En grundförutsättning i den mesta akademiskt "godkända" forskningen kring forntidens Norden utgår från att det center för blot som inrättades av Asagudarna under Frejs ledning gjordes i Uppsala, beläget inte långt från Birka.
- Emellertid förekommer den främsta referensen till detta "tempel" i Adam av Bremens kyrkopolitiska redogörelser för ärkebiskopdömet Hamburg-Bremen (under beteckningen Ubsola), och i Snorre Sturlassons Ynglingasaga, första delen i Heimskringla (under beteckningen Upsalum).
- Samma sak kan sägas gälla lokaliseringen av Birka till Björkön. Att det legat ett handelscenter vid Björkön står ju utom allt tvivel, men huruvida detta 'Birka' är det Birka som refereras i fråga om Ansgars mission på 800-talet tycker jag är mycket tveksamt.
All historieforskning - kanske forskning överhuvudtaget - är mycket politiskt infekterad. Olika grupper vill föra fram sina argument. Detta gäller samt och synnerligen vår forntidshistoria, där Uppsala-akademiker alltsedan 1600-talet gjort stora ansträngningar för att framhäva det svenska riket i kamp mot det danska - som faktiskt till befolkningsmängd var större än Sverige ännu i Gustav Vasas dagar.
I mer än en diskussionstråd här på Skalman kommer man osökt in på belägenheten av detta förmodade hednatempel. och jag tänkte det kanske vore av intresse att renodla den diskussionen i en särskild tråd.
[Vet inte om motsvarande diskussioner förs i annan, likvärdig tråd - har inte hittat någon dock. om så kan väl Hr. moderator flytta mig dit
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Diskussionsämne
* Var låg asarnas Ubsola?
* Var låg Ansgars Birka?
Dessa två frågor tycker jag hänger ihop eftersom man genomgående säger att Uppsala ska ligga nära Birka. Frågan är vad som i sammanhanget menas med nära, och vad som i källorna avses med centralt. Uppland/Uppsala kan ju knappast sägas ligga geografiskt centralt i ett rike som spänner från Västergötland, Finnveden, Värend, Öland(/Gotland), Östergötland samt Värmland, Närke, Södermanland, Västmanland och Uppland. Eller?
Från tidigare trådar saxar jag detta:
Min tes:
A)
(Se bl a Asagudarna, Var stod Bråvalla-slaget eller Sveariket och Götaland för närliggande trådar.)
* Eftersom det finns 74 (!) [sökning på lantmäteriet.se, kart- och ortnamnssök, term Uppsal eller min hemsida] platser i Sverige som kallas eller härleds från 'Uppsala' anser jag det mycket märkligt om en plats som vid Odin och asarnas förmodade invandring - kring år noll eller 50 f.Kr. - knappt låg över vattenytan (se landhöjning i Uppland), vid denna tid kunde anses vara den enda plats i Sueonernas hemland Svi-tjod där man kunde anlägga ett heligt blot och offerplats - 'tempel' i den naturistiska varianten, naturligtvis tror jag inte att det var ett faktiskt tempel som inretts för (av)gudadyrkan till asarnas ära.
- Inga Uppsal-platser finns norr om Uppland! kan man då säga att detta var den centala platsen?
- Snarare tror jag att det som benämns Ubsola/Upsalum representerar ett kultcentra, blotplatsen. Sådans blotplatser fanns spridda över hela den Asa-troinfluerade delen av Norden. En av dessa platser var den stora centrala platsen. (Jmf t ex sala - samla. Kan det vara något?)
- OM asarna kom hit med den nya trons utförandeformer eller tog över de existerande så bör detta ha varit i närheten av den plats där de slog sig ner.
- Genom århundradena kan denna centrala plats mycket väl ha flyttats med makten. Den kanske var lokaliserad till Gamla Uppsala/Uppsala på 1000-talet - men var fanns den under det föregående årtusendet?
* De stora högar (typ Gamla Uppsala högar) som föregick (den tvåhundra år senare följande) s k vendeltiden med sina båtgravar i Uppland, den visar tecken på att kunna liknas vid den kvinnodominerande kultur (med liknande högar) som finns från ca 200 år före Uppsala-högarna - i Hälsingland - alltså 300-400-tal! Samma typ av högar finns f ö i Norge, från 200-talet. Detta kan tyda på att befolkningen i Uppland från Vendeltiden ersatt en tidigare kultur med annan religion, handelsförbindelser och grundläggande värderingar (mindre krigiska?). Under sådana omständigheter tror jag inte samma kultcenter varit det gällande under första millenniet efter år noll.
- (Se Sveariket och götaland enligt ovan för utförligare diskussion om detta.)
B)
* Många tecken tyder på att Ansgars Birka låg på Öland, Köpingsvik. Där stämmer både Adams geografi och landbeskrivningar på ett mycket bättre sätt än vid Björkön. Men än viktigare är att det finns rester av kyrkor från 800-talet (när Ansgar fick anlagt en kyrka i "Birka") samt en domkyrkobyggnad från slutet 1000-talet/början av 1100-talet, 42 m lång (längre än Lunds domkyrka från samma tid) som skulle kunna utgöra den grund som Hamburg-Bremen (med stöd även utanför Adams skrifter, t ex Florentiner-brevet) ville lägga för missionen i Östersjön - en plats benämnd Kaupang.
Köping brändes dock (av de hämndlystna esterna?) liksom Birka på Björkön och Sigtuna, med resultat att domkyrkokapitlet flyttades till Ljunga utanför Linköping i Östergötland - och senare till Strängnäs (väl?).
Således:
1) Jag tvivlar på att de forntida/medeltida källornas Ubsola är en dedicerad plats namngiven som en ort - och om denna plats visar sig ha stått i det närmaste under vatten när dess centrala funktion ska ha uppkommit vill jag hellre tro att Ubsola som Frej ska ha inrättat sitt första blot vid låg någon annanstans än i Gamla Uppsala.
2) När sueonerna runt 1000-talet bevisligen bosatt sig kring Mälardalen kan mycket väl huvudsätet hamnat här - för då såg ju kustlinjen annorlunda ut och odlingsmarkerna var detso större, och locakande för en expanderande folkstam.
3) Om det finns möjlighet att fastställa kustlinjerna från denna tid så kan man förmodlgen också hitta andra jämförelsepunkter av intresse, t ex Snorres (med dagens kustlinje mätta) hopplösa jämförelse av Mälaren och Själland. Spontant utgör ju Vänern en väldigt mer trolig analogi för Själland. Eller (färdas norrut från Fyn....)?
4) Om vi nu skulle lyckas fastslå att Köpingsvik var det ursprungliga Birka får hela forntida Sverige en helt annan bild. Så låt oss arbeta efter den hypotesen:
Uppsala-kungarna befann sig på Öland vid början av 800-talet - sueonernas land styrdes kanske t o m härifrån i ett tidigare skede.
Min filosofi
Jag har som utgångspunkt i mina "efterforskningar" att ta alla myters angivelser om ålder, geografi, avstånd etc. på allvar - tills motsatsen kan bevisas. Istället för tvärtom... Ifall de gamla källorna kan ge en vink tror jag nämligen att övriga vetenskaper kan komplettera dessa hyopteser - istället för som brukligt låta arkeologer för sig, ortnamnsforskare för sig, religionshistoriker för sig... alla bilda sig sin uppfattning, utifrån sina premisser.
Allt i Thor Heyerdahls anda...
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
/Wilmer T
... här skiner solen...