Var tyskarna värkligen så underlägnsa
- Daniel Bratt
- Medlem
Var tyskarna värkligen så underlägnsa
jag har sett på serien "band of brothers" och på andra filmer om andra världskriget, i t.ex. band of brothers så är alltid tyskarna så underlägsna å de dör som flugor medans amerikanarna bara förlorar några av sina mannar. var de verkligen så i verkligheten eller hade tyskarna mer att säja till om än vad man ser på filmer.
- Wolfblitzer
- Medlem
Jag har skrivit det innan.. det var inte bara gamla gubbar som någon annan skrev som slogs i SS utan personer direkt värvarde från Hitler Jugend tex.. jag har för mig att Winters i BoB reflekterar ganska mycket att det är en mycket ung person han skjuter första skottet mot.Robban skrev: Men jag tycker det är så dåligt när de möter SS soldater....de Tyska soldaterna dör ju som flugor.
Delen om Arnhem dominerar ju tyskarna vilket är mycket riktigt.. den luftburna attacken mot Arnhem var ju katastrof då 1th brittiska divisionen gick verkligen hårt åt.
Man måste ha i åtanke att tyskland var ett land som kan klassas som ett fallfärdigt korthus och den anfallade styrkan var arg och förbannad och mycket mycket revansch lysten..
Sen som någon också skrev så var 101th airborne en av de bästa divisionerna i hela andra världskriget, något de var tränade för att vara också..
- Thomas Johansson
- Medlem
jag tycker inte de yrar så mycket i BoB..men visst yrar dom
den scen som verkligen verkar uppröra alla är den då amerikanerna stormar över fältet och sen skjuter måltavla på ett nyvaket ss kompani. Det har ju verkligen hänt.. gubbarna som var med i BoB har ju inte suttit och ljugit ihop en massa för författaren..
sen är det ju alltid överreklamerat..
den scen som verkligen verkar uppröra alla är den då amerikanerna stormar över fältet och sen skjuter måltavla på ett nyvaket ss kompani. Det har ju verkligen hänt.. gubbarna som var med i BoB har ju inte suttit och ljugit ihop en massa för författaren..
sen är det ju alltid överreklamerat..
-
Karl Bruno
- Medlem
Som påpekats tidigare så var det inte mycket bevänt ens med SS vid slutet av kriget.
Den tyska utbildningsapparaten var totalt överbelastad och man hade ju använt utbildningspersonal från stridsskolorna för att sätta upp stridsgrupper (som vid Paderborn och Senne. Källa: Slaget om Ruhr. C Whiting.) respektive "nya" SS-Divisioner. ("Niebelungen" och "Böhmen-Mähren" Källa: Waffen-SS asfaltssoldarena. J.Keegan).
Dessutom har jag för mig att Clauzewitz och Scharnhorst-divisionerna bestod av officersaspiranter och utbildningspersonal till stor del med.
Detta kan knappast haft nyttig inverkan på truppkvalitet i övriga förband. Särskilt inte när man glatt skyfflade in tveksamt motiverade Volksdeutsche, avdankad Luftwaffe- och Kriegsmarinepersonal för att agera infanteri.
Den tyska utbildningsapparaten var totalt överbelastad och man hade ju använt utbildningspersonal från stridsskolorna för att sätta upp stridsgrupper (som vid Paderborn och Senne. Källa: Slaget om Ruhr. C Whiting.) respektive "nya" SS-Divisioner. ("Niebelungen" och "Böhmen-Mähren" Källa: Waffen-SS asfaltssoldarena. J.Keegan).
Dessutom har jag för mig att Clauzewitz och Scharnhorst-divisionerna bestod av officersaspiranter och utbildningspersonal till stor del med.
Detta kan knappast haft nyttig inverkan på truppkvalitet i övriga förband. Särskilt inte när man glatt skyfflade in tveksamt motiverade Volksdeutsche, avdankad Luftwaffe- och Kriegsmarinepersonal för att agera infanteri.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
BoB diskuteras i ett gäng andra trådar. Se följande post för länkar: viewtopic.php?t=6848