Vikingar + horn = osant.
Vikingar + horn = osant.
I alla serier osv så avbildas alltid (jaja, inte i alla serier och inte alltid, men ni hajjar) vikingar med horn i hjälmarna. Det är väl bevisat att så inte är fallet?
Men varifrån kommer "myten" om att de hade hornbeprydda hjälmar?
Men varifrån kommer "myten" om att de hade hornbeprydda hjälmar?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Djinghis Khan
- Medlem
-
Panzerfaust
- Utsparkad
vikingar + horn = osant
Under romantiken avbildade dom väl vikingar med horn eftersom dom skulle se mer grymma och barbariska ut än va dom egentligen var.
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: vikingar + horn = osant
Ja, en annan envis vikingamyt är att dom alltid bar päls, efter legenden om bärsärkarna. Bärsärkarna och Ulfsärkarna kan ha funnits, men vikingarna i allmänhet stred inte i djurhudar som några slags grottmän.Panzerfaust skrev:Under romantiken avbildade dom väl vikingar med horn eftersom dom skulle se mer grymma och barbariska ut än va dom egentligen var.
/DK M
Måste lägga in en passus, men jag lovar att det inte för att ha en annan åsikt eller strula.
Sedan den dagen jag första gången hörde att detta var en myt, (för mig okänd sådan) har jag funderat. Den totala antalet hjälmar från vikingar hittade i Sverige borde vara rätt begränsat, jag höftar på högst ett dussin.
Av dessa kan man i princip utläsa ingenting om den tidens hjälmbruk.
Jag påstår att det är lika mycket myt att de inte använde hjälmar med horn på. Sannolikt fanns inget förbud. Och förmodligen bar de över huvud taget sällan hjälm, oftast kanske de hade nån sorts huva i läder?
Sedan den dagen jag första gången hörde att detta var en myt, (för mig okänd sådan) har jag funderat. Den totala antalet hjälmar från vikingar hittade i Sverige borde vara rätt begränsat, jag höftar på högst ett dussin.
Jag påstår att det är lika mycket myt att de inte använde hjälmar med horn på. Sannolikt fanns inget förbud. Och förmodligen bar de över huvud taget sällan hjälm, oftast kanske de hade nån sorts huva i läder?
-
Panzerfaust
- Utsparkad
vikingar + horn = osant
vikingarna kanske använde någon slags hjälm med horn vid cermonier av något slag det är svårt att veta exakt men att använda hjälm med horn i strid är ganska befängt det skulle bli alldeles för klumpigt.
Re: vikingar + horn = osant
Håller fullständigt med! Men samtidigt som Dan säger;Panzerfaust skrev:vikingarna kanske använde någon slags hjälm med horn vid cermonier av något slag det är svårt att veta exakt men att använda hjälm med horn i strid är ganska befängt det skulle bli alldeles för klumpigt.
Hjälmmaterialet från vikingatiden har ju flera gånger ebbat ut i frågan huruvida vikingar överhuvudtaget använde hjälm eller om det bara var hövdingar och liknande som gjorde det. Kanske användes läderhjälmar? Kanske i stil med korpenflyger maskerna? Vore onekligen coolt! Dessa hjälmar/masker huvor har i så fall förmultnat medan järnhjälmar klarat sig bättre plus att en järnhjälm förmodligen kan ha varit en dyr släktklenod som vårdades i generationer?Dan Koehl skrev:Måste lägga in en passus, men jag lovar att det inte för att ha en annan åsikt eller strula.
Men om en viking kunde bygga en hjälm som såg skräckinjagande/vacker ut genom att pynta den med horn utan att för den skull göra den klumpig så kanske gjorde han det? Något i stil med riddarnas crest (heter det så)
/B
I boken Vikingen (ska kolla upp förlag o.s.v men den är hos mina föräldrar.... men den är i vilket fall rätt gammal) finns en bild på en vendelhövding med bitexten att vikingarna skulle tyckt hans utrustning var förlegad och värdelös. Hjälmen som denne hövding avbildats med är prakthjälmen från grav nr1 (om jag inte minns fel ang gravnummer) En rundhjälm med glasögon typ. Vet ni vilken jag menar? Denna hjälm nämns ofta som en vanlig vikingahjälm jämte spangenhjälmarna. Finns fynd från senare tid än vendel av denna hjälmtyp?Luno skrev:jag håller med UrsusRex har med för mig att man har hittat nån hjälm från bronsåldern med horn på
Om så är bevisar ju det att modet hänger i och liksom hjälmar av denna typ fanns så fanns kanske hjälmar med horn för att bronsåldermorfar haft horn på sin hjälm?
/B[/img]
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det finns de som skulle kalla den boken "förlegad och värdelös"... Vad vet författarna om vikingarnas attityd till äldre utrustning? Dessutom avvek den inte i nämnvärd grad från vad som var "state-of-the-art" på vikingatiden: brynja, hjälm, sköld.UrsusRex skrev:I boken Vikingen (ska kolla upp förlag o.s.v men den är hos mina föräldrar.... men den är i vilket fall rätt gammal) finns en bild på en vendelhövding med bitexten att vikingarna skulle tyckt hans utrustning var förlegad och värdelös.
Om du tänker på Gjermundbyhjälmen, så ska man veta att den är den enda av sin typ som hittats, vilket gör att man ska vara försiktig med att utgå från att den var vanlig.Hjälmen som denne hövding avbildats med är prakthjälmen från grav nr1 (om jag inte minns fel ang gravnummer) En rundhjälm med glasögon typ. Vet ni vilken jag menar? Denna hjälm nämns ofta som en vanlig vikingahjälm jämte spangenhjälmarna. Finns fynd från senare tid än vendel av denna hjälmtyp?
Nu var ju bronsåldern som bekant bra mycket mer avlägsen än två generationer. Det finns inga referenser till att behornade hjälmar användes under vikingatiden, och tills motsatsen bevisats får man betrakta dem som en företeelse för hockeyfans och turistsouvenirer.Om så är bevisar ju det att modet hänger i och liksom hjälmar av denna typ fanns så fanns kanske hjälmar med horn för att bronsåldermorfar haft horn på sin hjälm?
Att den är förlegad håller jag med om men kanske inte värdelös. Gällande krigsutrustningens kvalité finns säkert flera åsikter men svärden får väl ändå sägas ha sämre hjalt och klinga? Jag frågar.... påstår inget du är expert på detta det vet jag!!!B Hellqvist skrev:Det finns de som skulle kalla den boken "förlegad och värdelös"... Vad vet författarna om vikingarnas attityd till äldre utrustning? Dessutom avvek den inte i nämnvärd grad från vad som var "state-of-the-art" på vikingatiden: brynja, hjälm, sköld.
Okey liksommed vikingarnas hjälmar i övrigt med andra ord. Jag menar "Ivar Vidfamnes hjälm" ur den näst äldsta graven vid valsgärde (heter det valsgärde?)Om du tänker på Gjermundbyhjälmen, så ska man veta att den är den enda av sin typ som hittats, vilket gör att man ska vara försiktig med att utgå från att den var vanlig.
Nä eller jo jag antar att det är så.Nu var ju bronsåldern som bekant bra mycket mer avlägsen än två generationer. Det finns inga referenser till att behornade hjälmar användes under vikingatiden, och tills motsatsen bevisats får man betrakta dem som en företeelse för hockeyfans och turistsouvenirer.
MVH
Björn Lundh
- Djinghis Khan
- Medlem
Det finns samtida avbildningar av vikingatida krigare, iförda s.k. Spangenhelm-hjälmar. En hjälm med horn skulle ha varit mycket opraktisk, då det man strävar efter i hjälmbygge är en konstruktion som tillåter motståndarens svärd att glida av en slät yta. Med horn skulle dock fienden kunna rikta sina hugg mot dessa, och vid skada av hornen skulle hjälmen kanske spricka. Eftersom man med relativ säkerhet kan spåra hornmyten som längst till romantiken, finner jag dock inga anledningar att tro att de ens kunde ha använt sig av horn.
/DK M
/DK M
Där slog du huvet på spiken! eller spiken på hjälmen...... hjälmen på huvet kanske!Djinghis Khan skrev:Det finns samtida avbildningar av vikingatida krigare, iförda s.k. Spangenhelm-hjälmar. /DK M
Avbildningar visar spangenhjälmar..... eller åtminstone vad som liknar koniska hjälmar. De kan ha varit i läder men de hade inte horn! Fan vad enkelt det kan vara..... bra Djinghis!!!!!!
/B