Kommunismens syn på krig

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Davian
Medlem

Re: Kommunismens syn på krig

Inlägg av Davian » 9 september 2024, 09:50

Extremvänstern i Finland har en annan syn på finska staten än extremvänstern i Sverige har på svenska staten.

Att bli förföljd och dödad och torterad av folket som blir staten har en tendens till att rasera förtroende och tillit parterna emellan. I Sverige har vi kommunister bara blivit vräkta, satta i fångläger, bli av med jobben, fått våra tidningar sprängda av polisen, blivit olagligt övervakade osv. Inte riktigt lika illa som kommunisterna i Finland hade det.

För övrigt är V inte extremvänster dock utan mer likt SDP än de är mitt parti. Så jag tror man får mer relevanta jämförelser länderna emellan om man tittar på regeringarna och parlamenten istället.

Jag tror att Finland generellt är mer anti-Ryssland oavsett ideologisk hemvist, men jag tror också det kommer vara högerpartierna där som kommer vilja dra ner på stödet i framtiden.

Det är inte riktigt lika illa så i Sverige har vänstern en mer positiv syn på staten.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 9 september 2024, 09:55

Davian skrev:
4 september 2024, 13:02
För att återgå till krig.

Krig = dåligt om det missgynnar arbetarklassen.
Krig = bra om det gynnar arbetarklassen.

Allt som gynnar arbetarklassen är bra, allt som missgynnar är dåligt. Oavsett vad det handlar om.

Ironiskt nog har de krig där kommunistiska ideologin varit drivande sällan gynnat arbetsklassen på lång sikt.

Precis som med de krig där högerextrema ideologier varit drivande, har vänstersegrar lett till förtryck och elände för det stora flertalet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 september 2024, 22:54

FredH skrev:
6 september 2024, 12:19
Davian skrev:
5 september 2024, 19:44
Så om säg nästa amerikanske eller tyska eller franska president börjar prata om fredsförhandling med Ryssland är det en fascistvurmare?

Det kommer bli intressant att se hur den hållningen åldras.
Det beror väl på vilka ingångsvärden en sådan förhandling har och vad som blir resultatet av dem. Alla krig slutar oftast i någon typ av förhandling. Även en vilkorslös kapitualtion är på något sätt en förhandling.

Så, om fredförhandlingarna utgår från Rysslands fredsinitiativ blir det svårt att komma hem till respektive västland och vara nöjd. Men om fredsinitiativet innebär återgång till tidigare gränser inklusive Krim, då är nog känslan annorlunda.

En fred på Rysslands vilkor är en fred som enbart är en paus, lite som Versailfreden 1918. Då kommer det att bli en fortsättning på något sätt, kanske inte i Ukraina men på annan plats Ryssland finner det lämpligt och intressant.
Nutida konflikter av den här typen avslutas väl ofta(st?) inte med ett fredsavtal, utan stannar antingen av eller så kollapsar angriparen. Frågan är hur Ukraina och Ryssland skulle kunna kompromissa? Min känsla är därför att det antingen blir en rysk kollaps eller en fryst konflikt (jfr Cypern, Korea, etc.).

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 12 september 2024, 16:00

Davian skrev:
9 september 2024, 09:50

Det är inte riktigt lika illa så i Sverige har vänstern en mer positiv syn på staten.
Illa i Finland? :?:

I Finland finns ingen organiserad opinion för stöd för den olagliga fascistiska ryska invasionen av Ukraina som pågått sedab 2014, utom en invandrade ryssars förening vilka är totala putinister. De får knappt ett hundratal på sitt största evenemand en gång per år.

Sedan har vi extremvänster och extremhöger, som vill ha "fred". En del av extremvänstern verkar inom Vänsterförbundet. De har en av dessa "fredsvänner" som kom in som ersättare för Li Andersson, då hon valdes till Europaparlamentet. Något folkligt stöd har dessa tomtar inte.

Fånig eftersläng bortplockad. Kom ihåg att på Skalman kramar vi varandra!

Davian
Medlem

Re: Ukraina

Inlägg av Davian » 12 september 2024, 22:32

erep skrev:
5 september 2024, 17:35
Davian skrev:
5 september 2024, 06:54

Vänstern vurmar inte för Ryssland. I Sverige finns ingen vänster, oavsett form, som vurmar för dom.
Att påstå att man skall förhandla för att få fred med fascistiska Ryssland som anfallit Ukraina med kolonialistmotiv är att vurma för fascistiska Ryssland.

Det var synd att Tyskland bara några dagar efter ditt inlägg nu leds av en fascistvurmare. Det kommer bli bra mycket svårare nu att motivera tyska medborgare att betala pengar till Ukraina när deras ledare vurmar för fascistiska Ryssland.

https://www.euronews.com/my-europe/2024 ... ude-russia

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 13 september 2024, 09:26

Davian skrev:
12 september 2024, 22:32

Det var synd att Tyskland bara några dagar efter ditt inlägg nu leds av en fascistvurmare. Det kommer bli bra mycket svårare nu att motivera tyska medborgare att betala pengar till Ukraina när deras ledare vurmar för fascistiska Ryssland.

https://www.euronews.com/my-europe/2024 ... ude-russia
Har det hänt något i Tyskland som ingen annan än Davian känner till?

Mig veterligen tillhör Olaf Scholz Socialdemokratiska partiet (SPD), som har en center-vänster inriktning.

Bara som basfakta: SPD är ett av Tysklands största politiska partier och har traditionellt stått för social rättvisa, starkt socialt skyddsnät, och arbetarens rättigheter, samtidigt som de förespråkar en marknadsekonomi.
Scholz själv har visserligen haft en mer pragmatisk och ibland mer mittenorienterad politik än andra delar av partiet, särskilt inom ekonomiska frågor. Under hans ledarskap har SPD arbetat för en balanserad blandning av sociala reformer och ekonomisk stabilitet. Men, beroende på synvinkel, vänster dock. Ingen "facistvurmare".

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 13 september 2024, 15:40

Nej. Det är erep som hävdar att den som pratar om fred med Ryssland vurmar för rysk fascism. Dvs en fascistvurmare.

Det ser du om du läser kommentarerna du har citerat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 september 2024, 23:18

Davian skrev:
13 september 2024, 15:40
Nej. Det är erep som hävdar att den som pratar om fred med Ryssland vurmar för rysk fascism. Dvs en fascistvurmare.

Men hur skulle man få slut på kriget på annat sätt än att:

1. Putins Ryssland kollapsar och Ukraina får tillbaka hela Ukraina inklusive Krim (2014 års gränser).

Eller...

2. Konflikten i Ukraina fryser (jfr t.ex. Cypern) samtidigt som relationen mellan Väst och Ryssland blir något mer normaliserad, typ att Väst vidhåller att Krim och Donbass egentligen tillhör Ukraina, men i praktiken accepterar att de kontrolleras av Ryssland.

1 verkar inte vara på gång, inte i nuläget i alla fall, och 2 tror jag inte är aktuellt så länge Ryssland kontrollerar så mycket av Ukraina. Hade Ukraina lyckats ta tillbaka mer områden och liksom Ryssland bara barrikaderat sig i de mest ryskvänliga områdena i Ukraina hade kanske läget varit annorlunda.
Senast redigerad av 3 a81, redigerad totalt 17 gång.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 18 september 2024, 08:59

a81 skrev:
17 september 2024, 23:18
Davian skrev:

1. Putins Ryssland kollapsar och Ukraina får tillbaka hela Ukraina inklusive Krim (2014 års gränser).

Eller...

2. Konflikten i Ukraina fryser (jfr t.ex. Cypern) samtidigt som relationen mellan Väst och Ryssland blir något mer normaliserad, typ att Väst vidhåller att Krim och Donbass egentligen tillhör Ukraina, men i praktiken accepterar att de kontrolleras av Ryssland.

1 verkar inte vara på gång, inte i nuläget i alla fall, och 2 tror jag inte är aktuellt så länge Ryssland kontrollerar så mycket av Ukraina. Hade Ukraina lyckats ta tillbaka mer områden och liksom Ryssland bara barrikaderat sig i de mest ryskvänliga områdena i Ukraina hade kanske läget varit annorlunda.
Alla krig slutar med förhandling. Är man lite mer clausewitsk av sig skulle man ju kunna säga att krig handlar om att få ett bättre förhandlingsläge.

Personligen tror jag fortfarande att inget land kommer vinna kriget. Väst gör precis så mycket att Ryssland inte kan vinna, men så lite att Ukraina inte kan vinna.

Om inte det politiska läget i EU eller USA förändras särskilt mycket kommer nog konflikten bli en 2:a.

Om Tyskland fortsätter vara fascistvurmande enligt ereps definition, och USA hakar på den trenden i vinter, då kommer det nog bli en 3:a. Då vinner Ryssland till slut utan att kollapsa.

Självklart kan Ryssland kollapsa men jag tror inte de gör det eftersom stödet för Ryssland ökar globalt sett. (Eller, stödet för väst minskar är väl mer korrekt)

Det största hotet mot Ukrainas vinst just nu är västvärldens stöd till Israel. Det har börjat förändras den globala geopolitiska ordningen och fler och fler vänder sig till kina och Ryssland nu av de vi kallade ”tredje världen.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 18 september 2024, 09:30

Davian skrev:
18 september 2024, 09:02
cats skrev:
18 september 2024, 08:50
Markus Holst skrev:
17 september 2024, 23:21
Vilket casus belli fanns det 2008 för Ryssland att gå in i Georgien?
Förstår inte vad det hade med kommunism att göra

Mm, kommunismen försvann -91. För oss politiska rävar brukar man tänka att kommunismen försvann på 80-talet redan.

Alla förklaringsmodeller baserat på kommunism kring ryskt agerande på 2000-talet är inte värda att fundera över ens.

Med tanke på hur Putin för sig bör vi nog titta mer på tsarsamhället eller brittiska imperiet för mer relevanta jämförelser.
Tadaa. En gång är Davian och jag helt överens. Borde flyttas till firartråden :lol:

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 18 september 2024, 09:54

Kommunism, dvs Marx, Lenin plus kominterntraditionen är notoriskt antimilitaristisk.
"Vi skjuter våra generaler.. " som det heter i en numeta mycket sällan sjungen vers i Internationalen.

Vi förefaller nu i fråga om fred vara i en historiskt upp och nervänd situation i Europa, då det är högerpolitiker som tar initiativ till fredsförhandlingar medan "vänstern" rör sig med krigiska tongångar.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 18 september 2024, 10:06

cats skrev:
18 september 2024, 09:30
Davian skrev:
18 september 2024, 09:02
cats skrev:
18 september 2024, 08:50

Förstår inte vad det hade med kommunism att göra

Mm, kommunismen försvann -91. För oss politiska rävar brukar man tänka att kommunismen försvann på 80-talet redan.

Alla förklaringsmodeller baserat på kommunism kring ryskt agerande på 2000-talet är inte värda att fundera över ens.

Med tanke på hur Putin för sig bör vi nog titta mer på tsarsamhället eller brittiska imperiet för mer relevanta jämförelser.
Tadaa. En gång är Davian och jag helt överens. Borde flyttas till firartråden :lol:
När vi båda håller med varandra måste det vara en objektiv sanning :)

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 18 september 2024, 10:10

Gerrgul skrev:
18 september 2024, 09:54
Kommunism, dvs Marx, Lenin plus kominterntraditionen är notoriskt antimilitaristisk.
"Vi skjuter våra generaler.. " som det heter i en numeta mycket sällan sjungen vers i Internationalen.
Den här lilla visan sammanfattar i stort sett kommunistisk syn på militarism. :)

https://www.youtube.com/watch?v=znTPV1B8n_s

Texten nedan för den som inte vill lägga 2 minuter på proggmusik. :)

Miljarder ödslas varje år på kulor och kanoner
Att hålla oss med starkt försvar alltmedan miljoner
I hungerns här får vackla fram och stupa redan unga
Så sjung ej folk av frejdad stam istället ska du sjunga:

Om jag någonsin skall strida blir det för vår fana röd
Och geväret vill jag vrida mot tyrannen till hans död
Till armén av proletärer män och kvinnor i ett led
Res dig världens löneslav
Gör din plikt för saken för vår jord och friheten

Och vem gevären riktas mot vi bittert har fått lära
Mot borgarvåldet ställer vi det revolutionära
Så lär dig bruka det gevär du en gång ska ta över
För ur dess pipa växer fram den makt vår klass behöver

Om jag någonsin skall strida blir det för vår fana röd
Och geväret vill jag vrida mot tyrannen till hans död
Till armén av proletärer män och kvinnor i ett led
Res dig världens löneslav
Gör din plikt för saken för vår jord och friheten.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 18 september 2024, 22:07

Davian skrev:
18 september 2024, 08:59
a81 skrev:
17 september 2024, 23:18
Davian skrev:

Eller...

Alla krig slutar med förhandling. Är man lite mer clausewitsk av sig skulle man ju kunna säga att krig handlar om att få ett bättre förhandlingsläge.

Personligen tror jag fortfarande att inget land kommer vinna kriget. Väst gör precis så mycket att Ryssland inte kan vinna, men så lite att Ukraina inte kan vinna.

Om inte det politiska läget i EU eller USA förändras särskilt mycket kommer nog konflikten bli en 2:a.

Om Tyskland fortsätter vara fascistvurmande enligt ereps definition, och USA hakar på den trenden i vinter, då kommer det nog bli en 3:a. Då vinner Ryssland till slut utan att kollapsa.

Självklart kan Ryssland kollapsa men jag tror inte de gör det eftersom stödet för Ryssland ökar globalt sett. (Eller, stödet för väst minskar är väl mer korrekt)

Det största hotet mot Ukrainas vinst just nu är västvärldens stöd till Israel. Det har börjat förändras den globala geopolitiska ordningen och fler och fler vänder sig till kina och Ryssland nu av de vi kallade ”tredje världen.
På Koreahalvön råder formellt krig sedan 1950, men striderna upphörde 1953. Jag tänker att parallellerna till Ukrainakriget är många. Min gissning är att det är att ett liknande vapenstillestånd kommer att avsluta den aktiva fasen i Ukrainakriget.

Väst kommer aldrig att acceptera att Ryssland formellt annekterar delar av Ukraina. Ryssland kommer å andra sidan aldrig återlämna t.ex. Krim till Ukraina, så länge något slag stabilt Ryssland finns kvar. Kollapsar Ryssland som Sovjetunionen 1991 kan det givetvis bli ett annat läge, men då kommer sannolikt även andra delar av Ryssland förklara sig självständiga, o.s.v.

Gerrgul
Stödjande medlem 2025

Inlägg av Gerrgul » 19 september 2024, 09:39

loop skrev:
18 september 2024, 21:31
Gerrgul skrev:
17 september 2024, 19:19

Det blir lätt absurt när alla dessa oerhört viktiga förhållanden totalt ignoreras i gängse diskurs om huruvida Ryssland är "expansivt" eller "imperialistiskt". Och det grundläggande: ingen rysk annektering av georgiskt territorium eller insättande av någon marionettregim.
Ok. Tydligare då. Jag anser att dårarna i Georgiens dröm som styr Georgien sen 2012 är en marionettregim i praktiken.
Varför det? Är den tillsatt och styrd av "främmande makt"? Svar nej!
Tror moderatorn får flytta dessa inlägg till ukrainatråden

Skriv svar