Danmark

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Danmark

Inlägg av wreezig » 29 maj 2003, 19:59

Stämmer det att Danmark är en av dom äldsta statsbildningarna i världen och hur gammalt är det isåfall?
Hur skapades landet och av vilka , alltså var det germaner eller annat.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 29 maj 2003, 21:56

Enligt legenderna skapades Danmark av att Harald Blåtand på 900-talet som besegrade hövdingarna i Östdanmark, Slesvig och Jylland, dvs enade landet.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 30 maj 2003, 20:06

Har ingen styrkande källuppgift kring detta, men namnändelsen "mark" i Danmark anger att det skulle vara från Karl den stores tid, alltså 800-talet, men om så är fallet, så ingick ju vid denna tid inte inte de olika delarna som beskrivs ovan.

Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 30 maj 2003, 23:24

Enligt en teori från NationalEncyklopedien skulle ordet dan komma från "göingarnas folk", dvs folket danerna skulle ha varit ett folk från Göingebygden som sedan skulle ha sökt sig ner mot kusten och senare längs det danska öriket, från Jylland i väst till Blekinge i öst. Vet ej om dessa uppgifter stämmer.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 31 maj 2003, 00:27

Jordanes nämner Dani, "quamvis et Dani, ex ipsorum stirpe progressi" i Goternas ursprung, och de kallas nog redan under folkvandringstid för Daner.

Vad däremot deras rike heter före 800? Danaväldet?

Flera kungar påstås vara omnämnda i frankiska riksannaler mellan 700 och 800, som kungar av Danmark, men hur skrivs då Danmark?

Scania.org skriver för övrigt på http://www.scania.org/ssf/human/lang/0528helm.htm att Skåne vid år 800 införlivades med det danska riket vilket enligt dem då rimligen borde ha existerat?

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 31 maj 2003, 00:38

Ereyk skrev:Enligt legenderna skapades Danmark av att Harald Blåtand på 900-talet som besegrade hövdingarna i Östdanmark, Slesvig och Jylland, dvs enade landet.
Enligt legenden härstammar danerna från svearna. De skulle ha vandrat söderut och tagit Danmark i besittning omkring år 500. Ett enat Dansk rike uppstod omkring år 800. Men det föll snabbt sönder och det var först under andra halvan av 900-talet som Harald Blåtand enade landet permanent.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 31 maj 2003, 10:47

Ereyk: Enligt en teori från NationalEncyklopedien skulle ordet dan komma från "göingarnas folk", dvs folket danerna skulle ha varit ett folk från Göingebygden som sedan skulle ha sökt sig ner mot kusten och senare längs det danska öriket, från Jylland i väst till Blekinge i öst. Vet ej om dessa uppgifter stämmer.
Var står detta i NE? Jag kan inte hitta det.
Dan Koehl: Har ingen styrkande källuppgift kring detta, men namnändelsen "mark" i Danmark anger att det skulle vara från Karl den stores tid, alltså 800-talet, men om så är fallet, så ingick ju vid denna tid inte inte de olika delarna som beskrivs ovan.
Mark (urbesläktat med lat. margo och med marginal) är ett (germanskt) lånord i franskan. Det hade från början betydelsen (i germanska språk) 'gräns(-skog)'. Danmark är alltså 'danernas gräns (mot sydligare germanfolk: saxare, friser m.fl)' och syftade på en antingen naturlig gränsskog (Eddans, t.ex. i Völundarkvíða Járnvið 'järnskogen'?) eller en byggd befästningsvall.

Dan- kan också syfta på sumpmark, som i t.ex. Danmarks socken (Uppland) som ligger mellan två uppländska folkland, alltså: 'sumpig gräns(-skog)'.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 maj 2003, 21:17

barzam skrev:[...]eller en byggd befästningsvall.
Vilket det väl också fanns längs gränsen mot nuvarande Tyskland om jag inte missminner mig helt fel.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 1 juni 2003, 00:33

Jo Danevirke kallades den väl.

Och jag tror det är helt riktigt att mark och marker var gränsland kanske beklädda med skog, men har envist en känsla att just i fallet Danmark har Karl den storesadministrativa namngivande på gränser för det Frankiska riket spelat stor roll för namnet, och mindre Danmarks gränser. (Jämför Östmark)

Önskar jag hade nån källa på det...

Carolus XII
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 1 juni 2003, 11:35
Ort: Haninge, handen.

Inlägg av Carolus XII » 4 juni 2003, 12:12

Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Schleswig-Holsteinska frågan

Inlägg av Dan Koehl » 4 juni 2003, 15:07


Ereyk
Utsparkad
Inlägg: 358
Blev medlem: 5 maj 2003, 22:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 7 juni 2003, 14:09

Oops, var ute och svamlade igen ser jag....

Jag läste inte om det i NE, utan från en gammal bok från 1800-talet om en dansk professor som hade kommit fram till att danerna skulle ha utvandrat från Göingetrakten kring år 500. Idag bedöms inte teorin som speciellt sannolik av seriösa forskare. My mistake...

Användarvisningsbild
Juten
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 1 juni 2004, 18:45
Ort: Roskilde

Inlägg av Juten » 23 juni 2004, 17:48

Carolus XII skrev:Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde
de har allesmmen et eller andet med hinanden at gøre..

hvad så med de asiatiske dynastier??

Danevirkes hovedvold blev opført ca. 725 e.kr., den sidste, Kovirke-volden i år 1000.
Dækker en ca. 14 km bred Landstrækning, men de forskellige afsnit består af ca. 30 km volde.
blev ombygget i 1861 som et skanseværk mod tyskerne(det virkede dog ikke og Holsten, Slesvig og lauenborg blev afstået så grænsen gik til Kongeåen..
Tyskerne forstærkede den yderligere i 1945 mod et britisk panserangreb fra Jylland.

Användarvisningsbild
Christian von Habsburg
Medlem
Inlägg: 67
Blev medlem: 3 juni 2004, 22:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian von Habsburg » 15 juli 2004, 10:21

Carolus XII skrev:Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde
Världens äldsta monarki är den japanska. Samma dynasti har härskat i landet sedan kristi tid.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 15 juli 2004, 12:20

Christian von Habsburg skrev:
Carolus XII skrev:Det är världens äldsta monarki, mer vet jag inte :oops:

//Fredde
Världens äldsta monarki är den japanska. Samma dynasti har härskat i landet sedan kristi tid.
...Är en populär myt som kejsarhuset själva har omhuldat genom historien, utan problem eftersom kejsarhuset självt skrivit sin historia och kunnat uppmåla en obruten kedja. Det är problematiskt att detta fortgår i Japan:
http://www.linkclub.or.jp/~teppei-y/taw ... /eigo.html

Mvh -Dan

Skriv svar