Vichy-Frankrike?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 21 augusti 2003, 23:33

D. Andersson skrev:Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Förlåt för att jag drar upp tråden, men jag fick inget svar på detta. Någon som vet nu? :)

chaser
Medlem

Inlägg av chaser » 21 augusti 2003, 23:52

Varför tog inte tyskarna områden så det fick tillgång till Frankrikes medelshavskust så de hade egna hamnar för och slapp gå genom Italien för det?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 22 augusti 2003, 09:56

Det gjorde de, i November 1942.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 augusti 2003, 10:24

D. Andersson skrev: Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Tror att Vichy var den på förväg utsedda "backuphuvudstaden" i händelse av krig. Antagligen var Vichy lättare att skydda militärt.
Den franska regeringen drog sig tillbaka dit innan Frankrike kapitulerade, så jag antar att man tyckte det var onödigt att flytta och bygga upp hela regeringsapparaten en gång till någon annanstans.
Dessutom sågs ockupationen av norra Frankrike som något temporärt, så man tänkte nog flytta tillbaka till Paris när England tvingats sluta fred med Tyskland (vilket många i slutet av 1940 trodde skulle ske snarligen).
chaser skrev:Varför tog inte tyskarna områden så det fick tillgång till Frankrikes medelshavskust så de hade egna hamnar för och slapp gå genom Italien för det?
Tyskarna hade inga trupper i Nordafrika vid den tidpunkten (eller?) och Italien hade ännu inte blivit så grundligt besegrade av britterna där.
Italien hade även inte invaderat Grekland än (oktober 1940) så Medelhavet var inte en så viktig krigsskådeplats för tyskarna.
Dessutom trodde Hitler att Franco på hans anmodan skulle gå med i kriget, erövra Gibraltar och därigenom stänga Medelhavet för britterna.

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 22 augusti 2003, 16:34

varför ockuperades Vichy tillsist då?

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 augusti 2003, 18:59

Superfinne skrev:varför ockuperades Vichy till sist då?
Det militära läget ändrades. Det var i samband med den allierade invasionen av Italien som tyskarna ockuperade Vichy-Frankrike. Tyskarna litade väl inte på att fransmännen skulle kunna hålla södra Frankrike vid en eventuell invasion. Södra Frankrike invaderades också efter D-Dagen.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 22 augusti 2003, 20:09

Nej det var för att fransmännen i nordafrika kapitulerade till amerikanska soldater.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 22 augusti 2003, 20:36

tobbe skrev:Nej det var för att fransmännen i nordafrika kapitulerade till amerikanska soldater.
OK, jag hade fel.

Skriv svar