Var tyskarna värkligen så underlägnsa

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel Bratt
Medlem

Var tyskarna värkligen så underlägnsa

Inlägg av Daniel Bratt » 28 juni 2003, 21:40

jag har sett på serien "band of brothers" och på andra filmer om andra världskriget, i t.ex. band of brothers så är alltid tyskarna så underlägsna å de dör som flugor medans amerikanarna bara förlorar några av sina mannar. var de verkligen så i verkligheten eller hade tyskarna mer att säja till om än vad man ser på filmer.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 28 juni 2003, 21:56

Screaming Eagles var ett elitförband, detta bör man ha i åtanke när man ser serien.

mvh/ Daniel

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 28 juni 2003, 22:14

Vill dra en parallell till Walker Texas Ranger.... Var verkligen dom så överlägsna som i serien..? :D

Kan det inte handla lite om vem som gör filmen/serien, och vem den riktar sig till?

/Patrik

Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 28 juni 2003, 22:32

jo jag har ibland också läggt märke till det i band of Brothers, fast annars tycker jag att det är en kanon serie.
Fast på avsnittet när de är i Holland förlorar de ju stort tydligen.
Men jag tycker det är så dåligt när de möter SS soldater....de Tyska soldaterna dör ju som flugor.

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 29 juni 2003, 14:59

"band of brothers" är ju gjord i usa och det har säkert inverkat på hur många amerikaner/tyskar som dör.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 29 juni 2003, 15:04

fast dom som var där berättade ju det och var med i kriget. Och i slutet hade Tyskarna bara barn och gamlingar kvar

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 juni 2003, 17:37

Robban skrev: Men jag tycker det är så dåligt när de möter SS soldater....de Tyska soldaterna dör ju som flugor.
Jag har skrivit det innan.. det var inte bara gamla gubbar som någon annan skrev som slogs i SS utan personer direkt värvarde från Hitler Jugend tex.. jag har för mig att Winters i BoB reflekterar ganska mycket att det är en mycket ung person han skjuter första skottet mot.
Delen om Arnhem dominerar ju tyskarna vilket är mycket riktigt.. den luftburna attacken mot Arnhem var ju katastrof då 1th brittiska divisionen gick verkligen hårt åt.

Man måste ha i åtanke att tyskland var ett land som kan klassas som ett fallfärdigt korthus och den anfallade styrkan var arg och förbannad och mycket mycket revansch lysten..

Sen som någon också skrev så var 101th airborne en av de bästa divisionerna i hela andra världskriget, något de var tränade för att vara också..

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 29 juni 2003, 18:41

1) 101 var en elitdivision.
2) Tyskarn var numerärt underlägsna och i den här delen av kriget sämre tränade.
3) De allierade kunde hamra sönder tyskarna med flygplan.
4) Det är en Amerikansk krigsserie, behöver jag säga mer?

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem

Inlägg av Thomas Johansson » 29 juni 2003, 19:47

Speciellt punkt 4 är viktig 8)

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 29 juni 2003, 21:01

Jepp det är därför tyskarna "alltid" verkar springa som yra höns fram och tillbaka när amrekanarna anfaller. Hur skulle det sätt ut på TV om de var kamoflerade/gömda och låg i skydd.....

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 juni 2003, 21:06

jag tycker inte de yrar så mycket i BoB..men visst yrar dom
den scen som verkligen verkar uppröra alla är den då amerikanerna stormar över fältet och sen skjuter måltavla på ett nyvaket ss kompani. Det har ju verkligen hänt.. gubbarna som var med i BoB har ju inte suttit och ljugit ihop en massa för författaren..

sen är det ju alltid överreklamerat..

Karl Bruno
Medlem

Inlägg av Karl Bruno » 29 juni 2003, 21:12

Robban skrev: Fast på avsnittet när de är i Holland förlorar de ju stort tydligen.
Själva operationen var ju som bekant ett stort fiasko för de allierade, men Screaming Eagles gjorde väl vad de skulle?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 29 juni 2003, 21:14

Som påpekats tidigare så var det inte mycket bevänt ens med SS vid slutet av kriget.
Den tyska utbildningsapparaten var totalt överbelastad och man hade ju använt utbildningspersonal från stridsskolorna för att sätta upp stridsgrupper (som vid Paderborn och Senne. Källa: Slaget om Ruhr. C Whiting.) respektive "nya" SS-Divisioner. ("Niebelungen" och "Böhmen-Mähren" Källa: Waffen-SS asfaltssoldarena. J.Keegan).
Dessutom har jag för mig att Clauzewitz och Scharnhorst-divisionerna bestod av officersaspiranter och utbildningspersonal till stor del med.

Detta kan knappast haft nyttig inverkan på truppkvalitet i övriga förband. Särskilt inte när man glatt skyfflade in tveksamt motiverade Volksdeutsche, avdankad Luftwaffe- och Kriegsmarinepersonal för att agera infanteri.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 29 juni 2003, 21:52

BoB diskuteras i ett gäng andra trådar. Se följande post för länkar: viewtopic.php?t=6848

Hlidsjalf
Medlem

Inlägg av Hlidsjalf » 29 juni 2003, 22:44

Det har ju verkligen hänt.. gubbarna som var med i BoB har ju inte suttit och ljugit ihop en massa för författaren..
Nja, det ska man nog inte vara så säker på. Blåljugit har de nog inte gjort, men de har säkerligen överdrivit och ändrat i historien för att ställa sig själva i bättre dager.

Skriv svar