Orten och borgen Gestilren

Diskussioner kring händelser under medeltiden. Värd: B Hellqvist
Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 22 januari 2004, 04:56

Annales Dano-Svecani, vad är det? Varken jag, Nationalencyklopedin, Evreka, Google eller Wikipedia har hört talas om det. :?
Såvittt jag förstår är det en dansk urkund. Jag skall kolla saken med min uppgiftslämnare. Jag kännde heller inte till Annales Dano-Svecani för fjorton dagar sen.

Så har jag en ursäkt att framföra till Bazram:
Mitt latin är sannerligen inte av bästa slag. Jag bad Bazram i ett privat medelande att översätta ovanämda Annaler. Vilket han förtjänstfullt gjorde. Sedan frågade inte jag om jag fick gå ut med hans svar här, vilket jag gjorde.
Så gör man bara inte. Jag har bett honom om ursäkt och kan bara hoppas han accepterar. Jag kan möjligen ursäkta mej med att det var så kul att jag inte tänkte mej för.

Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 22 januari 2004, 11:40

Google hittar visst Annales Dano-Svecani, följande två träffar fick jag:

http://www.chronica.msstate.edu/chronica/Listall.htm
http://library.msstate.edu/chronica/chr ... tframe.asp

Altavista fyra träffar (från två servrar):
http://rmcisadu.let.uniroma1.it/isime/lemmi/annales.htm
de andra två samma som Googles

Yahoo hittade samma som google.

Det här tog mig en minut. Det finns säkert mer information för den som verkar vilja leta nogrant.

Besuchov
Medlem
Inlägg: 149
Blev medlem: 29 april 2003, 23:25
Ort: Sverige

Inlägg av Besuchov » 22 januari 2004, 17:05

Christer Samuelsson skrev:
Segern tillföll alltså Svearna och en del danska hisstoriker finner det högst märklig för att inte säja osannolikt att den Aktuella danska kungen hade några intressen i Västergötland, däremot hade han politiska ambitioner i Polen.
Det hela torde således vara en del av de maktkamper som förekom i Sverige vid denna tid. Det finns inga källor som omnämner att danska förband skulle ha medverkat.

Christer Samuelsson.
Det skulle väll lika gärna kunnat handla om ett "target of opportunity"? En dag dyker en Svensk tronpretendent upp som med lite danskt stöd skulle kunna bli kung över svear och götar, en kung i norr som står i tacksamhetsskuld till köpenhamn kan väll aldrig vara fel?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 22 januari 2004, 20:39

Besuchov skrev:
Christer Samuelsson skrev:
Segern tillföll alltså Svearna och en del danska hisstoriker finner det högst märklig för att inte säja osannolikt att den Aktuella danska kungen hade några intressen i Västergötland, däremot hade han politiska ambitioner i Polen.
Det hela torde således vara en del av de maktkamper som förekom i Sverige vid denna tid. Det finns inga källor som omnämner att danska förband skulle ha medverkat.

Christer Samuelsson.
Det skulle väll lika gärna kunnat handla om ett "target of opportunity"? En dag dyker en Svensk tronpretendent upp som med lite danskt stöd skulle kunna bli kung över svear och götar, en kung i norr som står i tacksamhetsskuld till köpenhamn kan väll aldrig vara fel?
Knappast slump. Det mesta under medeltiden har ett samband och en anledning.

Karl Sverkerssons mor, den norska Ulvhild Hakansdotter, var änka efter kung Inge d.y. och styvmor till den Magnus Nilsson av Danmark som valdes till kung i Västergötland. Magnus var gift med Rikizza av Polen som da blev drottning av Västergötland innan magnus stupade i Fotevik 1134.

Ulvhild flyttade fran Danmark till Sverige och gifte sig med Sverker d.ä.
Nagra ar senare gifter Sverker om sig med Rikizza av Polen, och blir kung av Västergötland.

Hans son Karl Sverkersson titulerar sig svearnas konung 1161, och var gift med den danska adelsfrun Kristina Stigsdotter av den mäktiga Hvideätten, och fick med henne Sverker karlsson d.y. Ocksa dräps han en morgon 1167 pa Visingsö av Knut Eriksson.

Sverker d.y. tas da till Danmark (1167) där han växer upp och gifter sig med en dotter till Danmarks marsk, Ebbe Sunesson Hvide.

Han gifter senare om sig med en dotter till Birger Brosa, vars mor var den danska prinsessan Ingegärd Knutsdotter och de far
Johan Sverkersson som nagot ar gammal ärver Brosas jarlavärdighet och en stark koppling till Danmark.

I slaget vid Älgaras segrar han och far kungakronan, medan 3 Erikska bröder stupar.

Sverker behaller en bra relation till sin förre styvfar, den danske marsken, och marsken och hans bröder vilka följer honom som befälhavare över en till största delen dansk här (Ibland uppgiven till 18 000 man) vilken utlandad av Valdemar Sejer skulle införliva Västergötland till Danmark:

Men de förlorar i Slaget vid Lena 1208. Sverkers svärfar, den danske marsken stupar i slaget, liksom Birger Brosas son Knut, och ErikKnutsson blir kung i Sverige.

Ingen slump mao att Danmark stöttar Sverker. Och det är i detta sammanhanget som jag spekulerat i om inte Bjälboätten stred pa Sverkers och danskarnas sida?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 23 januari 2004, 19:15

Knappast slump. Det mesta under medeltiden har ett samband och en anledning.

Karl Sverkerssons mor, den norska Ulvhild Hakansdotter, var änka efter kung Inge d.y. och styvmor till den Magnus Nilsson av Danmark som valdes till kung i Västergötland. Magnus var gift med Rikizza av Polen som da blev drottning av Västergötland innan magnus stupade i Fotevik 1134.

Ulvhild flyttade fran Danmark till Sverige och gifte sig med Sverker d.ä.
Nagra ar senare gifter Sverker om sig med Rikizza av Polen, och blir kung av Västergötland.

Hans son Karl Sverkersson titulerar sig svearnas konung 1161, och var gift med den danska adelsfrun Kristina Stigsdotter av den mäktiga Hvideätten, och fick med henne Sverker karlsson d.y. Ocksa dräps han en morgon 1167 pa Visingsö av Knut Eriksson.

Sverker d.y. tas da till Danmark (1167) där han växer upp och gifter sig med en dotter till Danmarks marsk, Ebbe Sunesson Hvide.

Han gifter senare om sig med en dotter till Birger Brosa, vars mor var den danska prinsessan Ingegärd Knutsdotter och de far
Johan Sverkersson som nagot ar gammal ärver Brosas jarlavärdighet och en stark koppling till Danmark.

I slaget vid Älgaras segrar han och far kungakronan, medan 3 Erikska bröder stupar.

Sverker behaller en bra relation till sin förre styvfar, den danske marsken, och marsken och hans bröder vilka följer honom som befälhavare över en till största delen dansk här (Ibland uppgiven till 18 000 man) vilken utlandad av Valdemar Sejer skulle införliva Västergötland till Danmark:

Men de förlorar i Slaget vid Lena 1208. Sverkers svärfar, den danske marsken stupar i slaget, liksom Birger Brosas son Knut, och ErikKnutsson blir kung i Sverige.

Ingen slump mao att Danmark stöttar Sverker. Och det är i detta sammanhanget som jag spekulerat i om inte Bjälboätten stred pa Sverkers och danskarnas sida?
Det är knappast något fel på logiken i ditt resonemang. Tyvärr är inte historia alltför logisk. Min danske vän Troels Brandt anser att det förhåller sig så här:
"Det er et klart gennemgående træk i de danske annaler, at interessen
gælder slaget ved Lena i 1208, mens man i 1210 kun interesserer sig for, at den i Danmark opvoksede Sverker var død. Til gengæld skriver man i 1210 om en samtidige fælles danske leding til Samland og Preussen.
Dansk deltagelse ved Lena er altså uomtvistelig, selv om det ifølge den
danske professor Niels Lund var en privat hær udenom ledingssystemet,
men alt taler for et rent internt opgør i 1210 - måske kan man endda tolke
teksten således at svearne slog göterne.
Da der var tale om hjælpetropper fra Sverkers tidligere danske svigerfamilie, kan de have været samlet hos ham forinden, og man skal
altså ikke lede efter slagmarkerne ud fra tanken om, at Erik skulle bremse en indtrængende fjende."

Vilket jag nog tycker är alldeles rimligt.

Christer Samuelsson.
Senast redigerad av 1 Christer Samuelsson, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 januari 2004, 00:48

Ja, förstar jag dig rätt är det utom allt tvivel att danskarna var med vid Lena, och samtidigt högst tvivelaktigt att de var med vid Gestilren? (Det senare allmänt oklart var och vad det var, nagot slag är inte helt bevisat?)

Nu verkar det som källorna kring folkungar blir fler, och jag vet en tredje tror jag, men just folkungar bör vi kanske diskutera pa strängen folkungar?

För att bringa ordning i förslar jag att vi laser strängen här för en tid, eftersom den handlar om platsen gestilren, och ber er att ni föjer med till de tva andra strängarna som är relevanta, Folkungarna och slaget vid Gestilren, och att vi där diskuterar respektive ämne vidare?

Christer Samuelsson
Medlem
Inlägg: 844
Blev medlem: 25 oktober 2002, 16:49
Ort: Wilattunge

Inlägg av Christer Samuelsson » 24 januari 2004, 08:04

Ja det är min åsikt, men det är naturligtvis skört, källorna är inte många och jag tycker nog att följande bör understrykas:
Sverker kan givetvis ha haft rent personliga vänner med sig vid det eventuella Gestilreen, men det verkar inte vara sanktionerat av den danska kungen. Jag antar det är en tämligen vanlig dansk uppfattning.

Så undrar man naturligtvis vad detta Ge*****len är för något. Platsen torde vara strategisk föreslår du, vilket helt enkelt pekar på komunikationsleder, då sådana alltid varit strategiska och sannolikt kommer att fortsätta vara så. Här kan man såvitt jag förstår endast spekulera.
Beträffande hur vi skall ordna upp trådarna i denna diskussion, så vill åtminstone jag ge dej fria händer, då jag inte är någon ordningsmänniska....
Christer Samuelsson.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 januari 2004, 11:10

Ibland maste man vara lite pedantisk för att inte virra till strängarna med redundans och dublettinformation. För att underlätta för framtiden föreslar jag att vi för diskussioner om:

* "slaget vid Gestilren" pa strängenslaget vid Gestilren

* Folkungar pa strängen Folkungar

* Ätrastigen pa Ätrastigen, redvägen genom Västergötland

* Slaget vid Lena har ocksa en egen sträng.

* Samt förstas historiska fel i böckerna om Arn

* Medan den som inte vill diskutera historia utan bara har synpunkter pa Jan Guillious filmer kan hänge sig at detta pa varning för Arn

Pa denna sträng diskuteras (den eventuella) orten, platsen (och den pastadda borgen) Gestilren.
B Wadbring skrev:Fick följande i min gästbok idag, skrivet av Agneta Tjäder:
... i fråga om Gestilren finns flera teorier. En av dem är att det är frågan om en plats som i folkmun kallades Gellstalidren (senare Gällstaliderna). Den ligger nära sockengränsen mellan Timmele och Dalum, och liderna går uppför en liten backe som sluttar upp på Lena hedar. En för övrigt idealisk plats för att möta en fiendehär som kom tågande upp genom Ätradalen. Denne måste nämligen ta sig genom en smal passage på 100 meter mellan en liten (numera torrlagd) sjö och branten. Kanske var det helt enkelt i Lena slaget stod - inte Kungslena...
Läget är ju helt klart bekvämt, och namnet i det närmaste förvillande likt när man uttalar det. Vad säger ni om detta?
(Jag tittade in pa din hemsida Bengt, mycket snygg. Jag fick dock en känsla av det vi diskuterar här snabbt hamnar pa din sida utan att du referar till Skalman? Det hade ju tex varit roligt om Agneta Tjäder kunnat lotsas hit för att kanske delta i diskussionerna. Kanske kan du se över hur du bör hantera material fran andra sajter när det inlemmas pa din?)

Ja, det later ju som en plausibel möjlighet, omväl förslagen (Gislaved mm.) är flera. Jag är inte hemma pa Västgötsk dialekt, men tycker detta ord (namn) är svart att föreställa sig är svenskt över huvud taget?

En liten sammanfattning av förslag än sa länge:

* På sidan http://www.lerum.se/krregister/ettfemtio.htm säger Pär-Olov Odmer (utan källor) att Gestilren är samma sak som Kungslena!!!
Djinghis Khan skrev:Gestilren kommer från det polska ordet Gestilreen, vilket betyder "Tjock och kompakt". Anledningen att platsen kom att kallas så beror på en borg med samma namn anlagd 1134 (på platsen för en äldre vikingagård) av Magnus Nilsson - tronpretendant och make till Rikissa. Rikissa var dotter till Polens kung Boleslaw III.
Har du nagra källor för detta Djingis? dels för det polska namnet, men i synnerhet för källa till en borg som skulle ha byggts 1134, och dessutom en tidigare vikingagard (vad nu det är för nagot????) som skulle legat där? Jag har nämligen inte lyckats hitta uppgifter om en enda utgrävning eller uppgifter om borg byggd i Gestilren 1134.
Cantus skrev:Sannolikt låg Gestrylen i Västergötland nära Kungslena och utgjorde ett sankt område/kärr, vilka det fanns gott om i områdets dalgångar under medeltiden och hade en slutlig påverkan på slaget vid Lena Hus (borg) två år tidigare där slutstriden stod vid ”Helvetskärret”.
Samma här. Källor??? varför ett kärr, var är ett kärr omnämnt?
Private Snafu skrev:
Försök till en korrt beskrifning om Skara stift
av P. E. Lindskog anno 1811[/b]

Alla svenska historieskrivare för denna tiden nämna Gestilren, men ingen har gjort sig mödan att säga, hvar det varit beläget.
Johannes Messenius (1579-1636), som skrifvit sin Scondia Illustrata mer än 400 år efter händelsen, lämnar ändtligen den underrättelse, att Gestilren var beläget nära intill 1208 års valplats, och således ej långt från Lena.

Sedermera träffar man uti en i Upsala utgifven Disputation om Wartofta Härad, 1750, den upgift att Gestilren är det samma som Gislared, hvilket varit en Gård, hvaraf Hvarfs by med tiden upkommit. der anföres äfven, att på Hvarfs ängar är en Bro, kallad Kongsbron, om hvilken Allmogen har den tradition, att Danska Konungen der stupat (emedan K. Sverkers armé varit från Dannemark).

Men med allt detta hafva våra nyare Historieskrifvare ej ansett denna upgift för annat än en gissning. Likväl har den alla de märken af sanning för sig, som, efter så lång tid, skäligen kunna väntas. Ty

1) är denna mening den enda, som upvisar något bestämdt ställe, och har hon således ingen medtäflare;
2) är Hvarf beläget en knapp half mil ifrån Lena, och instämmer således denna mening med Messenii upgift;
3) heter ännu den närmast berget belägna gård i Hvarfs by, Gisslaregården, hvilken således lärer tillkommit af det Gislared, som i ofvannämnde Disputation omförmäles;
4) Johannes Magnus kallar ej stället Gestilren, utan GestiIbro, hvilket således lärer varit namnet på den bro, som nu kallas Kongsbron, sedan hon genom K. Sverkers död blifvit märkvärdig;
5) uti ett gammalt inventarium öfver Hvarfs Prästgårds egor, finnas flere ängar på denna trakt med namnet Kongsängen;
6) i Hvarfs bys södra gärde, vid gränsen mot ängarne, finnes en sidländ äng, som kallas Segerkärret;
7) i byns medIersta gärde på en kulle, som kallas Björns hög, har man vid år 1740 under en häll träffat en stenkista, i hvilken låg ett lik, som hade sporrar på fötterna.
Traditionen är, att den begrafne varit en Småkonung (kan hända en Fältherre), som hetat Björn, och hvilken skall stupat i ett slag, som stod vid Kongsbron. Gestilren lärer således varit ett enstaka hemman i negden af Kongsbron, som antingen i detta krig blifvit förstördt, eller genom Digerdöden eller annan händelse öde, och sedan flyttadt öfverst i Hvarfs by.

En hop runda hålor i jorden, som finnas i trakten af Kongsbron, öster om landsvägen, äro det enda besynnerliga, som nu finnes på detta ställe.
De som känna fordna tiders krigssätt och fältlefnad, skulle kunna dömma, huruvida äfven desse vittna om ett fältslag på detta ställe.[/i]
--------------------------------------------------

Berättelser ur svenska historien
Första bandet


Konung Sverker höll sitt ord. Två år efter nederlaget vid Lena var han åter här i Sverige, och äfven denna gången var hans här från Danmark. När efter slaget vid Lena han och de öfverlefvande herrarne kommit till erkebiskop Absalon i Lund, och ryktet spridt sig öfver Danmark om den stora olyckan, upplågade alla af harm och hämdlust, så att det blef ej svårt för Sverker att åter samla här.

Denna gången möttes konung Sverker och Erik Knutsson med sina härar vid Gestilren, helt nära det forna slagfältet vid Kungs-Lena. Men äfven detta slag förlorade Sverker. Han skall hafva fallit för sin egen mågs, Sune Folkessons hand. Äfven Folke jarl och många andra af Folkungaätten skola här hafva
stupat. Man vet ej med säkerhet, på hvilken sida Folkungarne stodo i striden, men det är troligt att det var på Eriks, och i konungalängden vid Vestgötalagen heter det: »Folkungarne slogo Sverker ihjel i Gestilren mellan Dala och Lena.»

Äfven om detta slag gå sägner, och många ortnamn och andra minnesmärken antyda att här en gång stått en strid. Ej långt från Gislegården ligger Kongsbro, kanske märkvärdig genom Sverkers död, och på slätten, som sträcker sig från Kungs-Lena norrut in i Dala socken, ligger en hög, om hvilken den allmänna sägen går, att de stupade danske kämparne der blifvit begrafna. Kongsängen och Segerkärret vid Hvarfsby hafva likaledes måhända sina namn från denna tilldragelse. I ett gärde derinvid ligger en hög, som kallas Björnskog, i hvilken man år 1740 påträffade en stenkista med ett skelett, som hade sporrar på fötterna.

Konung Sverkers lik fördes från slagfältet till Alvastra, der han begrofs hos sina fäder.
»Oc aer hans e giættit at godo», det är: »han lemnade ett godt minne efter sig», som det står i en gammal förteckning på Sveriges konungar.
Christer Samuelsson skrev:I
Annales Dano-Svecani står följande:

Bellatum est rursum in Gyllstenreen

Vilket Bazram anser skall vara;

Krigat har man ånyo på Gestilern

Sigtuna-annalerna skrev: "1210. ....Krig utbröt i Gestrylen*. Här låg kung Sverker fallen med
hertig Folke och många andra adelsmän. Den (9/2?) kröntes kung Erik II och erhöll Rikiza till maka."

Lunda-annalerna skrev: "Bellum Giestilsren"/"Gyestilren"



Intressant vore att försöka identifiera om det över huvud taget nämns på nagot annat språk än latin?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 januari 2004, 15:51

Den enda anledningen till att inte lasa a den här strängen är Djingis Khans uppgift om en borg och en plats som heter Gestilren.
Djinghis Khan skrev:Gestilren kommer från det polska ordet Gestilreen, vilket betyder "Tjock och kompakt". Anledningen att platsen kom att kallas så beror på en borg med samma namn anlagd 1134 (på platsen för en äldre vikingagård) av Magnus Nilsson - tronpretendant och make till Rikissa. Rikissa var dotter till Polens kung Boleslaw III.
Djingis, vad är din källa för en borg byggd 1134, samt den polsksprakiga förklaringen till namnet?

För om inte har uppgift om en sadan källa, sa kan man lasa denna sträng och fortsättningsvis fortsätta pa strängen slaget vid Gestilren, sa slipper man ha tva paralella diskussioner pa tva strängar.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 24 januari 2004, 16:26

Jag tror att en anledning till att man vet så lite om Gestilren är dess läge. Hade Gestilren legat i Mälardalen hade man nog lagt mer resurser på utgrävningar o.s.v.

Hittade följande på http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/rikissa.htm
"Knut Ericson, Erik den IX:s son och efterträdare, "regerade i 23 år och dog på Gestilreen" år 1191 enligt Petreius (tyder på boplats = en kungaborg)"
Vet någon någonting om denne Petreius? Det han skriver antyder ju att Gestilren varit en borg eller liknande ( Gestilreen).

Samma sida anger också att Gestilren sannolikt skulle bytt namn till Erkksborg (felstaving av Eriksborg?) i samband med en ombygnad av Erik den helige.

Sanningshalten av de här påståendena är väl diskutabelt, men ändå lite intressanta uppgifter. :)
Senast redigerad av 1 Covendor, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 24 januari 2004, 17:16

Dan Koehl skrev:Den enda anledningen till att inte lasa a den här strängen är Djingis Khans uppgift om en borg och en plats som heter Gestilren.
Djinghis Khan skrev:Gestilren kommer från det polska ordet Gestilreen, vilket betyder "Tjock och kompakt". Anledningen att platsen kom att kallas så beror på en borg med samma namn anlagd 1134 (på platsen för en äldre vikingagård) av Magnus Nilsson - tronpretendant och make till Rikissa. Rikissa var dotter till Polens kung Boleslaw III.
Djingis, vad är din källa för en borg byggd 1134, samt den polsksprakiga förklaringen till namnet?

För om inte har uppgift om en sadan källa, sa kan man lasa denna sträng och fortsättningsvis fortsätta pa strängen slaget vid Gestilren, sa slipper man ha tva paralella diskussioner pa tva strängar.
Jag fick uppgiften från en internetsajt, men om det verkligen är sanningen har jag tyvärr ingen aning om

http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/rikissa.htm

/DK M

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 24 januari 2004, 17:43

Vilka bevis finns för att Gestilren ens låg i Västergötland? Om danskarna stryks så borde ju trakten mellan Norrköping/Linköping/Motala rimligast för slaget/kriget/överfallen.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 24 januari 2004, 17:50

Djinghis Khan skrev: Jag fick uppgiften från en internetsajt, men om det verkligen är sanningen har jag tyvärr ingen aning om

http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/rikissa.htm

/DK M

OK det framgick inte riktigt i din ganska tvärsäkra ton, att detta var nagot du läst pa en hemsida. Sajten http://home.swipnet.se/~w-68234/vaggan/start.htm heter Göternas land - Sveriges vagga - och om jag fattar rätt sa är det Thomas Bevenheims fria tolkning av Petreius krönika (Patrick Mannius zu dem Berge??)
Covendor skrev: Vet någon någonting om denne Petreius? Det han skriver antyder ju att Gestilren varit en borg eller liknande ( Gestilreen).

Samma sida anger också att Gestilren sannolikt skulle bytt namn till Erkksborg (felstaving av Eriksborg?) i samband med en ombygnad av Erik den helige.

Sanningshalten av de här påståendena är väl diskutabelt, men ändå lite intressanta uppgifter. :)
Haller med, man undrar vad som är sant och kan styrkas här.

-Vem var Petreius?

Sajten i övrigt är inte precis källkritisk eller neutral,

Fran sajten finns dessutom en intressant länk:

http://www.arnmagnusson.se/ ägd av Västergötlands museum.

Där pa Västergötlands museums hemsida kan man läsa:

"Dessutom måste den eller de som ledde folkungar och erikar till segrarna vid Lena och Gestilren mot stormakten Danmark ha känt till hur striderna bedrevs i det Heliga Landet. Både långbågar och riddare till häst dyker här upp för första gången i vår historia.

Den som byggde kyrkan i Forshem, den från det Heliga Landet hemkomne tempelriddaren, var den som skapade de mirakulösa segrarna vid Lena och Gestilren. Därför talar vi svenska idag och inte danska. Där föddes Sverige.

Arn Magnusson fanns alltså. Han är vår landsfader.

-Jan Gulliou"

Deras egen hemsida http://www.skaramus.se/ tycks nästan bara handla om Arn och han har även en egen emailadress arn@skaramus.se!!

En liten avstickare, sorry för den, jag hade inte sett just denna nya sajt av Västergötlands museum förut. De gar fran klarhet till klarhet...

Och där upplyser de oss, Västergötlands museum, om att:
Västergötlands museum skrev:"Några km söder om Kungslena ligger slagfältet Gestilren. Här mötte svenskarna ånyo danskarna, 1210. "
Alltsa, ett svensk historiskt museum nämligen Västergötlands hävdar:

* Att Gestilren var ett slagfält
* Detta slagfält lag nagra kilometer söder om Kungs-Lena
* Här möttes svenskar och danskar 1210

Det var ju fint, kan man skriva till dem och frag efter källa pa det?? :D

Jaha, denna nya källa kring Gestilren, Petreius krönika känner nagon till den?
Senast redigerad av 3 Dan Koehl, redigerad totalt 25 gång.

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 255
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Inlägg av Covendor » 24 januari 2004, 18:07

D. Andersson skrev:Vilka bevis finns för att Gestilren ens låg i Västergötland? Om danskarna stryks så borde ju trakten mellan Norrköping/Linköping/Motala rimligast för slaget/kriget/överfallen.
Kan du utveckla detta lite. Vad gör Östergötland mer troligt?

Användarvisningsbild
B Wadbring
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 januari 2004, 11:41
Ort: Lagmansholm, Västergötland
Kontakt:

Inlägg av B Wadbring » 25 januari 2004, 00:57

Dan Koehl skrev:
Jag fick dock en känsla av det vi diskuterar här snabbt hamnar pa din sida utan att du referar till Skalman?
Det där kanske du borde precisera lite?

Säkert finns ämnen på mina sidor som också diskuteras här, och möjligen kan jag ha fått med något intressant härifrån - dock inte något direktkopierat.
Mina sidor om t.ex. Gestilren har funnits där i flera år - här på forumet har jag varit i några veckor.

Skriv svar