Förlåt för att jag drar upp tråden, men jag fick inget svar på detta. Någon som vet nu?D. Andersson skrev:Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Vichy-Frankrike?
- D. Andersson
- Medlem
Tror att Vichy var den på förväg utsedda "backuphuvudstaden" i händelse av krig. Antagligen var Vichy lättare att skydda militärt.D. Andersson skrev: Varför Vichy? Staden är rätt liten och ligger mitt ute i ingenstans mellan ett bergsområde och en stor stäpp. Varför blev inte Lyon eller Marseille huvudstad?
Den franska regeringen drog sig tillbaka dit innan Frankrike kapitulerade, så jag antar att man tyckte det var onödigt att flytta och bygga upp hela regeringsapparaten en gång till någon annanstans.
Dessutom sågs ockupationen av norra Frankrike som något temporärt, så man tänkte nog flytta tillbaka till Paris när England tvingats sluta fred med Tyskland (vilket många i slutet av 1940 trodde skulle ske snarligen).
Tyskarna hade inga trupper i Nordafrika vid den tidpunkten (eller?) och Italien hade ännu inte blivit så grundligt besegrade av britterna där.chaser skrev:Varför tog inte tyskarna områden så det fick tillgång till Frankrikes medelshavskust så de hade egna hamnar för och slapp gå genom Italien för det?
Italien hade även inte invaderat Grekland än (oktober 1940) så Medelhavet var inte en så viktig krigsskådeplats för tyskarna.
Dessutom trodde Hitler att Franco på hans anmodan skulle gå med i kriget, erövra Gibraltar och därigenom stänga Medelhavet för britterna.
- Superfinne
- Medlem
- Kontakt:
Det militära läget ändrades. Det var i samband med den allierade invasionen av Italien som tyskarna ockuperade Vichy-Frankrike. Tyskarna litade väl inte på att fransmännen skulle kunna hålla södra Frankrike vid en eventuell invasion. Södra Frankrike invaderades också efter D-Dagen.Superfinne skrev:varför ockuperades Vichy till sist då?