Kommunismens syn på krig
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Kommunismens syn på krig
Jag gör som så att jag uppmanar er att diskutera rätt sak i rätt tråd. Små utvikningar accepteras men nu har ni hållt på för länge ot.
Vi befinner oss i en process av det ryska imperiets kollaps som började med inre sönderfall 1905 och sönderfall av imperiet 1917, med Stalins försök till återerövring från 1939, och sönderfall igen 31.12.1991, med Putins försök till återtag i Tjetjenien, Georgien och Ukraina, som nu befinner sig i ett aktivt skede igen.a81 skrev: ↑18 september 2024, 22:07Väst kommer aldrig att acceptera att Ryssland formellt annekterar delar av Ukraina. Ryssland kommer å andra sidan aldrig återlämna t.ex. Krim till Ukraina, så länge något slag stabilt Ryssland finns kvar. Kollapsar Ryssland som Sovjetunionen 1991 kan det givetvis bli ett annat läge, men då kommer sannolikt även andra delar av Ryssland förklara sig självständiga, o.s.v.
Nästa steg är ett sönderfall igen.
på bilden här är perspektivet för kort

-------
Vad sedan har att göra med rubriken är ju något som man kan diskutera. Det som alltid stämmer i s.k. kommunism, är att påståenden om verkligheten och verkligheten finns i olika universum. Att dra slutsatser från Internationalens text eller kommunistkryféers tal har sällsynt lite att göra med den verklighet som finns.
Det som alltid stämmer i s.k kommunism är påståendet att verkligheten existerar oavsett vad vi tycker och tänker om den 
Är det folk som missat att Ryssland har ett högerextremt styre sen länge?
Och om det är nåt som alltid har förenat högerextremister så är det att dom gillar krig.
De "kommunister" som tror på Lenins imperialismteorier(Det absolut mest lustiga där, är iden att kapitalismen skulle ha ett högsta stadie), har ofta en extremt märklig syn på bla krig och stater. Stick i stäv med "det stats- och klasslösa samhället" och "Proletärer i alla länder, förena er", så stödjer man diktaturer och folkmördare, och motsätter sig internationell solidaritet i form av interventioner för att stoppa folkmord osv, ibland motsätter man sig även stöd till opposition även om den är vänster. En diktator är alltid borgarklass. Liknande syn kan man hitta hos tredje positionister och liknande fascister, som glatt stödjer marxistiska gerillor ur nåt slags nationalist/etnicitets perspektiv. Detta leder till diverse märkliga ställningstaganden kring krig. Som i princip aldrig utgår från att diktatur alltid är sämre än demokrati för arbetarklassen.
Och om det är nåt som alltid har förenat högerextremister så är det att dom gillar krig.
De "kommunister" som tror på Lenins imperialismteorier(Det absolut mest lustiga där, är iden att kapitalismen skulle ha ett högsta stadie), har ofta en extremt märklig syn på bla krig och stater. Stick i stäv med "det stats- och klasslösa samhället" och "Proletärer i alla länder, förena er", så stödjer man diktaturer och folkmördare, och motsätter sig internationell solidaritet i form av interventioner för att stoppa folkmord osv, ibland motsätter man sig även stöd till opposition även om den är vänster. En diktator är alltid borgarklass. Liknande syn kan man hitta hos tredje positionister och liknande fascister, som glatt stödjer marxistiska gerillor ur nåt slags nationalist/etnicitets perspektiv. Detta leder till diverse märkliga ställningstaganden kring krig. Som i princip aldrig utgår från att diktatur alltid är sämre än demokrati för arbetarklassen.
Det där blev lite rörigt. Bäst att ta det s a s direkt från hästens mun.loop skrev: ↑22 september 2024, 02:24Är det folk som missat att Ryssland har ett högerextremt styre sen länge?
https://marxist.se/lenin-om-krig-imperi ... -pacifism/
Som sagt är det oroande få som i offentligheten pläderar för förhandlingar om fred. Detta TROTS att parterna i ett krig enligt FN stadgan har en skyldighet att ta vara på alla tillfällen till ett stopp för krigshandlingarna.
Och enligt EU s portalparagraf är strävan efter fred ett stående imperativ.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Det är väl där som kriget kommer in i ekvationen. När den ena parten säger nej till fred uppstår krig. Jag tänker till exempel på dagen D, där ingen ville ha en fred på Nazisternas villkor. Frånsett nazisterna, alltså ...
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Hur diskuterar man i vänsterkretsar det ständiga och uppenbara ljugandet från ryska statens talesmän?
Ungefär såhär. "Putin ljuger". Men man diskuterar inte kriget i Ukraina löpande utan främst när det sker politiska förändringar. Har man dag 1 sagt "Det är fel av ryssland att invadera ukraina" behöver man inte säga det dag 18, dag85, dag100, dag 252 osv.
Ytterligare en fråga. Mainstream vänster, om det nu finns någon sådan, fördömer Putains invasion. Rätt? Däremot verkar det för mitt otränade öga som att tokvänstern (liksom tokhögern) tycker att den är helt OK. Rätt? Be mig inte definiera 'tok' men jag hoppas du förstår vad jag syftar på.
Sedan så borde vi någonstans definiera kommunism och klargöra skillnaden eller bristen på skillnad mellan Ryssland och CCCP.
MVH
Hans
Sedan så borde vi någonstans definiera kommunism och klargöra skillnaden eller bristen på skillnad mellan Ryssland och CCCP.
MVH
Hans
Tokvänstern, med vilken jag antar du menar saker som diverse bokstavsprojekt, i Sverige är i stort sett enat i att rysslands invasion är fel.
I Europa är det lite större stöd för ryskt agerande. Varför vet jag inte riktigt men jag skulle tro det har att göra med hur Europa överlag har behandlat kommunister genom historien. Lite hämnd-känsla.
men tex BSW i tyskland är inte pro-ryssland, de är anti-kriget. Det är skillnad på det, om man inte helhjärtat stödjer ereps definition att alla som pratar om fred i Ukraina är fascistvurmare, och jag tror det är viktigt att man inte hamnar i enkla binära ställningstaganden.
Det går att vara emot kriget, emot invasioner, stöd åt folkrätten etc samtidigt som man är emot att tex skicka vapen och pengar till Ukraina.
I sverige, och europa just nu, är det vädligt tydligt att det starkaste stödet till rysk politik kommer från högerkanten. Både från radikala och moderata högerpartier, inne och utanför parlamenten osv.
eftersom vi är inne på mitt parti lite så länkar jag lite texter som skrivits om kriget. De är relevanta dels för din fråga men också för trådens övergripande fråga, samt så får loop lite tillfälle att bidra med anarkistisk kritik av det jag länkar . så blir alla nöjda
https://kommunisterna.org/nyheter/2022/ ... erialismen
https://kommunisterna.org/nyheter/2023/ ... -undergang
https://kommunisterna.org/nyheter/2022/ ... ll-ukraina
I Europa är det lite större stöd för ryskt agerande. Varför vet jag inte riktigt men jag skulle tro det har att göra med hur Europa överlag har behandlat kommunister genom historien. Lite hämnd-känsla.
men tex BSW i tyskland är inte pro-ryssland, de är anti-kriget. Det är skillnad på det, om man inte helhjärtat stödjer ereps definition att alla som pratar om fred i Ukraina är fascistvurmare, och jag tror det är viktigt att man inte hamnar i enkla binära ställningstaganden.
Det går att vara emot kriget, emot invasioner, stöd åt folkrätten etc samtidigt som man är emot att tex skicka vapen och pengar till Ukraina.
I sverige, och europa just nu, är det vädligt tydligt att det starkaste stödet till rysk politik kommer från högerkanten. Både från radikala och moderata högerpartier, inne och utanför parlamenten osv.
eftersom vi är inne på mitt parti lite så länkar jag lite texter som skrivits om kriget. De är relevanta dels för din fråga men också för trådens övergripande fråga, samt så får loop lite tillfälle att bidra med anarkistisk kritik av det jag länkar . så blir alla nöjda
https://kommunisterna.org/nyheter/2022/ ... erialismen
https://kommunisterna.org/nyheter/2023/ ... -undergang
https://kommunisterna.org/nyheter/2022/ ... ll-ukraina
Senast redigerad av 1 Davian, redigerad totalt 23 gånger.
Tja. Vad diverse länder säger om saker ger jag blanka fan i, och det är väl en rätt allmän anarkistisk syn. Diktaturer ska krossas, inte lyssnas på. Diktatur drabbar alltid arbetarklassen värst.
Att det är högerextremister som strider för Ukraina är självklart, att dom är färre än på ryska sidan är lika självklart. Så att prata om det är enbart trams och nån slags öppning för putinister i praktiken.
Och tjatet om USA och imperialismen är bara icke-materialistiskt. Det är en väldigt svartvit och märklig analys av kapitalismen.
Detta är mest fascinerande. Och här finns ingen materialism, bara ett försvar av Freden i Brest-Litovsk. Och redan här kan man se "imperialism" inte används i nån form av analys, utan enbart för att försvara Sovjetunionen. Väldigt praktiskt att ha nåt som liknar femte kolonnare(Antiimperialister) i beredskap här och där. Det har se utvecklats till att det mesta som handlar om "antiimperialism" går ut på att försvara diktaturer och dårar. I fallet Israel så vet jag inte riktigt vad man är ute efter. Att ersätta ett knasland med deras värre grannar(Mellanösterdemokratin Cypern undantagen. Men jag antar att det finns nån absurd analys av Cypern som grundar sig på den brittiska närvaron osv) , är knappast nåt som kommer att gynna arbetarklassen. Och man brukar alltid hoppa över vissa detaljer, som att sionister och andra judar etablerade sig genom markköp under 60-70år innan 1948(Det var alltså lokala säljare), att Gaza ockuperades av Egypten och Västbanken av Jordanien innan sexdagarskriget.
Att det är högerextremister som strider för Ukraina är självklart, att dom är färre än på ryska sidan är lika självklart. Så att prata om det är enbart trams och nån slags öppning för putinister i praktiken.
Och tjatet om USA och imperialismen är bara icke-materialistiskt. Det är en väldigt svartvit och märklig analys av kapitalismen.
Detta är mest fascinerande. Och här finns ingen materialism, bara ett försvar av Freden i Brest-Litovsk. Och redan här kan man se "imperialism" inte används i nån form av analys, utan enbart för att försvara Sovjetunionen. Väldigt praktiskt att ha nåt som liknar femte kolonnare(Antiimperialister) i beredskap här och där. Det har se utvecklats till att det mesta som handlar om "antiimperialism" går ut på att försvara diktaturer och dårar. I fallet Israel så vet jag inte riktigt vad man är ute efter. Att ersätta ett knasland med deras värre grannar(Mellanösterdemokratin Cypern undantagen. Men jag antar att det finns nån absurd analys av Cypern som grundar sig på den brittiska närvaron osv) , är knappast nåt som kommer att gynna arbetarklassen. Och man brukar alltid hoppa över vissa detaljer, som att sionister och andra judar etablerade sig genom markköp under 60-70år innan 1948(Det var alltså lokala säljare), att Gaza ockuperades av Egypten och Västbanken av Jordanien innan sexdagarskriget.
Du kan väl gissa hur vi anarkister och närstående ser på statsmäns förhållande till sanningenMarkus Holst skrev: ↑23 september 2024, 16:52Hur diskuterar man i vänsterkretsar det ständiga och uppenbara ljugandet från ryska statens talesmän?
Som att det inte utgör något unikum i politiken.Det är ett krasst konstaterande som iofs inte behöver grundas på en materialistiska historieuppfattningMarkus Holst skrev: ↑23 september 2024, 16:52Hur diskuterar man i vänsterkretsar det ständiga och uppenbara ljugandet från ryska statens talesmän?
En fråga till dig: genom vilka kanaler brukar du ta del av ryska politikers budskap? Det är väl inte så ofta de intervjuas i våra medier.
Re: Ukraina
Ukraina har visst en fascistvurmande president.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr ... dium=share