Vita indianer

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Vita indianer

Inlägg av Widde » 16 juli 2003, 07:45

De sista vita indianerna dog i samband med Dakotaindianernas uppror någongång i mitten av 1800-talet.

De kom ifrån norr, hade blont ljust hår och blåa ögon. Efter ett tag pratade de det lokala språket. De hade en slags korsfästningsritual, de tillbad en gud som kommit på havet i en stor båt.

Kvar finns bara historier och berättelser. På tv(igår tisdag) sa de att de kallades Mandarer. Trolig färdväg från Grönland via Hudson Bay, sen någon flod ner till Dakotaområdet.

Myt eller verklighet ?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 17 juli 2003, 12:17

Det finns ju tydligen uppgifter från bl.a franska missionärer om en indianstam som hade europeiska drag och som hade kännedom om kristendomen. De nordiska nybyggarna på Grönland var ju kristna och utgjorde ett eget stift. Så något måste det ju ligga i berättelserna om "vita" indianer. Men eftersom de sista Mandarerna dukande under för sjukdomar och Dakotas angrepp så återstår ju i dag bara legenden.

Mvh,
Marcus Karlsson alias tyskaorden

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 juli 2003, 13:54

Det måste finnas mängder med myter om vita indianer, läste om någon stam som skulle funnits längs Carolina kusten.

Vet inte om jag tror på nåt förrens jag får se bevis som skelett eller likande.

Mandarer har jag inte hört talas om. Menar ni inte Mandan Stammen en fredlig indianstam som genom att spänna upp sig i brösten och andra ställen med krokar, bevisade att de tålde oerhört mycket smärta så de andra stammarna lät dem vara ifred.

De gjorde inte de vita och stammen dukade under i nån för oss obetydlig sjukdom.

:x http://www.kodie.demon.co.uk/mandan.htm

Sonderling

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 17 juli 2003, 14:21

Hm, det där förmenta citatet från "Chief Seattle" på sidan du hänvisar till är väl i själva verket tillkommet år 1971 och skrivet av en TV-manusförfattare . Det behöver förstås inte med nödvändighet innebära att allt på sidan är felaktigt, men det bådar ju inte gott i fråga om källkritik... :wink:

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 17 juli 2003, 14:24

Jag har hört samma myt ifrån Thor Heyerdahl, fast då bodde dessa vita indianer i Sydamerika.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 juli 2003, 14:36

Dilbert skrev:
Hm, det där förmenta citatet från "Chief Seattle" på sidan du hänvisar till är väl i själva verket tillkommet år 1971 och skrivet av en TV-manusförfattare . Det behöver förstås inte med nödvändighet innebära att allt på sidan är felaktigt, men det bådar ju inte gott i fråga om källkritik... :wink:
Va? Var det nått citat på sidan? Det tänkte jag inte på, jag bara gjorde en snabb sökning på "Mandan indians" och vips kom det upp en hel del om dem. Så jag tog en i högen.

Sonderling

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 17 juli 2003, 17:06

varifrån härstammade de vita indianerna? Finns de några kvar av dem?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 juli 2003, 08:07

NIBBE skrev:varifrån härstammade de vita indianerna? Finns de några kvar av dem?
Who knows, det är väl att betrakta som myt. Fast jag tvivlar inte alls på att en annan viking träffade på en snygg Squaw och stannade kvar för att bruka jorden i Vinland. Och tvärtom kanske?

Däremot vet jag att det inte var ovanligt att förlista Japaner spolades i land på Oregonskust och inlämmades i Indian stammarna där.

Nu mera finns det bara "vita" Indianer i den meningen att folk påstår att de har indianblod i ådrorna, eftersom nån avlä'gsen släkting var indian.

Ja, ungefär som varannan svensk säger att de har Vallonblod.

Sonderling

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 18 juli 2003, 15:00

Vita indianer kunde även skådas vid Boston Tea Party 1774...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 18 juli 2003, 18:52

Det här med "vita Indianer" har blivit ganska populärt på senare tid, men i de flesta fall rör det sig om myter. Om jag ska tro på att Mandanfolket hade europeiskt påbrå så får ngn forskare komma med vattentäta bevis grundade på undersökningar av deras kvarlevor.

/DK M

bigj5
Medlem

Mandanerna

Inlägg av bigj5 » 18 juli 2003, 21:51

Hejsan svejsan!

Mandanerna, indianstam i North Dakota, anses av amerikanerna komma från Wales år 1170, under ledning av kung Modog! De påstod att de snackade en Welsisk dialekt under 1700-talet. De skulle ha kommit till Alabama först!

Så om dem finns det flera sagor! :lol:

MVH
bj5

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 juli 2003, 02:51

Patrik skrev:Jag har hört samma myt ifrån Thor Heyerdahl, fast då bodde dessa vita indianer i Sydamerika.
Jan Lindblad nämner i sina böcker också vita indianer i Sydamerika; i Guyana eller Surinam tror jag.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 19 juli 2003, 16:47

Ska man tro alla myter så fanns det vita afrikaner som byggde stora Zimbabwe (rasistisk boerpropaganda). Den enda utomeuropeiska vita grupp som man känner till är ju det mystiska indoeuropeiska folket som levde i Takli-Makan området fram till 500-talet f.kr.

/DK M

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 juli 2003, 18:27

Ni kanske missat CBS 60 minutes som handlade om att man hittat en person med "vita" drag i USA som var ca 10 000 år gammalt. Fallet är nu en rättstvist då de som begravts innan Columbus kom till amerika skyddas av någon lag om gravfrid som indianerna nu har gått till rätta med.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 20 juli 2003, 18:30

Här kan ni läsa om det.
http://www.kennewick-man.com/

Skriv svar