”Bron låg som ett lakritsband över fartyget”

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

”Bron låg som ett lakritsband över fartyget”

Inlägg av Hans » 27 november 2011, 13:24

Bild

Bilister anade inget i mörkret - störtade ner i djupet från raserade Almöbron

Almöbron var världens längsta bågbro när den byggdes 1960. Den stod kvar i 20 år.
En kall vinternatt 1980 blev bron påseglad och rasade. Under flera timmar dolde mörkret vad som hänt.
Fotografen PeO Nilsson var en av de första att se katastrofen som gryningen avslöjade.

Ett par timmar efter midnatt den 18 januari 1980 väcks PeO Nilsson, fotograf på tidningen Bohusläningen, av en upphetsad lokalredaktör. Han har något oerhört att berätta: de säger att Tjörnbron har rasat!

PeO Nilsson tror först inte att det är sant och går och lägger sig igen. Först efter andra samtalet sätter han sig i bilen och åker iväg. Det tar cirka en halvtimme innan han är framme. Han passerar den första och mindre av de två broarna. Dimman ligger tät, annars är allt som vanligt. Han fortsätter mot den stora bron, Almöbron.

Nu, 21 år senare, står han på Tjörnsidan och berättar för oss om den där natten. Han pekar över vattnet. – När jag kom ut från tunneln där borta på andra sidan var dimman mjölktjock. Sen såg jag ett rött ljus. Det var en ensam polisman med en lampa. Han stannade mig och jag frågade vad som hänt. Det visste han inte, bara att det var något fel på bron.

Artikeln fortsätter...


MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5041
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: ”Bron låg som ett lakritsband över fartyget”

Inlägg av koroshiya » 28 november 2011, 11:36

Jag kommer ihåg det väl, även om jag inte var så gammal. Mamma och pappa åkte alltid den vägen ut till Gullholmen, och därför blev det en något stor sak i familjen. När jag nu läser ser jag att den nya bron stod klar ganska snabbt, ändå minns jag köandet.

Det sattes in färjor, men när vi åkte var det turistsäsong och man kunde få vänta lång tid för att få plats på en färja. Ibland kunde det då löna sig att åka upp till nästa färjeläge, eller kanske att åka runt allt och ta sig in på Orust norrifrån.

En granne och bekant till familjen dog i bilkön.

En annan sak jag minns från området var de uppankrade fartygen. Om jag har förstått rätt så byggde man under oljekrisen fartyg som kanske inte hade någon köpare. Dessa fartyg kunde då ankras i fjordarna, i väntan på att någon ville ha dem. Men kanske var det inte nya fartyg, utan sådana vilka för tillfället bara inte hade några uppgifter.

Signalvargen
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 november 2013, 23:06
Ort: Mölnlycke / Västra Götaland

Re: ”Bron låg som ett lakritsband över fartyget”

Inlägg av Signalvargen » 5 maj 2014, 23:12

M/V Starclipper ..... Kom ur kurs delvis pga isläget och för låg fart. Nu 2014 skall den efterföljande Tjörnbron renoveras pga korrosion. Mitt minne av den gamla Almöbron var när Uddevalla-varvets största bygge Nanny skulle seglas ut. Hon hade ett deplacement på 499000 dwt och gick maximalt barlastad utan att ha monterat hela skorstenen. En meter till godo till bron var allt som bjöds men det gick bra.
Själva Tjörnbroraset 1980 var en kuslig upplevelse, vi satt och lyssnade till lokalradion för uppdateringar och berättelserna om störtande bilar skickade kalla kårar längs ryggraden

Skriv svar