Ords betydelse

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Ords betydelse

Inlägg av Amund » 31 december 2020, 19:40

Jag stör mig ibland på att jag inte kan få ihop ett ords officiella betydelse med det jag själv anser att ordet betyder. Ett ord som länge skavt är:
Naiv - Ordet naiv översätts slentrianmässigt i officiella skrifter som "barnslig" vilket jag inte alls förstår. För mig betyder ordet Naiv typ blåögd, godtrogen eller så. Trots detta verkar det officiella Sverige anse att barnslig är den rätta betydelsen. Barnslig är något jag personligen tolkar som typ 'liknande vad ett barn skulle göra'. Alltså inte något som strider mot vad som är normalt i hens åldersspann.

Häromdagen gjorde jag ett ordkviss i Svd och störde mig då på vad ordet "Banal" betyder. Rät svar var "alldaglig" vilket jag (utan att vara språkpolis :wink: ) reagerar mot - Alldaglig betyder för mig mera något vardagligt medan 'banal' är nedsättande och närmast löjeväckande.

Jag är säker på att jag har fel i bägge fall men i så fall förstår jag nog inte orden utan är bara dum i huvudet helt enkelt!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ords betydelse

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2020, 20:06

Många ord ändrar betydelse under en mansålder. Liknande ord är ju "förfäkta" som förr betydde "kämpa för" men idag betyder "kämpa emot", om det alls används längre.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ords betydelse

Inlägg av Amund » 1 januari 2021, 20:12

Markus Holst skrev:
31 december 2020, 20:06
Många ord ändrar betydelse under en mansålder. Liknande ord är ju "förfäkta" som förr betydde "kämpa för" men idag betyder "kämpa emot", om det alls används längre.
Ja det är sant. Alla lingvistiker brukar ju också betona att det är användarna som bestämmer hur ett språk ska användas.

En förändring som jag tror ofta går fort är när ett ord går från att vara hyfsat neutralt till att förknippas med något dåligt. Exempelvis menar jag att ordet tradition/traditionalist numera har en negativ klang av bakåtsträvan, inte minst inom politiken där motsatsen "förnyare" anses vara dynamiskt, sunt och vettigt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ords betydelse

Inlägg av Sarvi » 1 januari 2021, 23:28

Jag brukar reta mig kraftfullt på att skribenter inte skiljer på ”avled”, ”omkom”, ”dödades” och ”stupade”, när det kommer till de som lämnat jordelivet.

Jfr ”Amiral Hood avled/omkom/dödades/stupade när hans fartyg HMS Invincible sänktes i Skagarackslaget 1916”. De olika orden har olika innebörd, men många verkar anse dem som likvärdiga synonymer.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ords betydelse

Inlägg av Amund » 2 januari 2021, 09:28

Sarvi skrev:
1 januari 2021, 23:28
Jag brukar reta mig kraftfullt på att skribenter inte skiljer på ”avled”, ”omkom”, ”dödades” och ”stupade”, när det kommer till de som lämnat jordelivet.

Jfr ”Amiral Hood avled/omkom/dödades/stupade när hans fartyg HMS Invincible sänktes i Skagarackslaget 1916”. De olika orden har olika innebörd, men många verkar anse dem som likvärdiga synonymer.
Håller med! :D
Förrädaren Johann Patkul omkom 1707 i samband med rådbråkning och avslutande halshuggning. :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Johann_Patkul

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ords betydelse

Inlägg av Hans » 2 januari 2021, 10:09

Jag själv retar mig på termen 'terrordåd' som kan vara allt från att spränga en kraftledning utan personskador till massmord av oskyldiga civila - jag föredrar termen 'terrormord' i det sistnämnda fallet.

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Ords betydelse

Inlägg av HJ » 2 januari 2021, 22:46

Amund skrev:
31 december 2020, 19:40
Ett ord som länge skavt är:
Naiv - Ordet naiv översätts slentrianmässigt i officiella skrifter som "barnslig" vilket jag inte alls förstår.
Jag skulle säga att den officiella svenska betydelsen av ordet naiv kan ses på svenska.se

https://svenska.se/tre/?sok=naiv

Även om ordet barnslig förekommer i SAOL tycker jag inte riktigt att det framhålls som den huvudsakliga betydelsen, utan man framhåller liknelsen med ett barn. Så det är kanske att du och "det officiella" inte riktigt är överens om vad som menas med "barnslig", om det är något barnet "gör" eller "är". Om inte annat så är ju "barnslig" en kompakt beskrivning, passande som korsordsledtråd (som ju för övrigt är en lite egen genre vad gäller ordbetydelser).

Men notera även hur man 1946 (SAOB:s tryckår) ansåg att "okonstlad, omedelbar; om person äv.: öppenhjärtig, troskyldig, oskuldsfull" var bra beskrivningar av ordet naiv.

/Håkan

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ords betydelse

Inlägg av Amund » 3 januari 2021, 13:18

HJ skrev:
2 januari 2021, 22:46
Amund skrev:
31 december 2020, 19:40
Ett ord som länge skavt är:
Naiv - Ordet naiv översätts slentrianmässigt i officiella skrifter som "barnslig" vilket jag inte alls förstår.
Jag skulle säga att den officiella svenska betydelsen av ordet naiv kan ses på svenska.se

https://svenska.se/tre/?sok=naiv

Även om ordet barnslig förekommer i SAOL tycker jag inte riktigt att det framhålls som den huvudsakliga betydelsen, utan man framhåller liknelsen med ett barn. Så det är kanske att du och "det officiella" inte riktigt är överens om vad som menas med "barnslig", om det är något barnet "gör" eller "är". Om inte annat så är ju "barnslig" en kompakt beskrivning, passande som korsordsledtråd (som ju för övrigt är en lite egen genre vad gäller ordbetydelser).

Men notera även hur man 1946 (SAOB:s tryckår) ansåg att "okonstlad, omedelbar; om person äv.: öppenhjärtig, troskyldig, oskuldsfull" var bra beskrivningar av ordet naiv.
Tack för ditt kloka inlägg HJ! Du har helt rätt men kanske jag färgas av att en högstadielärare rättade mig offentligt om vad ordet naiv betydde, och det var INTE godtrogen eller blåögd enligt denne. :x

Man underskattar nog ofta hur ett ord sakta byter betydelse och även laddning genom decennierna. Vi är alla medvetna om exempelvis N-ordet och liknande men även mindre värdeladdade ord kan ju förändras.

Svårast att bli förstådd har nog fiskaren som behöver köpa redskap och googlar näthandel. :roll: :wink: :oops:

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ords betydelse

Inlägg av Amund » 3 januari 2021, 13:23

Hans skrev:
2 januari 2021, 10:09
Jag själv retar mig på termen 'terrordåd' som kan vara allt från att spränga en kraftledning utan personskador till massmord av oskyldiga civila - jag föredrar termen 'terrormord' i det sistnämnda fallet.
Ett kontroversiellt kommunalråd i Umeå kallade några engagerade skolungdomar som protesterade mot ett kontroversiellt bygge för "jävla terrorister" i samband med hans ceremoniella första spadtag. :) Samtidigt är ju ordvalet populärt när diktaturer ska motivera förtryck och åsiktskontroll, inte minst i Kina.
På något sätt gör benämningen "terrorist" att man kan undvika kritiska följdfrågor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ords betydelse

Inlägg av Markus Holst » 3 januari 2021, 14:47

Amund skrev:
3 januari 2021, 13:18
Svårast att bli förstådd har nog fiskaren som behöver köpa redskap och googlar näthandel. :roll: :wink: :oops:
OT: Jag var ung och naiv. Internet var nytt. Jag letade hingst att betäcka mitt sto med. Då var inte insemination en självklarhet ännu så för att hitta hingstar som inseminerade sökte jag på Internet efter - sperma. Det har jag inte gjort om.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ords betydelse

Inlägg av koroshiya » 3 januari 2021, 20:40

Haha - jag sökte på August II, den starke, en gång, och lyckades ändå komma till en porrsnurra :)

Såvitt jag kommer ihåg var det på en PC på Chalmers Datorförening, och den var väl påverkad av vad andra hade sökt på.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Ords betydelse

Inlägg av Amund » 8 maj 2021, 20:24

Tycker att högskoleprovens orddel blir lättare och lättare för varje år - Beror det på:

1. Jag blir duktigare får varje år.
2. Dagens studenter är sämre skolade i språket än oss lite äldre.
3. Frågeorden var vanligare förr och därmed mer okända för dagens studentaspiranter.
4. Jag har fel - det är lika svåra ord nu som förr.
5. Annan orsak.

Som exempel kan jag från årets upplaga ta följande ord:
-Få upprättelse
-Övertramp
-Delegera

Om man trots fem alternativ inte lyckas lösa dessa tre kanske man inte är lämpad för universitetsstudier..? Tänker jag..? :?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ords betydelse

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2021, 21:10

Det visar väl att varje generation har sitt eget språk.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ords betydelse

Inlägg av Markus Holst » 8 maj 2021, 23:53


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ords betydelse

Inlägg av Hans » 9 maj 2021, 11:58

Det provet var lite för enkelt, även jag fick 20 trots att jag emigrerade 1993.

MVH

Hans

Skriv svar