Radioteaterns LOTR

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Låst
karlis
Ny medlem

Radioteaterns LOTR

Inlägg av karlis » 9 september 2003, 22:03

Ngn som lyssnat på denna och isf vad tyckte ni?

/karlis

Användarvisningsbild
Naeira
Medlem

Inlägg av Naeira » 9 september 2003, 22:46

Jag tycker själv att den bitvis är rätt ok men av huvudkaraktärerna borde de flesta aldrig ha fått någon roll. Särskilt den person som gör Legolas roll borde skämmas, i hans tappning blir Legolas både dryg och tölpaktig, det värsta är när han ska tala alviska... :oops: , pinsamt!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 10 september 2003, 00:19

Jag har själv inte hört denna, tyvärr. (Däremot kan jag, och brukar också ofta på det här forumet, å det varmaste rekommendera Robert Inglis inläsning av verket i sin helhet på engelska. Alltså ingen dramatisering utan bara högläsning, men Inglis lyckas göra varenda röst så unik och trovärdig att man nästan tror att det är flera personer som läst.)

Så här skrev Danne på det gamla forumet om Radioteaterns version. Det hade han väl i och för sig kunnat tala om själv, men nu råkade jag hinna först! 8)
Danne skrev:Radioteaterversionen av Sagan om Ringen sändes för ett par somrar sen, och var till stor del lysande tycker jag, med många kända svenska skådespelare, och musik av Enteli. I rollerna bl.a:
Frodo - Krister Henriksson
Sam - Peter Harryson
Gandalf - Per Myrberg
Galadriel - Helena Bergström
Aragorn - Anders Ahlbom
Gimli - Tomas Hellberg
Merry - Anders Ekborg etc etc etc

Tyvärr finns den inte att få tag på i affärerna längre... tyvärr, tyvärr... Själv har jag den bara på kassett.

Den finns att låna (på CD) på Stockholms Stadsbibliotek däremot. Försök där!

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 10 september 2003, 07:37

Den har ju för övrigt kommit på CD igen... Annars har vi även diskuterat detta ämne i den här tråden. Använd helst sökfunktionen, om det går.

Jag låser den här tråden.

Låst