Peter Englund gör film med Karoliner

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 10 mars 2005, 10:28

När började Karoliner kallas för Karoliner, Var det inte Karl XI som "skapade" Karolinerna/rote-systemet.

Lord Havelock Vetinari
Medlem

Re

Inlägg av Lord Havelock Vetinari » 10 mars 2005, 11:46

Får hoppas att det blir lite strider också, och inte bara slakt av civila.

Lövet
Medlem

Inlägg av Lövet » 10 mars 2005, 14:18

Det ska bli en bok först på film manuset som kommer ut i höst.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 10 mars 2005, 23:01

Eftersom jag tittade på dokument utifrån missade jag det, men vid en snabb zappning tyckte jag mig höra nåt om detta på filmkrönikan. Hörde jag rätt, pratade de om det där? jag ahr inbillat mig att jag hörde den där Petris namn nämnas.

Lövet
Medlem

Inlägg av Lövet » 10 mars 2005, 23:15

Petri har flera projekt på gång. Nu senast filmen om Orson Wells. Han skriver även ett filmmanus om Gunnar Nordahl (fotbollsspelaren). Styckmords dokumentären osv. Jag vet dock inte om de pratade om filmen på filmkrönikan men det kan ju har varit flera saker

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 12 mars 2005, 20:59

Probstner skrev:Jag är så patetisk att jag får rysningar av den egentligen ganska taffliga filmen om slaget vid Fraustadt som åtminstone förr visades nonsyop på Armémuseum i Stockholm.
Usch!, påminn mig inte om Armémuseumets olika försök att med felaktig information svärta ner Karl XII. I den filmen nämns att Karl XII i efterhand skulle ha gett sitt samtycke till den massaker på obeväpnade ryska soldater som skedde efter slaget. Detta är en myt som bygger på en osannolik tolkning av ett brev som Karl XII skickade till Rehnsköld där han berömde dennes behandling av krigsfångarna. För det första framgår det av det hela brevväxlingen att Karl XII syftade på de sachsiska krigsfångar som Rehnsköld använde för att sätta upp nya regementen. För det andra gavs inte ryssarna krigsfångestatus (det var därför som Rehnsköld ansåg sig kunna massakrera dem) och det fanns därför ingen anledning för Karl XII att kalla dem för krigsfångar om det nu skulle finnas något okänt brev från Rehnsköld där han informerade kungen om massakern.

Fraustadt-myten som envisas med att gång på gång dyka upp (t ex i Liljegrens Karl XII:biografi) är inte Armemuseumets första snedsteg. När de öppnade sina utställningar efter en långvarig renovering för några år sedan hade de en skylt där Karl XII påstods vara "Autistisk med psykopatiska drag", denna formulering fick de mycket skäll för och till slut tog de också bort den. Men på grund av dessa saker är mitt förtroende för Armémuseumets objektivitet mycket lågt.

Användarvisningsbild
kill1
Tidigare medlem

Inlägg av kill1 » 12 mars 2005, 22:57

shit vad balt att dem ska göra film om k
jag har hört att det ska finnas en annan film med karoliner
fast gamal och det är en komedi

hoppas att det är lite krigs sener

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 13 mars 2005, 09:09

kill1 skrev: hoppas att det är lite krigs sener
Så många statister eller uniformer har de troligtvis inte råd med :( hela filmen luktar 3 solar, vi får hoppas att jag har fel.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 13 mars 2005, 12:18

Ja77 skrev:
kill1 skrev: hoppas att det är lite krigs sener
Så många statister eller uniformer har de troligtvis inte råd med :( hela filmen luktar 3 solar, vi får hoppas att jag har fel.

Bild
http://www.rsmf.nu/ver2/infosid/sc.htm
Smålands Karoliner, Eksjö

Bild
http://go.to/nwc/
Nerike Wermlands Karoliner

Ja listan fortsätter här ;)
Men om dom har råd till alla får vi se.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 13 mars 2005, 14:42

Karoliner paraderar vid Versaille, det hade grabbarna gillat...... inte minst britterna.

Är det nån som forskat på jistoriesynen i sverige under efter krigstiden. Herman Lindqvist mfl har ju gjort ett bra jobb för att f historia populärt, men vad undervisas i skolorna mm, en intressant sak jag stötte på när jag läste retorik var att om man disskuterade politik mm skulle man undvika historia före 1900 och Gud.

Kan vi inte få se V. von Heidenstams karoliner sviit på film istället, Peter Englund som faktagranskare.. Jag skulle kunna erbjuda en massa fina konspirationsteorier, men jag undviker eftersom politik inte är så populärt här.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 mars 2005, 12:06

Dalmas skrev:Iom att det är en filosofisk actionfilm antar jag att det inte är självklart att soldaterna är skurkar. Utan att filmen problematiserar.
Bara det inte blir som "Den tunna röda linjen"

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 17 mars 2005, 12:42

Ja77 skrev:När började Karoliner kallas för Karoliner, Var det inte Karl XI som "skapade" Karolinerna/rote-systemet.
Ordet karolin med den betydelsen är känt från 1769, det finns en tråd om detta ämne: viewtopic.php?t=7665 . Det var Karl XI som införde det yngre indelningsverket, men ingenting i denna reform var något helt nytt utan dess olika komponenter hade varit i bruk långt tidigare i olika landsdelar. Det Karl XI gjorde var att införa det systematiskt över nästan hela riket.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 17 mars 2005, 18:31

Djinghis Khan skrev:Bara det inte blir som "Den tunna röda linjen"
Varför inte? TRL är en helt ok film enligt min mening. Kanske inte helt historiskt korrekt, men tänkvärd och skön, om än långdragen om man förväntar sig action hela tiden.

/Johan

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 20 mars 2005, 12:43

Jag tycker också om Den tunna röda linjen, jag blir glad om den där filmen blir liknande. För mycket skjutande och dödande är bara jobbigt och inte kul.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 21 mars 2005, 15:17

Jag tycker att Orson Wellesprojektet låter mkt intressant. Stötte på historien om att Welles skulle vara begravd i en brunn i Ronda, Andalusien för några år sedan.

http://www.arbetarbladet.se/article.php ... OJvinj.gif

Skriv svar