, högerextremist, psykiskt sjuk etc. Faktum är att då jag för några år sedan läste den klassiska "uppgörelsen" med Disney, Richard Schickels
The Disney Version från 1968, så blev jag närmast förvånad över hur mild den var i sin kritik, jämfört med det mörka rykte som Disney senare fick under 70-talet.
Trots att han förvisso var en driftig företagare och själv varken kunde rita eller berätta särskilt bra, så var han nog ändå "konstnär" i någon bemärkelse. De vinster företaget drog in gick till stor del till nya projekt snarare än till företagets kassakista, och han var duktig på att hela tiden få fatt på nya medarbetare som verkligen var hängivna sin uppgift.
Dessutom var han väl tidig med idén att själv bedriva vidareutbildning för sina anställda - företaget inte bara anställde skickliga tecknare, utan såg också till att de hela tiden blev bättre och bättre på att skapa just tecknad film, med alla de särskilda kunskaper som detta fordrar. Detta innebar att Disneystudion fick ett gott rykte inom branschen, och att många unga tecknare gärna frivilligt sökte sig dit även om lönerna inte alltid var de bästa.
Samtidigt är det väl klart att han var en "patriark" på gott och ont, vilket ju med tiden också ledde till stora konflikter på företaget, med strejker och uppsägningar. Han var nog en ganska dålig chef på den tiden då företaget blivit så stort att det inte längre bara utgjordes av en krets av hängivna kreatörer. Och fokuseringen på namnet "Disney" som varumärke ledde ju till att t.ex. Carl Barks' och Floyd Gottfredsons namn länge var okända annat än för en liten krets av fans, och det dröjde väl ända in på 90-talet innan tecknare och författare av Disneyserier fick sina namn publicerade tillsammans med sina verk.