Vita indianer
Vita indianer
De sista vita indianerna dog i samband med Dakotaindianernas uppror någongång i mitten av 1800-talet.
De kom ifrån norr, hade blont ljust hår och blåa ögon. Efter ett tag pratade de det lokala språket. De hade en slags korsfästningsritual, de tillbad en gud som kommit på havet i en stor båt.
Kvar finns bara historier och berättelser. På tv(igår tisdag) sa de att de kallades Mandarer. Trolig färdväg från Grönland via Hudson Bay, sen någon flod ner till Dakotaområdet.
Myt eller verklighet ?
De kom ifrån norr, hade blont ljust hår och blåa ögon. Efter ett tag pratade de det lokala språket. De hade en slags korsfästningsritual, de tillbad en gud som kommit på havet i en stor båt.
Kvar finns bara historier och berättelser. På tv(igår tisdag) sa de att de kallades Mandarer. Trolig färdväg från Grönland via Hudson Bay, sen någon flod ner till Dakotaområdet.
Myt eller verklighet ?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Det finns ju tydligen uppgifter från bl.a franska missionärer om en indianstam som hade europeiska drag och som hade kännedom om kristendomen. De nordiska nybyggarna på Grönland var ju kristna och utgjorde ett eget stift. Så något måste det ju ligga i berättelserna om "vita" indianer. Men eftersom de sista Mandarerna dukande under för sjukdomar och Dakotas angrepp så återstår ju i dag bara legenden.
Mvh,
Marcus Karlsson alias tyskaorden
Mvh,
Marcus Karlsson alias tyskaorden
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Det måste finnas mängder med myter om vita indianer, läste om någon stam som skulle funnits längs Carolina kusten.
Vet inte om jag tror på nåt förrens jag får se bevis som skelett eller likande.
Mandarer har jag inte hört talas om. Menar ni inte Mandan Stammen en fredlig indianstam som genom att spänna upp sig i brösten och andra ställen med krokar, bevisade att de tålde oerhört mycket smärta så de andra stammarna lät dem vara ifred.
De gjorde inte de vita och stammen dukade under i nån för oss obetydlig sjukdom.
http://www.kodie.demon.co.uk/mandan.htm
Sonderling
Vet inte om jag tror på nåt förrens jag får se bevis som skelett eller likande.
Mandarer har jag inte hört talas om. Menar ni inte Mandan Stammen en fredlig indianstam som genom att spänna upp sig i brösten och andra ställen med krokar, bevisade att de tålde oerhört mycket smärta så de andra stammarna lät dem vara ifred.
De gjorde inte de vita och stammen dukade under i nån för oss obetydlig sjukdom.
Sonderling
Hm, det där förmenta citatet från "Chief Seattle" på sidan du hänvisar till är väl i själva verket tillkommet år 1971 och skrivet av en TV-manusförfattare . Det behöver förstås inte med nödvändighet innebära att allt på sidan är felaktigt, men det bådar ju inte gott i fråga om källkritik...sonderling skrev:http://www.kodie.demon.co.uk/mandan.htm
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Va? Var det nått citat på sidan? Det tänkte jag inte på, jag bara gjorde en snabb sökning på "Mandan indians" och vips kom det upp en hel del om dem. Så jag tog en i högen.Dilbert skrev:Hm, det där förmenta citatet från "Chief Seattle" på sidan du hänvisar till är väl i själva verket tillkommet år 1971 och skrivet av en TV-manusförfattare . Det behöver förstås inte med nödvändighet innebära att allt på sidan är felaktigt, men det bådar ju inte gott i fråga om källkritik...sonderling skrev:http://www.kodie.demon.co.uk/mandan.htm
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Who knows, det är väl att betrakta som myt. Fast jag tvivlar inte alls på att en annan viking träffade på en snygg Squaw och stannade kvar för att bruka jorden i Vinland. Och tvärtom kanske?NIBBE skrev:varifrån härstammade de vita indianerna? Finns de några kvar av dem?
Däremot vet jag att det inte var ovanligt att förlista Japaner spolades i land på Oregonskust och inlämmades i Indian stammarna där.
Nu mera finns det bara "vita" Indianer i den meningen att folk påstår att de har indianblod i ådrorna, eftersom nån avlä'gsen släkting var indian.
Ja, ungefär som varannan svensk säger att de har Vallonblod.
Sonderling
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Mandanerna
Hejsan svejsan!
Mandanerna, indianstam i North Dakota, anses av amerikanerna komma från Wales år 1170, under ledning av kung Modog! De påstod att de snackade en Welsisk dialekt under 1700-talet. De skulle ha kommit till Alabama först!
Så om dem finns det flera sagor!
MVH
bj5
Mandanerna, indianstam i North Dakota, anses av amerikanerna komma från Wales år 1170, under ledning av kung Modog! De påstod att de snackade en Welsisk dialekt under 1700-talet. De skulle ha kommit till Alabama först!
Så om dem finns det flera sagor!
MVH
bj5
- Djinghis Khan
- Medlem
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Här kan ni läsa om det.