Var stod slaget vid Bråvalla?
-
- Medlem
Var stod slaget vid Bråvalla?
(Diskussion om slaget vid Bråvalla återfinns på strängen Slaget vid Bråvalla, den här strängen diskuterar var det stod)
I strängen Slagfält i Sverige finns ju en punktlista med bl.a.:
* År 700 cirka Slaget vid Bråvalla Ej historiskt vederlagt.
Läste just nu lite i hervarsagan, http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm och möter då texten:
"Sigurðr hringr tók konungdóm í Danmörk. Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum"
Skall man tolka eystra Gautlandi som Östergötland eller östra Gotland?
I strängen Slagfält i Sverige finns ju en punktlista med bl.a.:
* År 700 cirka Slaget vid Bråvalla Ej historiskt vederlagt.
Läste just nu lite i hervarsagan, http://www.snerpa.is/net/forn/hervar.htm och möter då texten:
"Sigurðr hringr tók konungdóm í Danmörk. Hann barðist við Harald konung hilditönn á Brávelli í eystra Gautlandi, ok þar fell Haraldr konungr ok mikill fjöldi liðs með honum"
Skall man tolka eystra Gautlandi som Östergötland eller östra Gotland?
Senast redigerad av 3 Dan Koehl, redigerad totalt 27 gång.
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Uppland? Den teorin har jag aldrig stött på - var har du hört det?Dan Koehl skrev:Intressant. har alltid förut hört att Bråvalla skulle legat i Uppland, men enligt Hervarsagan är det ju solklart, striden skulle ha stått i Östergötland.
NE skriver så här: "Man har i äldre forskning försökt lokalisera slaget till Skatelövs socken i Småland eller till trakten av Bråviken i Östergötland och daterat det till 700-talet. 1900-talets forskare har betraktat B:s existens med stor skepsis, och sägnens eventuella verklighetsbakgrund är omöjlig att fastställa.", och inte ens Nordisk Familjebok 1878 spekulerar om Uppland ...
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Småland låter lite mer osannolikt, Östergötland däremot troligt. "Roden" lär under långa tider ha inkluderat Östergötlands kuststräcka. Vid Aspa löt skall finnas en runsten (utmed Eriksgatan, där den korsar Storån) som omnämner Svitjod.Haldir skrev:Jag har också alltid placerat slaget i Uppland. Känns konstigt att Uppsala-kungarna skulle slagits i Småland.
Men om de gjort det... Varför? Sträckte sig kanske det uppländska kungariket ända ner dit?
Aspastenen, känner nån till texten? Hittade följande på nätet:
Vid Veckhål: "Björn lät resa denna sten efter Styrbjörn, sin svekfullt dödade son. Krist hjälpe hans ande"
-
- Medlem
Efter din beskrivning om Sviþjoð förmodar jag att det är
SÖ FV1948;289, vid Aspa bro, Ludgo socken, Södermanland.
Inskriften lyder (efter Rundata):
ostriþ : lit : -ira : ku(m)... ...usi ÷ at : anunt ÷ auk : raknualt : sun : sin ÷: urþu : ta...R : - (t)an...-...(k)u : ua-u : rikiR : o rauniki : ak : snialastiR : i : suiþiuþu
Och i 'nationellt fornspråk':
Astrið let [g]æra kum[bl þa]usi at Anund ok Ragnvald, sun sinn. Urðu da[uði]R Dan[mar]ku, va[R]u rikiR a Rauningi ok sniallastiR i Sveþiuðu.
I rundatas engelska översättning:
Ástríðr had these monuments made in memory of Ônundr and Ragnvaldr, her son. (They) died in Denmark, were powerful in Rauningi and the ablest in Sweden.
Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.
/Janne
SÖ FV1948;289, vid Aspa bro, Ludgo socken, Södermanland.
Inskriften lyder (efter Rundata):
ostriþ : lit : -ira : ku(m)... ...usi ÷ at : anunt ÷ auk : raknualt : sun : sin ÷: urþu : ta...R : - (t)an...-...(k)u : ua-u : rikiR : o rauniki : ak : snialastiR : i : suiþiuþu
Och i 'nationellt fornspråk':
Astrið let [g]æra kum[bl þa]usi at Anund ok Ragnvald, sun sinn. Urðu da[uði]R Dan[mar]ku, va[R]u rikiR a Rauningi ok sniallastiR i Sveþiuðu.
I rundatas engelska översättning:
Ástríðr had these monuments made in memory of Ônundr and Ragnvaldr, her son. (They) died in Denmark, were powerful in Rauningi and the ablest in Sweden.
Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.
/Janne
-
- Medlem
(Delade tråden från Slagfält i Sverige , slaget vid Bråvalla förtjänar en egen sträng)barzam skrev:Det finns 13 stenar från Ludgo socken, men bara denna nämner Sviþjoð. En av de andra stenarna nämner dock en marknadsplats som tydligen är viktig efter vad jag läste på internet.
/Janne
Är jag överdrivet ickekritisk om jag ser denna runsten och dess text som ett tydligt tecken på att denna kustremsa tillhörde Svitjod vid denna tid?
Senast redigerad av 2 Dan Koehl, redigerad totalt 27 gång.
-
- Medlem
-
- Medlem
Jag kanske tolkar den okritiskt, men när jag läser Riksantikvarieämbetets översättning och beskrivning:"Aspastenen i Södermanland är rest efter Anund och Rangvald som var mäktiga a Rauningi 'i Röninge' som sannolikt hör ihop med de nuvarande namnen i trakten, Rönö härad och Runtuna socken." så uppfattar jag det som att åtminstone runristaren velat ha det till att denna trakt, alltså Rauningi, ingått i Svitjod?barzam skrev:Ja. Det står bara att två personer var dugligast i "Sverige". Detta varken motsäger din teori eller stödjer den.
-
- Medlem
Upptäckte nu strängen Slaget vid Bråvalla, så jag döpte om den här strängen till var stod slaget? (En liten nödlösning, men vad gör man med alla strängar som avhandlar samma ämne?)
-
- Medlem
Lite osäker på var, men när jag finkammar nätet ser jag att jag inte är (var, är nu övertygad) ensam, kolla t.ex. Mats Adolfssons Svenska upprorLindir skrev:Uppland? Den teorin har jag aldrig stött på - var har du hört det?
-Men som sagt, jag håller från och med nu på Östergötland
-
- Medlem
-
- Medlem