I ämnet Var stod slaget vid Bråvalla läste jag följande angående landhöjning i Stockholm:
Detta tyckte jag var högintressant!Örjan skrev:Rätta mig om jag har fel, men landhöjningen sedan vikingatiden ligger väl på fyra meter. Östermalm har precis som alla andra av Stockholms stadsdelar en kuperad terräng. Vilket innebär att större delen ligger över fyra meter över havet.hangatyr skrev:borde itne dagens östermalm ha legat under vatten på den tid det begav sig?Carolus XII skrev:Jag har hört på dagens östermalm, faktiskt. Ska genast leta reda på källan!
* Finns det någon tillförlitlig publicerad källa om landhöjningen i Uppland/Stockholm under de senaste tvåtusen åren?
Fyra meter på 1200 år... 1 m/300 år... -> ytterliggare knappt tre m till år noll:
Då torde väl näppeligen Uppland ha erbjudit så stora odlingsmarker att man kan tro på en massiv invandring vid denna tid? Låg t ex Uppsala ens över vattenytan då?
Bakgrund till detta diskussionsämne
Min tes: eftersom det finns 74 (!) platser i Sverige som kallas eller härleds från 'Uppsala' anser jag det mycket märkligt om en plats som vid Odin och asarnas förmodade invandring - kring år noll eller 50 f.Kr. - knappt låg över vattenytan, vid denna tid kunde anses vara den enda plats i Sueonernas hemland Svi-tjod där man kunde anlägga ett heligt blot och offerplats - 'tempel' i den naturistiska varianten, naturligtvis tror jag inte att det var ett faktiskt tempel som inretts för (av)gudadyrkan till asarnas ära.
Diskussioner kring denna tes torde väl platsa i andra forum, förstås...
... men: de stora högar (typ Gamla Uppsala högar) som föregick (den tvåhundra år senare följande) s k vendeltiden med sina båtgravar i Uppland, den visar tecken på att kunna liknas vid den kvinnodominerande kultur (med liknande högar) som finns från ca 200 år före Uppsala-högarna - i Hälsingland - alltså 300-400-tal! Samma typ av högar finns f ö i Norge, från 200-talet.
Således:
1) Jag tvivlar på att källornas Ubsola är en dedicerad plats - och om denna plats visar sig ha stått i det närmaste under vatten när dess centrala funktion ska ha uppkommit vill jag hellre tro att Ubsola som Frej ska ha inrättat sitt första blot vid låg någonannanstans.
2) När sueonerna runt 1000-talet bevisligen bosatt sig kring Mälardalen kan mycket väl huvudsätet hamnat här - för då såg ju kustlinjen annorlunda ut
3) Om det finns möjlighet att fastställa kustlinjerna från denna tid så kan man förmodlgen också hitta andra jämförelsepunkter av intresse, t ex Snorres (med dagens kustlinje mätta) hopplösa jämförelse av Mälaren och Själland. Spontant utgör ju Vänern en väldigt mer trolig analogi för Själland. Eller (färdas norrut från Fyn....)?
Frågan i detta forum:
Vilka källor finns att tillgå för att fastställa kustlinjen i Uppland och kring Mälaren år 500 f.Kr., år noll, år 500 e.Kr samt år 1000 e.Kr.?
Jag har en schematisk terrängöversikt NO Uppsala, från http://maps.sgu.se
Ska försöka ladda upp den (misslyckas av nån anledning). Den visar hur som helst en antydan av större delen av de åar/bäckar som genomströmmar Uppland med en betydande landhöjning skulle kunna ha legat rejält under vatten för säg 2000 år sedan.
/Wilmer T
... här skiner solen...