Vilka var diserna?

Från de första stapplande stegen tills skrift och civilisationer tog över, vilket är olika länge i olika delar av världen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Vilka var diserna?

Inlägg av WilmerT » 18 juli 2003, 16:24

I tråden Sveariket och Götaland (bl a) har jag kommit in på sidospåret 'diserna'.

* Vad vet vi om dem?

- Jag hyser en idé om att diserna - som bl a omnämns som trollkunninga, spåkvinnor och barnmorskor - varit kända bärare av en äldre matriarkalisk kultur, med den kvinnliga ModerJord-gudomen som ventral utgångspunkt.

- Förmodligen därmed i likhet med Nerthus-kulten - kanske är det den forntida svenska formen av Nerthus?

- Diserna skall då, enligt min hypotes, ha varit prästinnor i denna kult, spridda över hela norden (jmf Osebergsskeppet i Norge/Viken) men i synnerhet i Sverige omnända såsom tre olika typer.
I Edda-sagaorna etc. skall man akta sig för att stöta sig med diserna - har man otur att gå iväg för fel sorts diser så kommer det att gå en illa.
Jag har utläst att det fanns tre olika typer - tyvärr kan jag inte rakt upp och ner redogöra för källorna. Saxo Grammaticus, Snorre, SämundsEdda är väl troliga kandidater.

* Jag skulle uppskatta kommentarer och källhänvisningar om någon har sådana att dela med sig av. :-)

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 25 juli 2003, 02:40

Vet inte om det var du som drog upp Inge någon annanstans? Ing,Njord,Frej?

Hur som helst kommer lite funderingar här, vet inte om det var vad du menade?

Tacitus skriver om Nerthus i Germania (förmodligen visste du det men ändå) "Redignerna, avionerna, anglerna, eudoserna, svardonerna och nuitonerna skyddas av floder och skogar. Inget mäkvärdigt kan sägas om dem utom att de dyrkar Nerthus (Terra Mater) och så beskriver han kulten. Några av dessa folkslag som hade kontakt med norden? Kanske var de diserna??? Jag vet inte ens vilka de är! Kanske Djinghiis vet? han är en hejare på gamla folkslag!

Kännedomen om Nerthus ska ha kommit via sydvästskandinavien till mälardalen i samband med att den sernangerska vintern var över (fimbulvinter?) ett par sekel innan Kristus. Enligt Ohlmarks ska tilläggas! var han fått det ifrån vet jag inte, men han nämner något om "ursvearnas första gravfält i uppland" ???????

Om man nu utgår ifrån att Nerhtus är en dis så hörs namnet i flera ortsnamn: Gydjan i Gödåker, Njärd i Nälsta,Närtuna,Närlunda,Njärdevi och Närby. Alla orter ligger i mälardalen, närke och östergötaland....... var det här Nerthuskulten/Diserna hade sitt fotfäste?

Nerthusprästen kanske är ynglingarnas kung? Inge?- Njord?-Frej?

/B

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 25 juli 2003, 10:41

UrsusRex skrev:Tacitus skriver om Nerthus i Germania [...]
Om man nu utgår ifrån att Nerhtus är en dis så hörs namnet i flera ortsnamn: Gydjan i Gödåker, Njärd i Nälsta,Närtuna,Närlunda,Njärdevi och Närby. Alla orter ligger i mälardalen, närke och östergötaland....... var det här Nerthuskulten/Diserna hade sitt fotfäste?
Se även Asarnas ursprung.

Ortsnamnslikhet är en intressant indikation - men knappast avgörande för fastställande av verkliga kopplingar.
Vet du om namnen existerar på fler ställen?

När Tacitus beskriver 'sitoner,' boende intill 'sueoner', liksom Jordanes senare 'suetidi' och 'suehans' får man ju en koppling till någon form av kvinnokult, vare sig det är ModerGudinnan eller ett kvinnligt prästerskap.

Enligt tesen som jag vill driva i Ubsola/Birka så är det ju intressant att notera ditt fynd; om sveoner (oftast översatt svear men av Snorre benämnda Sviar - alls inte nödvändigtsvis bara kopplat till dagens 'Svealand') i själva verket bebott hela gamla Götaland, upp till och med Uppland och Mälardalen (se Sveariket och Götaland), så kan man faktiskt se ytterligare indicier för att vilja betrakta Storhögarnas Uppland med deras handelsförbindelser och gravskick som någonting äldre - kanske då knutet till en "kvinnokult" - som trängs undan eller assimilieras med Vendeltidens framväxande krigarkultur, en invandrande sveonsk folkstam.

Njärd/Mjärd har kopplats till Njord med kvinno- eller fruktbarhetskulten såsom tvillinggudom. Efter Asarnas inträde tycks detta äldre gudanamn ha överförts på Frej/Freja.

Diserna är då kanske just precis dessa kvinnliga präster?
För att dementera eller stödja sådana hypoteser vore det intressant med en sammanställning av vad man egentligen vet om diserna och deras funktion.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
UrsusRex
Medlem
Inlägg: 832
Blev medlem: 14 juni 2003, 12:29
Ort: Stockholm

Inlägg av UrsusRex » 28 juli 2003, 01:15

WilmerT skrev: Diserna är då kanske just precis dessa kvinnliga präster?
För att dementera eller stödja sådana hypoteser vore det intressant med en sammanställning av vad man egentligen vet om diserna och deras funktion.

/Wilmer T
... här skiner solen...
Vad jag läst dyrkades diserna mer privat än i "öppen" kult? Jag menar att de snarare utgjorde ett vidskepligt element än ett religöst? Det kan väl tyda på att det rör sig om en äldre kult som levde kvar i folktron? Liksom asarna under kristendomen?

Disernas funktion var knuten till fruktbarhetskulten som vi redan sagt; djurens,skördens och människornas fertillitet, barnabörd t.e.x. Att vredga diserna kunde leda till olycka och till och med död.

Om man ser till asatron och då Freja som eventuellt skulle ha sitt ursprung hos dessa diser, eller?
Freja sägs ju vara den som införde sejden hos asarna och sejden är förmodligen en sydostlig-subarktisk form av schamanism (inte "lapsk") vilket återigen leder till sarmater och skyter (kanske intresantare i tråden om asarnas ursprung?). I så fall kanske även diser kan spåras dit? Vad jag förstår vet man väldigt lite om Skytisk religon men e modergudinna ska ha funnits. I norden utfördes sejden troligtvis näst intill uteslutande av kvinnor, igen en rest från en tidigare kvinnokult?

Erik Rödes saga innehåller den klassiska skildringen av sejden.

/B

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 19 augusti 2003, 12:51

Kan man inte se en koppling mellan Freja )liksom alla asar) som en överförd förkroppsligad gudinna från den urtida prästinneledda kulten?
Liksom Odin (om man nu följer hypotesen om en verklig man som invandrar) mytologiseras genom att överta den existerande kultens prästvärdighet med sina följeslagare, så får Frej/Freja överta platsen av gud/gudinna i den urgamla fruktbarhetskulten?

(Dum fråga; klar t man "kan" - fabulera står var och en fritt :-) )
Jag undrar alltså egentligen om det finns några kända/erkända tecken eller lämningar som tyder på en sådan överföring.

/Wilmer T
... här skiner solen...

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 20 augusti 2003, 08:08

Bör man inte hellre se Nerthus som en gudinna? Finns det något som gör att hon inte bör anses det?

Användarvisningsbild
WilmerT
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 9 juli 2003, 22:53
Ort: Metropolis Civitas Lund

Inlägg av WilmerT » 28 augusti 2003, 12:01

barzam skrev:Bör man inte hellre se Nerthus som en gudinna? Finns det något som gör att hon inte bör anses det?
Jo det tror jag.
Men det går väl bra ihop med hypotesen att invandrade asar utger sig för och anses vara ättlingar till - eller de riktiga - gudarna, komna från gudarnas land till den kalla Norden?

Vet inte riktigt om Nerthus just kopplats till Alferna/Vanerna i Skandinavien.
Men tanken är väl då att den äldre gudabeteckningen Nerthus/Njärd övergår i den verkliga personen och att namnet på gudinnan därmed överförs till Freja?
Skulle vara intressant att få veta om någon seriös utredning utöver rena spekulationer gjorts kring detta. :-)
har läst en bra bok Nordens gudar och myterom det av HR Ellis Davidson, men hela hennes resonemang bygger på att Asa-gudarna var just gudar och har inte reflekterat över hypotsesen att de var verkliga. inte så konstigt i och för sig - men hennes resultat blir väldigt spännande om det skulle kunna visas att asarna faktiskt har ett verkligt ursprung.

/Wilmer T
... här skiner solen...

FoxTox
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 1 oktober 2003, 17:31
Ort: Östergötland

Inlägg av FoxTox » 8 oktober 2003, 19:42

Mellan Mjölby och Boxholm (Östergötland) ligger ett Disevi.

Skriv svar